Jump to content

Hvordan fører du logg?

Victora III

Recommended Posts

Må vel bekjenne at jeg fører en form for dagbok, men den skrives mer som en "opplevelsesbok" enn akkurat en loggbok.

Hvor vi starter dagen,hvor vi ender opp, hva vi gjør / hvor vi drar, vær, havneavgifter, mat ( ! ) og andre opplevelser kladdes ned på papir. Spesielt er ting som utrettes på båten, eller som går i stykker notert ned ( tips til forbedringer som bør gjøres )

Så kan man føre dette pent inn en gang. Om man rekker. Hvis ikke finnes iallefall notatene.

Suzuki

No boat needed..

Fører for så vidt en enkel logg men den er likevel såpass detaljert at hele reiseruten kan rekonstrueres.

De jeg legger spesielt vekt på:

• Avreise og ankomsttidspunkt
  • Nøkkelopplysninger som passering av lykter som utvetydig forteller hvilken led jeg har tatt
  • Enkle værobservasjoner som vind, skyer og temperatur
  • Fører normalt bare opp lykter da de er enkle å identifisere både om dag og natt
Hvorfor? Det er i alle fall en form for dokumentasjon på at jeg har vært et antall timer i båt i tilfelle jeg skulle få bruk for det en gang f.eks. ved skade av et eller annnet slag.....

Bruker den offisielle "Dekksdagbok" som handelsflåten er pålagt å bruke. De er litt i dyreste laget men har et greit format.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Loggføring er et must hos oss :yesnod: Leita lenge etter ei loggbok med plass til både oversiktelig info om vær, vind, temp osv, og med plass til mer utførlig info om selve turen, hvem som er med, små og store hendelser m.m. Ønsket oss ei bok med stive permer ala hytte- eller gjestebok, men med "båtbok", "båtlogg" eller annet trykt utenpå. Dette fant vi ikke så vi endte opp med ei nøytral (men blå, selvfølgelig :lol:) innbundet bok med blanke ark istedet.

Informasjon om vindstyrke, værforhold og temp er et daglig minstekrav. men det blir som regel skrevet litt hver dag uansett om det er en liten fisketur eller en langtur med overnatting. Det er nesten blitt et rituale å hente frem bok og penn på kvelden, og gjerne med en liten "skriver" i glasset :drink: Gjester er velkomne til å skrive de også. Til nå er loggen supplert med diverse tegninger, men vi håper å få limt inn et og annet bilde også. (Rettelse: håper vi gidder å ta oss tid til dette :blush:) :lol:

Forbruk, dieselfyllinger og timer/tilbakelagt distanse noteres kun i ferien. Oljeskifte, vasking og polering og annet vedlikehold noteres også. Greit å kunne slå opp i loggen, men mest av alt er loggen ei koselig mimrebok.

Vår første loggbok er ei notisbok på ca 5x10 cm :eek: Notisboka lå tilfeldigvis i båten, og vi begynte å notere fra turene i denne. Skulle selvfølgelig overføres i en ny fin logg senere. Flere og flere sider ble fylt, og skriften ble mindre og mindre for å få plass til dagens opplevelser. Boka ble etterhvert permanent og fylt til siste side. :rolleyes:

Vel ... "føre" logg er gjerne litt drøyt å si ...

Planlegger de lengre turene skikkelig, og annoterer på laminert ark tider og observasjoner osv... skal ta disse over i Loggbok senere, men har liksom ikke hatt god nok tid.... lite eksempel nedenfor ...

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Fører ikke logg MEN

admiralen skriver en utførlig dagbok fra alle turene våre.

Her blir tidspunker notert med start og ankomst, sted, dieselfylling, vær og vind, opplevelser, turer på land, møter med kjente, badetemp, antall bad, mat og vin +++, samt at blir det tatt bilder fra turen får også disse sin plass.

Dagboken om Oda er nå avsluttet (mimrestoff for alderdommen :lol:) og ny bok  til Quantum Satis er kjøpt.

Ser at admiralen allerede er i gang med oppdatering.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Hatt samme boken siden 1989. En linje for hver tur, dato, klokkeslett start og stopp, timetall, hvem som er med, merknader fra turen. Blant merknadene føres også hva som gjøres av vedlikehold, diesel og olje som fylles, hvor mange fisk man fikk osv. Ikke veldig vitenskapelig, sikkert ikke ship-shape, men veldig artig å bla seg noen sider tilbake!

Boken er slitt, og etterhvert ferdigskrevet. Da skal den lagres som et klenodium!

Laholm

Fører konsekvent logg. Da det blir mest dags-fisketurer på meg, så skriver jeg hver gang jeg er ute. Under ferieturen blir det meget logg-føring, av alle tidspunkter og steder, osv.

Bruker en vanlig A-5 bok m. stiv perm. Har faste ritualer når det gjelder logg. Bruker dobbelside (høyre og venstre) side per tur / dag.

