Jump to content

Problemer med Garmin via interface til SeaTalk komm - haster


AndersH

Recommended Posts

Jeg seiler en båt på langtur og sliter med å få kommunikasjonen til å virke. Garmin 4010 pllotteren har NMEA kabel og etter manualen skal port 1 data ut fra plotteren være brun ledning. Jeg har et fungerende SeaTalk nettverk med pilot og fjernkontrol samt en SeaTalk-nmea interface boks. Kontrollen og piloten er koblet på hver sin SeaTalk inngang på interfaceboksen, så boksen fungerer som den skal og fjernkontrollen prater med piloten.

 

Jeg har koblet Garmin NMEA port 1 ut, inn på NMEA inn på interface boksen. Altså brun på inn + og sort på inn -. Jeg har satt porten på NMEA standard og aktivert alle 'route' setninger på plotteren. Likevel får jeg ikke track til piloten, ei heller feks knop på fjernkontrollen. NMEA komm mellom plotter og interfaceboksen fungerer ikke.

 

Hadde satt enormt stor pris på rask hjelp. Vi skal gå over 30 timer i helgen og hadde sårt trengt spesielt track til piloten.

 

Mvh Anders Hauge

Tlf 905 29847

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Tilleggsinfo - det lyser på NMEA lyset inni interfaceboksen, men ikke på SeaTalk. Pilot og fjernkontroll snakker sammen, og er koblet i hver sin ende av interfaceboksen, men det virker ikke som om Interfaceboksen tar opp SeaTalk signalet...

 

Jeg kommer til å forsøke å koble NMEA OUT på plotterens NMEA IN for å se om det kommer noe ut fra seatalk i det hele tatt...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Update. Jeg har nå sjekket og dersom jeg tar ut kabelen fra Garmin plotteren slukker NMEA lyset. Dersom jeg setter den inn igjen tenner lyset igjen. Ut fra dette må det kunne konkuderes med at NMEA fungerer. SeaTalk lyset forblir slukket uansett hva jeg gjør. Slik jeg ser det fanger ikke boksen opp SeaTalk kommunikasjonen som foregår, og den foregår siden fjernkontrollen snakker med piloten uten noen som helst problemer. Jeg har forsøkt å bytte om SeaTalk tilkoblingene (boksen har 2 SeaTalk tilkoblinger), pilot og fj.k. prater sammen uten at boksen får det med seg, uansett tilkobling. Jeg har forsøkt å kun ha piloten tilkoblet boksen, men det blir bare ikke lys i SeaTalk lyset.

 

Jeg kommer ikke frem til noen annen konklusjon enn at Interfaceboksen må være defekt på SeaTalk delen.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Etter manualen har autopiloten (Raymarine ST2000) kun SeaTalk. Den har kun 3 kontakter, plus, minus og kommunikasjon. Etter manualen er det SeaTalk, og det fungerer strålende med Raymarine SmartControl fjernkontrollen som også snakker SeaTalk.

 

Jeg mener å ha lest noe om at ST1000 har NMEA, kanskje det du tenker på? Den har mange flere tilkoblinger...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Du skriver at NMEA/SeaTalk converteren får signal fra garmin 4110,

men er det riktig signal/format ?

 

Jeg kjenner ikke Garmin plotterne, men gå inn i menyen og sjekk oppsettet på utgangen den bruker mot NMEA/SeaTalk boksen. Jeg tror utgangene fra den kan settes til to forskjellig formater. NMEA eller Garmins proprietære format.

 

Den må stå til NMEA og 4800 bp/s. Det kan også være at du må angi hvilke type NMEA setninger den skal sende ut på angitte NMEA utgang.

 

Ellers burde det gå bra å kople ST2000 SeaTalk (kun skjerm/Gul) til converteren og få autopilot signaler derfra. Står greit beskrevet i manualen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Quote:Jeg har koblet Garmin NMEA port 1 ut, inn på NMEA inn på interface boksen. Altså brun på inn + og sort på inn -. Jeg har satt porten på NMEA standard og aktivert alle 'route' setninger på plotteren. Likevel får jeg ikke track til piloten, ei heller feks knop på fjernkontrollen. NMEA komm mellom plotter og interfaceboksen fungerer ikke.Qoute.

 

Som jeg læser det så har du sat brun + til sort - minus inn? Jeg er helt sikker at plus skal gå til plus og minus eller måske minus til batteri minus.

 

Hilsen Jan

:flag_da:

Link to post
Share on other sites

Du skriver at NMEA/SeaTalk converteren får signal fra garmin 4110, men er det riktig signal/format ?

