Jump to content

Om dusjvann som renner ned i doskåla ved dusjing.


Eureka

Recommended Posts

Har toalettrom i båten som ikke er større/ høyrere under taket enn at jeg gjerne sitter på dolokket når en dusjer. Dette fungerer forsåvigt bra, bortsett ifra at store deler av dusjvannet renner ned i doen via dolokket. Når da to personer dusjer en gang om dagen når en ligger i gjestehavn så blir det fort en del ekstra liter vann som havner i septikktanken. Doskåla blir rett og slett fylt nærmest til randen før en rekker å dusje ferdig. Toalettet er Jabsco med ganske solid doring og lokk, men det skulle gjerne hatt kanter ned forbi selve doen. Egentlig overrasker det meg at de som lager båttoaletter og båtfabrikken ikke har tenkt på dette.

 

Er det flere som har denne erfaringen?

Vurderer å bytte dolokk og ring event. lage en plastduk som dekker over når jeg dusjer.

Link to post
Share on other sites

joa, planen er klar for hvordan jeg skal lede vannet utenom doskåla, men er det flere som opplever det samme? -har aldri hørt dette bli omtalt. Det er da et mildt sagt tåpelig design mtp funksjon når 5-10 liter vann havner i doskåla uten å legge et hjemmelaget trekk over lokket :)

 

Eller er det slik at folk flest ikke bruker dusjen på badet der det ikke er eget dusjkabinett, og derfor ikke har erfart dette?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er samme forhold hos meg, dusjer med lokket nede og har ikke noe problem med fylt do. Dette er også en jabsco do, men siden båten er litt styrbordtung i seg selv og doen er på styrbord renner nok mesteparten av vannet av doen fremfor nedi slik som hos deg. Kanskje du skulle trimmet båten litt gunstig, slik at det ikke renner nedi :giggle:

Link to post
Share on other sites

hmm du sier noe der...kanskje jeg skal trimme dolokketoppover med en kile i forkant mellom lokk og ring så det haller bakover.. :) Kilen må da isåfall være av teak :thumbsup:

Avklipt dusjforheng vil jeg ikke bruke da det blir fuktig i stoffet og må tørke før det legges bort. Har litt kalesjevinduplastikk liggende. ( åpenbart lite bekymringer i

mitt båtliv når jeg bryr meg om dette her igrunn) :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmm du sier noe der...kanskje jeg skal trimme dolokketoppover med en kile i forkant mellom lokk og ring så det haller bakover.. :)

 

åpenbart lite bekymringer i

mitt båtliv når jeg bryr meg om dette her igrunn) :)

 

Vil du ikke da få enda mer vann ned i potta?

Største glipe mellom ring/lokk og potte er vel i bakkant ved hengslene?

 

Hadde jo vært bekymringsfult å ikke ha noen bekymringer. Hva skulle en bekymret seg over da? :confused::lol:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

hehe,ja jeg regnet med du kjente til ordene "Fjøset" og "Dragefjellet". Tror jaggumeg jeg dro til med livsmedlemskap i "club jur"...men det er nå en annen saga. :)

 

Føler jeg har fått utløp for min frustrasjon nå over båtdesignerenes lite gjennomtenkte og gjennomprøvde utstyrsvalg. Rart igrunn...her lager man en båt til nærmere 2 mill og så går det ikke ann å dusje uten å fylle septikktanken unødig. Holder på å utarbeide en powerpoint med bilder og tekst hvor jeg beskriver egne erfaringer med utstyrplassering, materialvalg etc som skal sendes til kontaktpersonene i Grandezza Finland...

Link to post
Share on other sites

Sikkert litt frustrerende i utgangspunktet.

Men det er da fordel å bruke så mye vann som mulig når en spyler ned. Men mange kvier seg for å bruke mye vann til dette. Når da dusjvann som er brukt havner i skålen uansett. Så ser jeg på det som en fordel. Da får en skylt ut mere shit som ligger i slangen mellom skål og tank. Lettere for systemet senere ved drenering av tank når papir og "fast" får mer vann å blande seg i også.

Jeg ser egentlig på det som positivt, og har noen ganger tatt opp lokket når jeg har dusjet :)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

joa, ser den. Men sist helg opplevde jeg at septikktanken gikk full, 90 liter, et par timer før jeg skulle marsje hjem fra gjestehavna jeg lå i. Det er en mager trøst å vite at det har gått masse ferskvann/dusjvann i septikken med den fordelen det har, når man samtidig oppdager at ting kommer i retur opp i skåla og spruten står ut av lufteventilen over vannlinja :) da hadde vet vært fint å ha de de 20 literene å gå på som dusjvannet utgjorde gitt.

 

Pleier som regel kjøre masse ferskvann, 20-30 liter, i dass før jeg forlater en gjestehavn, deretter fyller jeg ferskvannstanken før jeg kaster loss.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...