Jump to content

mercruiser 7,4 havari


mewa 2

Recommended Posts

Hei alle sammen nå har jeg holdt på plaget alle dere med mine spørsmål om hvorfor jeg ikke kunne få de siste 1200 omd.Nå viser det seg at det er metallspon i kanalene i toppen på motor når de tørket opp oljen med en klut og de kornene var ganske grove + 1 knust ventilløfter + 3 bøyde ventil stenger så mitt spørsmål til dere er har noen en longblock eller en veldig god motor overhalt stående det jeg vil ha er en 7,4 l bensin på forhånd takk for all hjelp og svar jeg har fått i denne saken.Men nå vil jeg avslutte denne saken så jeg kan få bruke båten derfor har jeg tatt dette valgetog skifter.

 

mvh

Mewa 2

Link to post

Husker ikke akkurat hva hk-avgiften er på om dagen, det finner du på tollvesenets sider. Husk at hk-avgift følger motorblokken, allt annet er det kun moms på. Du har lov til å marinisere motor til eget bruk uten å betale hk-avgift, dvs. hvis du kjøper en ny bilblokk/shortblokk og bygger båtmotor til egen båt skal du ikke betale avgift som jo allerede er betalt for motoren som gikk i stykker. Men å importere en ny motor som bilmotor og bare betale mva så bør du nok ikke få mariniseringsdelene på samme pall......

Link to post

Ikke for å virke dum, for jeg ser jo at du er ute etter ny motor, men jeg spør litt dumt alikevel jeg!

 

Er det skader i blokka etter den knuste løfteren??? og med ventil stenger antar jeg at du mener støtstenger, ville det ikke bli rundt 50K billigere å bytte den løfteren og de tre støtstengene, og gjøre rent oljekanaler, galleriet osv. for spon???

Link to post

Faren er selvfølgelig at du har fått spon i råde/ramme lager eller andre kritiske steder, dersom dette var en jobb jeg gjorde for andre hadde jeg insistert på å plukke ned hele motoren, men hadde det vært min egen motor hadde jeg vippet av toppene og tatt ut pluggene til galleriet og gjort godt rent, sjekket vippetøy og ventiler nøye, byttet det som var defekt, selvfølgelig ny olje og filter, og sjekket alle steder det er mulig å komme til for metallspon, og satset på at det gikk bra.

Link to post

Ja har helst lyst til det men er skeptisk da bensinpumen starte ved et visst oljetrykk,og i det siste har jeg måttet kinne motoren en del ganger før jeg har fått opp oljetrykket å bensinpumpen starter tyde på at noe er veldig galt.Har ikkje lyst på havari ute på sjøen også e eg drittlei at det ikkje e i orden har lyst te å ha en feilfri motor så me plukke ned å overhale den....

 

mvh

Mewa 2

Link to post

En slik motor overhaler man kjapt for 10-15.000 ink ny veiv, alle lager og pakninger, normalisering av råder etc hvis man er litt nevenyttig selv. man får kjøpt billige overhalingskit fra USA eller Sarpsborg motor. Jeg har selv overhalt en slik 2 ganger, satte første gangen motoren i sammen feil noe som medførete til umiddelbart total havari. Kjøpte da et kit i USA og det andre hos Sarpsborg Motor AS. Sarpsborg Motor skaffer alt til denne motoren, Aarnes i Sarpsborg tror jeg har både shortblokk og longblock på lager, en kompis kjøpte en 350 shortblokk der for et par år siden og mener han betalte rundt 18-20.000 for den.

 

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...