Jump to content

Engbo 34 ankervinsj, fjernkontroll virker ikke riktig.


Kalle74

Recommended Posts

Hei

 

Har nettop kjøpt ny båt og holder på og finne ut av hvor ting er og hvordan ting fungerer.

Skulle teste ankervinsjen (2002mod) og den fungerte fint på panelet på dashbordet, men fjernkontrollen oppfører seg rart (fjernkontrollen er den gamle typen med grønn, gul og rød knapp)

Når jeg trykker på rød så slipper den ankeret ut (som er riktig) når jeg trykker på gul (anker opp) så klikker det bare i et relé ved vinsjen, trykker jeg på grønn (sakte opp/park) så kjører den også ut.

Har sjekket kablingen inn på koblingsboksen og den er riktig.

 

Det som forundrer meg er at vinsjen virker fint på det kablede panelet, og fjernkontrollen er parallell koblet mot dette (så vidt jeg kan lese ut fra tegningen)

Synte også det er rart at det klikker i et relé når jeg trykker på gul knapp på fjernkontrollen og at ingenting skjer. Det er jo bare 2 relé´er, et opp og et ned og disse virker fint på panel på dashbord :confused:

 

Noen som har vært bort i samme problemet?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Det må være feilkoblet.

Det er en boks hvor mottakeren til fjernkontrollen er koblet. Der er også ledningene fra den faste styringen koblet. Den faste styringen er koblet riktig og mottakeren til fjernkontrollen er feil.

Her er link til koblingsskjema sjekk dette opp mot koblingene i din båt før du gjør noe mer.

 

 

Ser du har sjekket, men sjekk en gang til for sikkerhets skyld. Så kobler du fra sensoren som senser eventuelle kobbertråder på ankerlina. Neste punkt på lista er releet som sitter i motorkassa.

En telefon til Engbo på tirsdag hadde sikker ikk vær feil heller.

 

Er det noe skikkelig galt så tar vel Engbo ca Kr. 7000,- for overhaling. Da får du ny motor/kabular/rele og den nye typen styring med fjernkontroll.

Uten fjernkontroll etc. koster vel dette ca 5000,-

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...