Jump to content

Volvo TD40? ?


colabrus

Recommended Posts

Har fått tilbud om å kjøpe en Volvo TD40 med ny turbo og nye dyser.

Toppen er sprekket på den, så den må jeg ha ny. Skulle få den for 10 000,-

Er det en grei Pris?

 

Skal montere den i en bayliner 2858 med eit Mercruiser bravo2 drev.

Passer denne motoren og det drevet i sammen?

Noen som har erfaringer med dette?

 

ps: Er det noen som har en topp til salgs?

 

Hilsen

Ronny :cheers:

Link to post
Share on other sites

Er motoren marinisert? En marinemotor av denne typen heter TMD40 (124 HK) eller TAMD40 hvis den også har ladeluftkjøler (156 HK)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å bedømme denne motoren, men du sier at denne er marinisert med noen hjemmelagrede saker og at den skal yte 165hk. Siden dette ikke er en orginal marine motor TAMD 40 motor men en marinisert lastebilmotor eller industrimotor så stiller jeg meg tvilende til at denne yter de oppgitte 165hk.

 

Tlbake til bruke av dette i en Bayliner 2858, denne båten er vel en 30 foter som veier noen kg. Jeg vurderte 2x165hk i min båt som sikkert er i samme størrelse, jeg gikk for 2x200hk noe som jeg håper er tilstrekkelig til at båten skal fungere slik den er tiltenkt.

 

Jeg hadde nok sett meg rundt etter en større motor til denne båten og ikke en hjemmemarinisert motor med defekt topp... Jeg tror dette kan bli en dyr erfaring om du går for denne motoren..... men det er min mening da..

 

Hva veier Baylineren totalt med motor og utstyr ellers, og hva er lengden i vannlinjen. Da kan jeg gjøre et overslag for hva denne motoren vil yte i din båt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om at det er ladeluftkjøler på motoren.  Er det ikke det kan du glemme de 165 HK ene. Da tilsvarer motoren en TMD 40, og da er det ikke lønt å ta ut noe mere enn Volvo i sin tid gjorde, nemlig 124 HK.

 

Hjemmemarinisert med hjemmelagde deler ville jeg vært svært skeptisk til.

 

 

Du sier at motoren er liten, men at det er en begynnelse, det høres greit ut fordi du har lyst på motor i skuta, og dette kan se ut som en god start, men jeg har ingen tro på at du blir fornøyd med det. Etter et par turer vil du ønske deg krefter som passer til båten, og da er den motoren du nå tenker på svært vanskelig å omsette, så det vil antagelig bli en ren utgift, og bortkastede penger, og ikke minst bortkastet arbeide.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...