Jump to content

Ford vært under vann, starter klarer ikke å dra den rundt

Folke

Recommended Posts

Hei.

Har sett igjennom innlegg her ang. startmotor problemer, men finner ikke noe som er helt relevant til problemet mitt.

Håper at noen av dere kunnskapsrike båtfolk kan gi noen tips.

-Maskinen (Ford- industrimotor) har vært under vann, men startmotor var ikke montert da dette skjedde.

-Startmotor drar motor fint når dysene var ute.

-Startmotor orker bare så vidt å dra motoren rundt når dysene er montert.

-Greier å dra motoren rundt for hånd med en skralle.

-Sjekket strøm, to relativt nye 140Ah batterier + starthjelp.

-ca. 14,5V på polene på starter (uten last).

-Starteren er nyoverhalt.

-Dynamo og reim frakoblet.

Har demontert starter for å få den sjekket, men begynner å bli desperat. Er det noe her som ikke rimer eller bør sjekkes nærmere?

• 3 uker senere...

Nå ser det ut som det er skade i sylindrene/stempler som holder igjen motoren. Er redd for at skaden er så store at sylinderene må bores.

Spørsmålet er da om hele blokka må inn eller om foringene er demonterbare og kan byttes evnt. tas ut bores/hones og settes inn igjen på stedet?

Skal ta av toppen i helga for å se på tilstanden.

-Startmotor drar motor fint når dysene var ute.

-Startmotor orker bare så vidt å dra motoren rundt når dysene er montert.

-Greier å dra motoren rundt for hånd med en skralle.

....Er det noe her som ikke rimer eller bør sjekkes nærmere?

Nå ser det ut som det er skade i sylindrene/stempler som holder igjen motoren. Er redd for at skaden er så store at sylinderene må bores.

Jeg klarer ikke helt å finne at dette rimer.

Har skadene i sylindrene/stemplene oppstått etter at startmotorene dro motoren fint rundt uten dyser?

Åpner/lukker ventilene som de skal?

Buster X med Yamaha 70

Enig slik du resonerer. Har tatt ut dysene igjen for å prøve motstand i maskinen. Demonterte også eksosmanifoilen for å se der. Der lå det en del 'jurke' som kan ha blitt med inn i sylinderene igjen. Har vekselvis brukt 556 og kjørt motor på starter for å få alt ut av sylindrene, samtidig som jeg har dratt den for hånd også for å kjenne om det ble endring i motstanden. Skuffende nok ble det tyngre og tyngre. Nå kan den nesten ikke rikkes med dysene ute, og jeg kan ikke skjønne hva annet som kan være feil enn at noe er skjært seg der inne. Ventilene ser ut til å gå normalt.

Tok ut dysene og dro motor for hånd for å få ut vannet. Tilsatte 556 og motorolje i sylinderne. Startmotor var ikke montert da. Startmotor ble montert etter at dysene ble satt inn igjen.

Hadde dysene ut senere og testet med startmotor og da gikk motoren greit. Det blir jo litt synsing, vet jo ikke akkurat hvor fort motor går på starter bare ved å se på den eller hvor tungt eller lett det skal være å dra maskin for hand, men nå er det ivertfall betydelig værre.

Tipper den lå i saltvann ? Og etter heving ligget tørr en noen dager ?

Er da stor sjanse for at salt har krystallisert seg i ringsporene og sammen med sotet har låst stempelfjærene, de beveger seg ikke lengre. Sunkne motorer bør startes ”umiddelbart” etter heving – ev. ligge i vann til en er klar.

Går i tilfelle av seg med rengjøring av ringsporene og nye fjærer – skal holde hardt å få de gamle av i ett stykke.

Bakdelen er at motorblokken må løftes opp for å få det til.

Mvh

Kaldfisk

Lite heldig å dra motoren rundt med mye gørr i sylindrene, du burde nok åpnet og sett hvordan det så ut når den ble tung å turne. Ettersom du uansett er i den situasjonen du nå er i, så bør du nok åpne og håpe det holder med honing + nye ringer for å få dette igang igjen.

Som nevnt over burde motoren vært starter umiddelbart, eller væt oppbevart under vann til den var klar.

Lykke til!

• 4 uker senere...

Tatt av toppen på maskinen og har fortsatt samme problem med at den er tung å tørne.

Stemplene leer seg litt når jeg 'rugger' på veivakselen og sylindrene ser fine ut. antar det sitter en annen plass (veiv?).

Vurderer defor å bytte motoren iom at den uansett må skjæres ut av båten.

Ville helst ha en som er mest mulig lik den jeg har (Ford 2701E 80hk), for å gjøre montering enklest mulig, men det er ikke så lett å få tak og den er jo noen år gammel.

Spørsmålet er å finne noe som kan passe best mulig med motorfester, propell etc. regner med det betyr at gir også må skiftes. Er blitt anbefalt både Perkins og Volvo, er det noen som har erfaring med hva det fører med seg og hva jeg bør se etter og ligge unna?

Takker for alle svar.

Sjøvann i sylindre gjør at det blir rust på stempelringer og sylinder veggene.

Om den har stått ubrukt siden påske, så er det helt sikkert dannet rust, og begynt å korrodere på stempler, så de går tregt eller setter seg fast.

Tar ikke mer enn en uke med vann i, så er det kjørt.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...