Jump to content

tips til seilbåt i prisklassen 30 000- 60 000 for nybyrjar?


Ståle4

Recommended Posts

ønsker tips til båtkjøp for nybyrjar, eg ser på seilbåter i prisklassen 30 000- 60 000,-. Har sondert terrenget ein del i det siste, fyrst og fremst gjennom finn.no, og har sålangt funne 2 aktuelle kandidater. Flott om eg kan få tilbakemeldinger frå folk som kjenner til desse båtane og deira positive og negative sider, og gjerne generelle båttips for ein fyrstegongskjøpar:)

 

her er link til båter:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28225578

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28615607

 

Har også sett litt på ein junker 22, men er litt i tvil om romsligheten i denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28251957

 

på førehand takk!

Link to post
Share on other sites

Express er en morsom og rask båt med enkel innredning. Expressklassen er veldig aktiv, så du kan antagelig dra nytte av at det er mulig å få fatt i pent brukte seil osv. Noen Expresser har fått satt inn bunnstokker og avstivet hyttetaket, siden de kan bli litt myke i plasten.

 

Ellers ligger det flere Banner 28 ute. Det er utvilsomt mye båt for pengene, og av det som ligger ute nå til under 60k ville det vært mitt valg. Det er en meget rask båt, men det gjør den ikke uegnet til å lære å seile i; det er utvilsomt flere ting å lære i en slik båt. Så får man selv avgjøre om det er en fordel eller ulempe ;-) Rask = seilglede.

 

Maxi Racer. Dette er en «toppløs» Maxi Magic, raskere alternativ til Maxi 77. Enklere innredning, fullt brukbar til tur.

 

Marieholm IF - Langkjølet, men med moderne 7/8-rigg. Her må man vel ned på 70-tallet for å få det inn i budsjettet. Det er jo litt uheldig, men jeg tror de er solid bygget, og med langkjøl tåler de jo litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke anbefale en Banner 28 til en som ikke kan seile.

Dette er sjøens Porsche. Nærmest ei diger jolle med seilegenskaper og stabilitet deretter. Den kan ikke måles til IMS. Stabiliteten er for dårlig.

Det er fullt mulig å gå rundt med den selv i moderate vinder. Er ikke luka da på, så synker den raskt.

For all del, kjempebåt som er svært morsom å seile. Men overhodet ikke noe for en nybegynner.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale deg å ta en kikk på Granada 24 - ligger et par av dem på Finn.no nå, og jeg selv har en. Det er en romslig båt som også er en trygg og god båt for en nybegynner.

 

Jeg selv både bor i og seiler en Granada 24. Seilte mellom Danmark og Norge sist år uten problemer. Du skal nok klare å få en Granada 24 innenfor budsjettet ditt, og er du heldig så får du den med en innenbords motor også.

 

Granada 24 er en romslig båt til å være 24 fot, og den er mye høyere inne enn f.eks Maxi 77 som er i samme størrelse.

Link to post
Share on other sites

Min favoritt i denne prisklassen er en velholdt Albin Vega. Trygg båt. Tåler "alt". Solid og ettergivende seilegenskaper.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Valg av båt er et spørsmål om hva båten skal brukes til, og i hvilken grad du ønsker å bli en dyktig seiler.

 

Hvis det er tur med makkeren din, kanskje et lite barn eller to så er Vega eller andre litt tunge og underriggete båter ok. Du lærer ikke mye på en slik båt, men du kommer frem. Du venner deg nok til å tape alle "hverdagsregattaene" (to seilbåter på samme fjord=regatta!). Det er ikke mye arbeid med trim av seil, og du vil knapt merke fartsendring som en følge av seiltrim-innsats for det tar tid før noe skjer.

 

Hvis du vil lære seiling er det lett og rask båt, gjerne med kort kjøl og bred hekk, som gjelder.

Enhver endring av trimsnorer endrer båtens fart øyeblikkelig. Læring forutsetter at det er feedback.

