Jump to content

Rib kjørt 50m på land


SandAnker

Recommended Posts

Hvis føreren hoppet i sjøen (med vilje?):

Kan det ha vært opphengt gasswire og at føreren har blitt så forfjamset at han har glemt å trekke ut dødmanns-snoren?

Ser at mange motorbåter har dødmannknappen permanent utkoblet ved at snoren er festet til nøkkelen.

Link to post
Share on other sites

Som båtbruker i mange år og tjenestegjort i Marinen,skjønner jeg egentlig ikke at sånt går an.. i mindre åpene båter bør jo dødmannsknapp brukes! men om man faller ut i en bølge må man jo henge på utsida av båten da mens båten er i drift?? Tror det er så og si umulig å falle i sjøen om man sitter på førerplassen! da må man være veldig dumdristig og kjøre i bølger langt over båtens grense!

Kromprinsen var foresten NK på MTB da jeg var i Marinen hehe :-) men tittelen kom vel automatisk! Skulle jo tro han kunne lit om sjømanskap likevel!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tror det er så og si umulig å falle i sjøen om man sitter på førerplassen! da må man være veldig dumdristig og kjøre i bølger langt over båtens grense!

førerplassene på endel nye RIBer og skjærgårdsjeeper så sitter man jo på en pidestall , gjerne en benk uten sidestøtte - ikke vanskelig å bli kastet på sjøen da med litt aktiv kjøring i bølger. Eller hvis man båten slipper/skrenser i sving. Når den da hugger tak igjen er det ikke bare bare å holde seg fast - da er det G krefter i sving

 

 

Nei, da foretrekker jeg heller å sitte lavere, bøttesete og med god fotstøtte så man kan "stemple" seg fast

 

bilde fra artikkelen: ikke mye sidestøtte å finne her....

 

581048791.jpg

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

synes en slik hendelse er grov uaktsomhet og bør straffes sikkelig!! tenk om det samme skjedde i bilverdenen? synes sånne båtførere bør få sikkelig straff.. 14 fots åpenbåt med 4hk er passende fartøy til sånne! Så klart kan alle være uheldige!! jeg sier ikke annet.. men at en båt suser 50 meter oppå land synes jeg er uakseptabelt! tenk om unger eller noe hadde lekt i hagen?

 

Om slike båter har så lavt fribord at man lett faller over bord, da må det jo være feil at dem godkjennes med så store motorer da vel?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er det forbudt å ramle ut av båten i fart?? Grovt uaktsomt!!

 

Hvis politi eller påtalemyndighet ikke kan påvise soleklart at dette skyldes uforsvarlig/ ulovlig kjøring, så er dette bare en uheldig fyr som har ramlet ut av båten i fart. Like grovt uaksomt som å pungtere på landeveien og havne i grøftekanten.

Link to post
Share on other sites

Om det ikke er påbudt å bruke dødmannssnora så bør det iallefall bli det på åpne båter over en viss effekt/fart.

Kunne aldri ha tenkt meg å kjøre uten snora godt festet.

Jeg har iallefall ikke lyst å bli liggende langt til havs å kave mens båten fortsetter ferden på eget initiativ :nonod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Om det ikke er påbudt å bruke dødmannssnora så bør det iallefall bli det på åpne båter over en viss effekt/fart.

 

Helt enig med deg. Var nær på å havne i sjøen med en Valiant 570 selv, bare såvidt jeg fikk hengt fast i rattet, beina hang over tuben. Etter det aldri mer kjøring uten dødmannsknapp godt festet i buksa.

Link to post
Share on other sites

Jeg har iallefall ikke lyst å bli liggende langt til havs å kave mens båten fortsetter ferden på eget initiativ :nonod:

 

...eller at den kommer tilbake mot deg etter å ha fullført en perfekt sirkel....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når du kjører slik båt og mest sannsynlig i en grei fart,så detter ut pga av en bølge eller hva det var.Bare en ting å gjøre her vel,ta fra gubben båten .Er jo livsfarlig å ha slike på sjøen,du kjører vel ikke slik båt i store hastigheter uten dømannsknapp,helt uforsvarlig mener jeg da.Har vel andre ord for dette også,men passer kansje ikke her.I et interjuv med gårdeier ,eller hva han var.Så blei det sagt at dette var en båtfører som tok sikkerhet i høysete.Om det stemmer,ja da er det rart han ikke hadde på seg en dømannsknapp.Men altid lett etterpå sies det,men du kjører bare ikke slik båt uten........

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker ikke flere påbud på sjøen.

Frykter påbud om redningsvest, nødraketter, 0 promille, 5 knop 500 meter fra land, etc...

Når påbudet har kommet på plass tror du virkelig at personer som kjører i fylla, uten redningsvest, 5 meter fra land, uten nødraketter kommer til å bry seg om eventuelle lovpålegg?

 

Nei la oss ta vare på friheten på sjøen, og oppfordre folk til å bruke hodet!!! :headbang:

Redigert av Kent (see edit history)
Link to post
Share on other sites

50 meter... såg meir ut som 10-15 meter det der. Mannen gikk noen få skritt så var han på stranda.

Avstander ute ser alltid kortere ut enn de er :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Årsak har egentlig ikke så mye å si etter min mening.. man må jo ha en rekke sammentreff og en rekk feil handlinger om man som fører av en båt skal kunne havne i sjøen mens man kjører for så at båten fortsetter i full fart på land! Uansett forløp og årsak mener jeg dette er uaktsomhet til de grader! hadde dine unger lekt i hagen og blitt kvesta og maltraktert av en skarp stålpropell, så tror jeg du har endra lit mening! Alle har vi jo en eller annen gang mista kontollen eller følt vi ikke har mestret en situasjon på sjøen. Det er stor forskjell på konsekvenser!! Tabber og fei gjør vi alle men, noe sånt synes jeg er grovt uaktsomt, uansett hendelsesforløp. Det er nemmelig du som er ansvarlig fører ombord i båten din som skal føre skuta di på en sikker måte og forhindre at sånnt skjer.

 

Og du vet årsaken til hendelsen siden du konkluderer så bastant. :confused:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...