Jump to content

Sabb 10 hk vil ikke starte


johnne

Recommended Posts

hjelp....

trenger hjelp til å få start på en sabb 10 hk diesel.

stengte diesel krana på tanken når jeg hadde båten på land for vedlikehold men når jeg skulle ta meg en tur ut på sjøen, starta jeg den å gikk et stykke på fjorden men plutseli stoppa den å da kom jeg på at krana var stengt,har ikke fådd starta den etter det,akkurat som den ikke får diesel eller no men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få starta den....

trenger sårt hjelp,vi er jo inne i en fin vær periode hær i nord,bor i bodø:)

Link to post
Share on other sites

Da trengs den nok å luftes, altså fjerne luften som ha dannet seg i rørene fra den stengte ventilen og frem til dysa på motor. Den har suget seg ned til ett visst undertrykk grunnet den stengte ventilen, når du har åpnet ventilen har trykket blitt utlignet, men siden det var da undertrykk har ikke dieselen rukket frem i systemet, det har da oppstått en luftlomme her.

 

Hold åpent fra tanken, åpne lufteskruen på dieselfilteret til det strømmer ren diesel uten luftbobler, steng igjen. Åpne like før pumpa til det også renner fint her uten luft, steng. Sett igang å sveiv, slik at pumpen blir aktivert, åpne på røret like inntil brenstoffventilen (dysa), når det her ser ut å komme bra med diesel og ingen luft, steng og den bør starte.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Typisk plass at det samler seg luft, er i mellom filteret og pumpa. Er et rør som går over girkassa om en kan kalle det det.. Filter står på babord side i bakkant av motor, og pumpa er nede på styrbord side..

Hadde problemer å lufte denne på min motor, og trikset her var å åpne på pumpa, og blåse med munnen i påfyllinga..

Men husk å skifte papirfilter! Så slipper du å lufte igjen..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...