colabrus Startet 16.November.2004 Link til dette innlegget Startet 16.November.2004 Har fått tilbud om å kjøpe en Volvo TD40 med ny turbo og nye dyser. Toppen er sprekket på den, så den må jeg ha ny. Skulle få den for 10 000,- Er det en grei Pris? Skal montere den i en bayliner 2858 med eit Mercruiser bravo2 drev. Passer denne motoren og det drevet i sammen? Noen som har erfaringer med dette? ps: Er det noen som har en topp til salgs? Hilsen Ronny Sitér dette innlegget Link to post
b-e-p Svart 17.November.2004 Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Jeg skal ikke si noe om prisen, men dette blir vel en veldig liten motor til denne båten. Etter min mening er en 41 maskin (200 hk) et absolutt minimum. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 17.November.2004 Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Er motoren marinisert? En marinemotor av denne typen heter TMD40 (124 HK) eller TAMD40 hvis den også har ladeluftkjøler (156 HK) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
colabrus Svart 17.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2004 Motoren er marinesert, men det er noen "hjemmelagde" patenter. Det vart sagt at det skulle være 165 hk i den, er det feil det da? Mulig den er litt liten ja, men det er jo en begynnelse. Men passer den på drevet...? Hilsen Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.November.2004 Link til dette innlegget Svart 18.November.2004 Det er vanskelig å bedømme denne motoren, men du sier at denne er marinisert med noen hjemmelagrede saker og at den skal yte 165hk. Siden dette ikke er en orginal marine motor TAMD 40 motor men en marinisert lastebilmotor eller industrimotor så stiller jeg meg tvilende til at denne yter de oppgitte 165hk. Tlbake til bruke av dette i en Bayliner 2858, denne båten er vel en 30 foter som veier noen kg. Jeg vurderte 2x165hk i min båt som sikkert er i samme størrelse, jeg gikk for 2x200hk noe som jeg håper er tilstrekkelig til at båten skal fungere slik den er tiltenkt. Jeg hadde nok sett meg rundt etter en større motor til denne båten og ikke en hjemmemarinisert motor med defekt topp... Jeg tror dette kan bli en dyr erfaring om du går for denne motoren..... men det er min mening da.. Hva veier Baylineren totalt med motor og utstyr ellers, og hva er lengden i vannlinjen. Da kan jeg gjøre et overslag for hva denne motoren vil yte i din båt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Al-Tec Svart 18.November.2004 Link til dette innlegget Svart 18.November.2004 Styr unna! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Festina Lente IV Svart 18.November.2004 Link til dette innlegget Svart 18.November.2004 Du sier ikke noe om at det er ladeluftkjøler på motoren. Er det ikke det kan du glemme de 165 HK ene. Da tilsvarer motoren en TMD 40, og da er det ikke lønt å ta ut noe mere enn Volvo i sin tid gjorde, nemlig 124 HK. Hjemmemarinisert med hjemmelagde deler ville jeg vært svært skeptisk til. Du sier at motoren er liten, men at det er en begynnelse, det høres greit ut fordi du har lyst på motor i skuta, og dette kan se ut som en god start, men jeg har ingen tro på at du blir fornøyd med det. Etter et par turer vil du ønske deg krefter som passer til båten, og da er den motoren du nå tenker på svært vanskelig å omsette, så det vil antagelig bli en ren utgift, og bortkastede penger, og ikke minst bortkastet arbeide. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
colabrus Svart 18.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2004 Ja, dere har vell rett i det... Kanskje jeg skulle sett meg rundt etter en større motor. Jeg takker for alle forslagene! Gi en lyd dersom dere vet om en 200 hester da! Gjerne defekt! Jeg liker skruprosjekter! Hilsen Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.