Kaldfisk Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Risørskøyte – godt mulig det kan være så romslig i maskinrommet at når toppen nå er av kan kanskje maskinen løftes av fundamentboltene (noen få cm) og legges litt over på siden slik at en kommer til å skrue av bunnpannen. Da får en tatt ut stemplene og med dem ute tippes det at veiven igjen går lett rundt. Rengjør deretter ringsporene og sett sammen igjen. Verdt å vurdere fremfor å sage opp åpning. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Fjellmatros Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Du kan ha vann i lagerene dine, vann smører heller dårlig og vil gi friksjon. Du får heller ikke pumpet rundt olje før du får litt fart på motor`n. Diesel er supert til vask og skylling av druknede motorer. Diesel er meget flyktig og trenger inn over alt, samtidig som den løser opp det meste. Ikke er den dyr heller i denne sammenheng . Tapp av olja di, overfyll med diesel. Ha på så mye du kan få før det renner ut en eller annen plass. La det stå slik noen dager og roter for hånd underveis. Ha diesel oppi sylinderene også. Tapp så ut alt i hop, fyll på ny olje og se om det går lettere da. Hadde stempelfjærene dine satt seg så er jeg rimelig sikker på at dieselen hadde løsnet dette også. Siden du kan bevege stemplene litt sideveis så er nok disse ok. Jeg hadde i hvertfall prøvd dette først, og ikke skrudd i filler noe mer... Sitér dette innlegget Link to post
Folke Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Takk for gode svar. Prøver minste motstand vei først og topper med diesel som Fjellmatros fåreslår. Det er god høyde for evnt. demontering av sylinderblokka i verste fall også. Redigert 21.Juli.2011 av Folke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Kan det ha noe for seg å fylle motoren helt opp med diesel? La den stå noen få dager mens du prøver å turne den litt om litt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Dieselen løser opp det meste. Og skal du få diesel opp til kryssbolt må du fylle opp. Skader ingenting og er er billig "førstehjelp". Jeg har som motto at demontering er siste utvei etter å ha prøvd og sjekket alt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.