Jump to content

Fairline 34- Kjøpt og skal hente


Karisma 1

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt.

Har selv en lukket båt og har vurdert å bytte til en kalesje båt ca i samme størelse som du har kjøpt.

Hvordan er det å holde varmen under kalesjen på en sen høstag på en slik båt.Må du trekke ned under dekk for å holde varmen.

Jeg vil nok ikke ruke båten på den kaldeste vinteren men på vestlandet kan det ofte være kaldt både i Mai og August.

Hadde vert kjekt å hørt noen erfaringer ang dette

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt!!!

 

 

Hvordan er det å holde varmen under kalesjen på en sen høstag på en slik båt.

Med en god varmer og et grovt uttak like ved beina når du sitter i salongen ute, så går det helt fint.

Det som er værre er kald vind. Da kan det etter noen dager bli slitsomt å oppholde seg under den blafrende kalesjen.

Link to post
Share on other sites

Sitter i skrivende stund i en kalesjebåt på 31 fot. Kjører ikke varme og det er vel like "varm" ute som inne, 11 grader :) Jeg vet ikke hvordan det er med hardtop-båter, men jeg erfarer ivhertfall at det skal ikke mye solglimtet til, så er det kokvarmt under kalesjen. En kjenning som driver med drivhus og planteforskning satt i båten forleden og gav lesset av sin kunnskap og noe var overførbart. Mener han sa at med den m2 kalesje som er i denne båten gir sola mellom 4 og 5 kwh i varme under kalesjen. En hardtopp vil vel neppe utnytte solenerien like godt. Ligger jeg i havn med strøm kjører jeg en vifteovn på lav varme på kveldene og holder fint varmen.

Wallas når jeg ikke har strøm.

 

Alt er et kompromiss. man kan ikke få i pose og sekk. Det som er sikkert er at den er kjekt å ta av taket helt eller delvis alt etter forholdene.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt.

Har selv en lukket båt og har vurdert å bytte til en kalesje båt ca i samme størelse som du har kjøpt.

Hvordan er det å holde varmen under kalesjen på en sen høstag på en slik båt.Må du trekke ned under dekk for å holde varmen.

Jeg vil nok ikke ruke båten på den kaldeste vinteren men på vestlandet kan det ofte være kaldt både i Mai og August.

Hadde vert kjekt å hørt noen erfaringer ang dette

 

Ingen grunn til å fundere på dette. Bare kom over i kalesjeklubben så fot du får solgt boksen. Bare sørg for at det er en båt med enkel og bra kalesjeløsning, og en dieselvarmer med nok kapasitet i forhold til cockpitstørrelsen. Samt at den har uttak plasert på flere plasser rundt om.

Min erfaring om båtbruk langs Romsdalsfjorden, er at det er stort sett i godvær at båten blir brukt. Og da føles det feil og sitte inne i en boks, og se ut på godværet. Spander heller noen kroner på innelagring om vinteren, om du er i tvil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...