Jump to content

Rekkelist i teak skal byttes. Sitter fast, erfaringer?


James1984

Recommended Posts

Jeg har sprukne rekkelister på min HR-312 (seilbåt). Jeg har fått tak i en snekker som kan lage nye, men trenger å demontere listene slik at han kan bruke den gamle som mal.

 

Det var enkelt å få opp skruene, men selve listen er selvsagt også limt på med sikaflex (eller noe tilsvarende). Det er med andre ord ikke mulig å bare plukke av listen. Har forsøkt meg litt frem, men usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Noen som har tips?

 

 

20110612_17.33.57.jpg

Link to post
Share on other sites

Sag av et lite stykke og slå inn huggjernet på langs av listen.

Dette tror jeg er den beste løsningen. Jeg ville i tillegg ha brukt en varmepistol og varmet forsiktig over treverket, det er så rart med det, alt slipper liksom bedre med litt varme, men husk ! ikke for mye varme.

Lykke til

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Hei, dette har jeg også gjort for 15 år siden på vår gammle 312.

 

Tips, sjekk om rekkestøtene sitter i det området du har fjernet teakrekken.

 

Det er nå du har mulighet til å forsterke dette dersom de er "løse". Mange tar tak i mantauet når de skal holde i fra ol.

 

Mindre heldig konstruksjon i en ellers meget godt byggd båt.

 

Lykke til. :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

 

 

Tips, sjekk om rekkestøtene sitter i det området du har fjernet teakrekken.

 

Det er nå du har mulighet til å forsterke dette dersom de er "løse". Mange tar tak i mantauet når de skal holde i fra ol.

 

Mindre heldig konstruksjon i en ellers meget godt byggd båt.

 

Lykke til. :sailing:

 

Ja, det er mye slark i rekkestøtte festene og de har også sprengt ut flere steder. Ser ut som det kan trengt inn en del fukt over tid, så her er det mye å ta tak i.

 

Har du noen tips i forhold til dette? Jeg har selv tenkt på en løsning for å forsterke, i tillegg til å utbedre den orginale festeanordnignen. Ser for meg et ekstra støttebeslag som går fra rekkestøtten og ned på dekk. Hva tenker du om det? (se tegnet bilde)

 

20110614_18.18.01.jpg

rekkestoette.png

Link to post
Share on other sites

Hei, ser at du har problemer med rekkene :headbang:

 

Hvis du skal reparer, må du slipe ned området med sprekkdannelse i fribordet og bygge opp på nytt med glassifiber, polyester og tilslutt gelcoat.

 

Jeg hadde ikke så stor skade og fikk opp foten i rekkestøttene. Mener de var gjenget og satt i en eller annen form for sparkel eller lignede.

 

Fikk tørket og rengjort "hullet" og festet det hele med epoxi. Det satt i hvertfall de årene vi hadde båten etter dette.

 

Forslaget ditt med innvendig støttestag gir god styrke men vonde tær. Mener å ha sett fester om har samme pofil som teak listen og festet i fribodet under listen.

 

Disse er sikkert ikke billige men kan være ett alternativ til vonde tær. :rolleyes:

 

Ta kontakt med verfte og hør hva de anbefaler til utbedring. Dette er ett kjent problem og jeg mener de gikk over til annen innfestning i versjon 2.

 

 

Lykke til.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skal straks i gang med å utbedre rekkelisten og legger frem planene mine. Fint om folk kan komme med innspill før jeg setter i gang. Har forsøkt å illustrere med tilhørende bilder (se tall):

 

1) Press på rekkestøttende har ført til store sprekker i listen og det har samtidig sprengt ut glassfiberlisten under.

2) Jeg har fjernet listen og har fått en snekker til å lage nye (3 lister a ca. 2m kom på litt over 6000,-)

3) Listen er skrudd fast med relativt store skruer og etter at listen er fjernet står hullene selvsagt igjen

4) Planlegger å bruke et hullbor å borre opp hullet for å få bort alt krafset og rester etter sikaflex mm. Deretter støpe igjen hullet med epoxy (litt usikker på hva jeg skal bruke her?)

5) Der hvor rekkestøttene har sprengt ut glassfiberen ser jeg for meg å slipe ned, slik at det blir en slak bue/flate egnet for støping

6) Deretter blir det lag på lag med glassfiber og polyester.

7) Støper litt mer en dimensjonen på glassfiberlisten, og deretter pusser jeg det ned til rette fasongen.

8) Deretter legger jeg på gelcoat

9) Videre blir det å legge på listen og borre opp nye hull til skruer og rekkestøtten. Rekkestøtten må forøvrig støpes fast med epoxy (det er slik det er gjort originalt). Ser for meg å bruke et hullbor som er litt større en dimensjonen på rekkestøtten, ha oppi epoxy og la det herde.

10) And Bob's your uncle!

 

rekkelist_tegning.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...