Det første jeg gjør når jeg kommer ombord er å måle hvilespenning på mine 2 x 110 Amp. batterier. Dette blir ført på venstre side, hvor også utetemp, vanntemp; vær og vind blir notert. Samtidig noterer jeg opp timeteller-status på v. side - når jeg returnerer og slår av motor noteres igjen timeteller-status over der og regner ut timer pr. tur - disse timene blir så overført til en egen side, slik at jeg har oversikt over antall timer kjørt. Dette for å holde rede på intervaller for olje- / filter- og dieselfilterskift.

På høyre side noteres tidspunkt for motorstart, avgang, hvor hen (fiskeplassen), når jeg forflytter meg, osv. Meger viktig!! Hvor og hvor mange av hvert slag, vekt, osv. av fangsten! dette blir en slags erfaringsdatabase (flott ord, hva.... :rolleyes:), fordi f.eks. torsken er å finne på forskjellige steder, går grundt / dypt, osv. avhengig av årstid, osv.

Underveis noteres motortemp og turtall.

Likeledes noteres når jeg snur og begynner på hjemturen. Tidspunkt for fortøyning på hjemstedet.

Noterer alltid når jeg kjøper / fyller diesel på egen side - sammen med timeteller-status.

Bruker også loggboken når jeg bare tar meg en tur ned til båten for å ordne småting, vedlikehold, oljeskift, osv. - altså ikke bare når jeg er ute med båten.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Fører konsekvent logg...

....bruker dobbelside (høyre og venstre) side per tur / dag.

....det første jeg gjør når jeg kommer ombord er å måle hvilespenning på mine 2 x 110 Amp. batterier. Dette blir ført på venstre side

...på høyre side noteres tidspunkt for motorstart, avgang, hvor hen (fiskeplassen), når jeg forflytter meg, osv

....Underveis noteres motortemp og turtall.

...Likeledes noteres når jeg snur og begynner på hjemturen.

...Noterer alltid når jeg kjøper / fyller diesel på egen side

....Bruker også loggboken når jeg bare tar meg en tur ned til båten

...også jeg som trodde jeg var litt gal...!!Blir det tid til noe båt og fiske da, med alle denne loggføringen Walter? :lol: :lol: :lol:

Ellers meget interesant å se hvordan dere fører logg. Har alt notert meg flere gode supleringer i forhold til det jeg har med i min logg.

Mange som er flink med føring av logg. I og med at jeg er blandt de som hittil ikke har ført logg trenger jeg forslag til loggbok (god loddbok). Så gutter og loggførende jenter det er bare å fyre i gang scanneren for å gi oss "ikke loggførende" en god oppskrift på hvordan vi kan gjøre det... Ser for meg at en A-plan kan være fin... Mulig at det også er noe fix ferdig å få kjøpt...

Kanskje en bok som det står "baatplassen.no" på hadde vært noe...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Har ført logg fra første båt blei sjøsatt-84. Da båtnaustet brant i -99, var ikkje tapet pga. underforsikring det verste, men loggboka , som eg trudde gjekk med. Gjett om gleden var stor da eg fant den heime!!  Fører tid avgang/ ankomst, vær, "mannskap", havnetips, turterreng, evt. problem/løsninger ol. :yesnod:

Ved forrige båtkjøp fulgte loggen med, selger som er sjømann meinte den skal følge båten!!

Er dette riktig?  det var iallefall flott å kunne lese bruk, olje/filterskift ol.

Har ført logg fra første båt blei sjøsatt-84. Da båtnaustet brant i -99, var ikkje tapet pga. underforsikring det verste, men loggboka , som eg trudde gjekk med. Gjett om gleden var stor da eg fant den heime!!  Fører tid avgang/ ankomst, vær, "mannskap", havnetips, turterreng, evt. problem/løsninger ol. :yesnod:

Ved forrige båtkjøp fulgte loggen med, selger som er sjømann meinte den skal følge båten!!

Er dette riktig?  det var iallefall flott å kunne lese bruk, olje/filterskift ol.

Loggen tilhører båten og jeg har alltid sendt den med når jeg har byttet båt. Dette har vist seg å være et fornuftig salgstriks. De får jo hvite nøyakte hva som har skjedd med båten.

Det som er spesielt i dag er at jeg har begynt med logg på PC'en, er litt i tvil om dette var bra. Fører inn i PC'en etter hver tur.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Joda, jeg fører også logg. Vanligvis en linje pr. strekning/etappe, dato, distanse (etappe og akk.), timer (etappe og akkumulert), korte notater om hendelser, vær, passasjerer etc. Også dieselfyllinger og annet teknisk arbeid føres inn (i motorloggen).

Har så langt benyttet "loggbok for fritidsbåter", en hendig liten og solid blå innbundet bok som bl.a. fås kjøpt hos Nautisk. Denne er nå utskrevet, så jeg går over til den noe mer omfangsrike fra et Tromsøfirma (omtalt i annen tråd om loggføring), som også heter "Loggbok for fritidbåter". (Jeg fiikk den i gave fra forhandleren da jeg kjøpte Hannah III).

Et lite utdrag av loggen kommer også inn på hjemmesiden, om enn i et litt annen fasong. Der legger jeg også ut noe statistikk. Første års statistikk for Hannah III er ikke klar ennå, men kommer den også etter hvert.  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...