Jump to content

Tykkelse på glass???


jorhei

Recommended Posts

Skal i løpet av vinteren og våren lage nytt doghouse til båten. I den forbindelse skal alle vinduer byttes ut og jeg lurer på hvilken tykkelse jeg bør bruke på glasset?

Noen som kan hjelpe meg?

 

(hilsen en som allerede har fått nok av vinteren)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

4 mm er jo tykt det, skulle vel vært herdet glass egentlig men!

Det kommer jo litt an på hvor tykke plater du lager påbygget av også!

Det er jo begrenset på hovr tykt glass du kan ha i en 12mm plate feks.

Er snakk om 15 mm plate.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Skal det freses falser til og legge glass i? Eller "traktorlist" som du setter glasset i?

 

Tanken er å sette en liten tynn trelist på innsiden og utsiden av glasset og feste glasset ved hjelp av de to listene og noe silikon eller lim eller lignende. Er dette "traktorlist"?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Tanken er å sette en liten tynn trelist på innsiden og utsiden av glasset og feste glasset ved hjelp av de to listene og noe silikon eller lim eller lignende. Er dette "traktorlist"?

Traktorlist = gummilist som glasset ligger i. Praktisk men ikke pent på trebåt er min mening!

 

Vet ikke helt hva du mener, men jeg freste fals etter at jeg hadde skåret ut til glasset!

Glasset ble limt med sikaflex! Sikaflex blir også brukt for og fuge utvendig!

Enkelt og greit!

Link to post
Share on other sites

Traktorlist = gummilist som glasset ligger i. Praktisk men ikke pent på trebåt er min mening!

 

Vet ikke helt hva du mener, men jeg freste fals etter at jeg hadde skåret ut til glasset!

Glasset ble limt med sikaflex! Sikaflex blir også brukt for og fuge utvendig!

Enkelt og greit!

 

På kabinoverbygget er det lagt en tynn liten list på innsiden og utsiden av glasset i kantene. Det samme har jeg tenkt til å gjøre med doghouset for å få det likt.

 

Hvis du ser nøye etter på dette bildene så skjønner du det nok:

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ok, men regnes det som tykt eller tynt når det gjelder båt???

Tror du skal tenke på flaten også, ikke bare tykkelsen. Blir det store vindusflater, bør du øke tykkelsen. Mindre vinduer kan ha tynnere glass.  :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg må vel innrømme at jeg ville vært betenkt på å bruke 3 mm glass i overbygget på en båt....

 

Da bør det iallefall være en eller annen form for spesialglass; det har tross alt til oppgave å holde han Rasmus på rett side  :wink:

 

Til orientering så er styrehusvinduene i Poseidon 12mm, det er herdet glass   -   og de vinduene står ca 4 meter over sjøen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

På Majali sto det std. 3 mm glass og jeg skal si jeg er skjeleglad for det ikke skjedde noen uhell. Som hos de fleste er det ikke bare sjøen som skal holdes unna, men også små barneføtter og armer som bruker hyttetaket som en del av båten. Og også ryggen til min bedre halvdel som bruker nettop disse glassene som ryggstøtte ved solbading!!

 

Jeg var ikke i tvil; 4,3mm laminert sikkerhetsglass het det som jeg fikk laget til alle vinduene, byttet forsikkerhetsskyld sidevinduene også....

 

Innfestningen er slik som bastard har beskrevet, frest et spor og limt med Tec7 i mitt tilefelle og skal til med å "kitte" med akrylmasse (etter tips fra trebåtbyggeri) til våren.

Helsa ville jeg hatt kitt pga fargen på dette, men måkene er veldig glad i kittet, så da blir det akryl med et lag Ravilakk på , så likner det veldig på det gamle kittet.

 

PS frese ut denne falsen for vindene er meget enkelt og kan ikke gå feil hvis du bruker et fresestål med kulelagerstyring på sentertappen.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hulda har 8 mm polycarbonat i "vinduene". I overbygget kan disse dekkes med utvendige plater om været skulle bli overhengende. Polycarbonat passer ikke for vinduspusser, men er seigt som f*** og tåler meget. I luka har jeg 10 mm panserglass, mest for at det tar seg godt ut. Jeg vil tro at 3 mm er noe man kan ramle/sparke/slå noe gjennom hvis man skulle være uheldig. Da ville jeg i såfall valgt herdet glass som smuldrer opp når det ryker.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Myra 22 en gang (fiasko) og her var det nok litt for tynne glass og litt for dårlig avstiving. satt på kabintaket med føttene på dollbordet og var så vidt bort å glassruten og den gikk i 1000 biter. Dette hadde vist sjedd før også med denne båten. For omtrent alle vinduene i båten var byttet ut med plexiglass...

Link to post
Share on other sites

gikk i 1000 biter. Dette hadde vist sjedd før også med denne båten.

Når du sier 1000 biter regner jeg med det er herda glass som normalt er veldig sterkt....men: er det ørlite spenn i ruta skal det veldig lite til før den smeller. Jeg har 6 mm herda glass i omtrent alle rutene og de har overlevd mye juling. De ligger i gummipakning utenpå lysåpningen og kan ikke trykkes inn. Litt fleksibilitet har de også. Skrus rutene fast med lister er det veldig viktig å unngå forrspenninger ellers kan det være nok med bare litt sjøgang før dævelskapet smeller igjen.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...