Til gjengjeld er det nødvendig med seiltrim for å holde god fart på båten. Bølger er også noe som det må trimmes særskilt for. Det blir "travelt" ombord i slike båter. Men du kan legge inn to rev, slik at lensetakler ikke må stilles, og de er som regel overrigget slik at du fremdeles har rimelig god fart. Express og Banner28H/R er eksempeler. Banner 28 krever nok du kan seile med en øvet seiler en 15-20 timers tid og at du leser bøker om trim. Banner 28 har vært brukt til opplæringsbåt bl.a. ved på KNS og Oslo Seilskole.

 

Uansett, lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke anbefale en Banner 28 til en som ikke kan seile.

Vel, det er et poeng, blant flere andre. Som jeg skrev er det mye å lære i den båten, om det er en fordel eller ulempe må jo TS avgjøre. Vi kommer heller ikke utenom at det er mye båt for pengene, og at budsjettet her er ganske lavt. Det kan jo være bra, men også friste til å gape over for mye. Her er en tråd på seilas.no som kanskje oppsummerer det hele: http://www.seilas.no/wip4/disc/detail.epl?id=12275

 

Det er min oppfatning at om man tror sikkerhetsmarginene ligger i morrosaken, og ikke i hodet, så er man ille ute, til lands eller vanns. Videre tror jeg det tar lang tid å lære seiling i en båt som ikke gir tilbakemelding. Express og Maxi Racer seiler også mer enn bra nok, samt flere andre, så Banner er ikke eneste alternativet innenfor budsjett.

 

Kanskje TS kunne si noe om ambisjonsnivå og tenkt bruksområde? Kommer du til å seile mye alene, eller med mannskap? Tur og/eller regatta?

Link to post
Share on other sites

takker for alle svar, de er til stor hjelp allereie!

 

når det gjeld geografien, er eg igrunn ganske låst til Rogaland pga at det då er enklest for meg å få med meg ein båtkyndig på befaring, samt for å prøvesegle båten. Derfor var den Albin express som ligg ute veldig aktuell, men den vart diverre solgt igår... Så vurderer framleis Maxi 68, men vil gjerne vente til august for å sjå om det kjem fleire båtar ut for salg i distriktet.

 

når det gjeld mitt ambisjonsnivå, er eg fyrst og fremst ute etter ein båt som ein kan bruke til dagsturer på vestlandskysten, men også overnattingsturer, og gjerne lengre turar etterkvart. Eg ønsker å ha muligheten til å segle aleine, men i starten blir det nok med familie og venner, fordelen er at eg har familie med erfarne seglarar som kan hjelpe og gi råd:)

 

eg vurderer ein del om 22 fot er i minste laget for litt lengre turar, så ser på båter frå 22-28 fot med det budsjettet eg har. Er det mulig å få ein seglklar båt for denne prisen som ikkje ein må punge ut med titalstusen i reparasjoner og vedlikehold med ein gong?

Link to post
Share on other sites

...forelsket i denne..

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28155401

Fantastisk lekker 22 fots seilbåt.

 

Selv om jeg ikke har seilet så mange forskjellige båter i denne størrelsen, kan jeg undertegne på at Guy 22 er en super førstegangsbåt. God plass under dekk, men seiler allikevel godt. Har hørt at slike båter har vunnet sin klasse i Færderen flere ganger, uten at jeg har sjekket at det stemmer.

 

Etter å ha eid båten noen sesonger, er det 2 ting jeg gjerne kunne sett annerledes:

 

- Portapottien står under kartbordet, "midt i trafikken". Ikke noe for de som er sjenerte, med andre ord. Imidlertid går det an å løse dette ved å sette den i akterkabinen under bruk, der det er mer privat.

 

- Under seiling blir det trangt med fler enn 4 personer i cockpit'en, mye på grunn av det store brodekket (= taket i akterkabinen).

 

Ellers er standarden ganske enkel, på godt og vondt. Jeg har mange ganger tenkt at jeg (i denne fasen av livet) verken har tid eller råd til å holde en halvgammel båt med "alt" av utstyr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...