Jump to content

Ingen gnist - starter ikke - Mercury 100 hk 1999.


elinna

Recommended Posts

Hei

 

Var ute en tur med båten (ibiza). Etter årets første båt-tur med flere start og stopp og strøken gange fra motoren , var det plutselig ikke mulig å få startet motoren. Starteren går rundt fint, men ingen tenning på noen av pluggene. Alle fire er døde og har ingen gnist overhodet.

 

Motor: Mercury 100 hk 1999, fire sylinder, to takter

 

Noen tips til hva dette kan være (annent enn Stator som jeg ikke har fått sjekket ennå)? PS: har koblet fra stopp-bryteren for å teste, men det hjalp ikke. Tips mottas med stor takk!!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dersom du er sikker på at det ikke er dødmannsknapp/stoppbryter som krongler det til for deg, så syns jeg du bør starte med en sjekk av statoren. Prøv å finne de kablene som går fra statoren (under svinghjulet) og inn på "switchboksen", koble disse fra på "switchboks"-siden, og sjekk med et ohm-meter at det ikke er brudd i noen av viklingene i statoren. Se om du ikke finner litt informasjon om kabling etc. på denne linken..

Neste (og dyreste...) alternativ kan være selve "switcboksen".

 

Dersom du står fast vil jeg foreslå en telefon til Ravns Garage. De vet hva de snakker om og er flinke til å gi råd mtp slikt som dette. De har også både brukte deler og litt rimelige ikke-originale deler på lager.

 

Forøvrig så kan brukeren "Droll" her på forumet karakteriseres som Mercury-ekspert, så hvis han hadde kommet på banen, kunne det nok blitt litt mer direkte feilsøkningstips. :smiley:

 

Dette løser seg!

Lykke til!

:flag_bp:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Evinrude 200 hk 1999 modell som også hadde det problemet du beskriver.

Og det viste seg å være starteren som ikke klarte å dra motoren fort nok rundt.

 

Med ny starter så startet den lekende lett ved første forsøk.

Den gamle starteren dro motoren ganske fort, og et lokalt verksted konkulderte med et starteren gikk fort nok, men det gjorde den altså ikke.

 

 

Ikke sikkert at dette er hva du sliter med, men det kan være et tips.

 

Du kan f.eks prøve å ta ut alle pluggene og kjøre motoren for å se om den gir gnist da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...