 

Jeg kjenner ikke Garmin plotterne, men gå inn i menyen og sjekk oppsettet på utgangen den bruker mot NMEA/SeaTalk boksen. Jeg tror utgangene fra den kan settes til to forskjellig formater. NMEA eller Garmins proprietære format.

 

Den må stå til NMEA og 4800 bp/s. Det kan også være at du må angi hvilke type NMEA setninger den skal sende ut på angitte NMEA utgang.

 

Garmin har 3 innstillinger på utportene. NMEA standard, NMEA highspeed, Garmin propritary. Jeg har forsøkt std og highspeed, uten at piloten får data av den grunn. Men dersom det er på SeaTalk siden problemet er så ville det uansett ikke hjulpet...

 

Har sjekket over hvilke setninger som sendes ut. Har forsøkt å slå på alle som har med Route å gjøre, så har jeg forsøkt alle tilgjengelige setninger, og jeg har forsøkt å kun aktivere de som er relevante for piloten. Uansett får ikke piloten de data den trenger ("No Data" når jeg aktiverer "track"). Som nevnt, NMEA lyset på interfacet tenner ca 4 sek etter at jeg setter inn NMEA kabelen i plotteren. Virker på meg som om den da detekterer signal og lyser når den leser data. Men SeaTalk lyset lyser aldri.

 

Som jeg læser det så har du sat brun + til sort - minus inn? Jeg er helt sikker at plus skal gå til plus og minus eller måske minus til batteri minus.

 

Brun er NMEA ut port 1 data + (garmin manual) og den skal rett på en koblingsklemme i interfacebksen som heter NMEA plus. Om det skal være feil må manualen være feil...? Det står ganske oversiktlig i Garmin manualen hvordan det skal kobles dersom man skal koble det til et eksternt device som kun har 1 kabel. Altså, kun 1 veis kommunikasjon, og kun A+ og jord. Det er vanskelig å se hvordan dette skulle kunne bli feil. I tillegg lyser NMEA lyset på interfacet når jeg setter inn kabelen i Garmin plotteren, så det er sansynlig at akkurat den linken faktisk fungerer.

 

Jeg har sendt mail til Maritim hvor jeg har kjøpt det, så ser vi hva de svarer.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Jada, selvsagt...:-)

 

Vi satt å matet piloten med gradene manuelt etter å ha satt opp kurs eller rute. Da fungerte det forsåvidt, men er jo noe enklere om piloten kunne fått det tallet rett fra plotteren...:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Snakket med Maritim og de må ha boksen inn og sende den til Raymarine importøren for vurdering. Importøren hadde lest gjennom denne tråden og deres umiddelbare inntrykk var at det burde fungert slik det var koblet opp, men de ville uansett ha den inn for å teste den før de evt. sender en ny. Synest kanskje det var litt dumt siden den er flett ny, men jeg får gi de en sjanse. Jeg tar den ut av båten i morgen og leverer den inn.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Fikk en hyggelig telefon i dag fra en i Garmin Norge. Han hadde lest denne tråden og ville bare informere om at jeg skrev at jeg hadde koblet den BRUNE kabelen til NMEA på interface boksen, og at dette er feil. Vi så litt på manualen sammen over tlf og jeg kom til at det måtte være en liten skrivefeil fra min side. Jeg har i dag sjekket, og jeg har koblet den GRÅ ledningen til NMEA, slik som korrekt er. Så da er det brakt på det rene.

 

At Garmin følger med her og ringte meg med tips synest jeg var fantastisk!! Tusen takk, Garmin!:-)

 

Jeg skal innom Maritim i morgen og levere inn Raymarine boksen, så får vi se hva som skjer.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering, samt noen tilleggs spørsmål.

 

Jeg leverte boksen fra meg og den ble sendt til Raymarine (Belamarin?). De testet den og alt virket. Jeg koblet den opp igjen i båten og jada, alt virket... koblet på samme måten og alt sammen. Godt med alt som virker...:-) Ikke vet jeg hva den har hatt godt av i mellomtiden.

 

Men en greie som er litt merkelig. Jeg har problemer med at Garmin plotteren virker ustabil på retning, hele kartet roterer (om jeg har kurs opp), og peker helt andre veier enn den veien vi seiler. Den kan også peke "bakover", fordi om farten og forflyttelsen i kartet er forover. Etter en tid kommer det gjerne også "Mistet kontakt med styrekurssensor". Hva er "styrekurssensor"? Trodde den brukte GPS som kursgiver jeg? Eller er det autopiloten som har begynt å fore plotteren med styrekurs data, og at det er noe galt med dem?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...