Jump to content

Ække bare båtfolk som skal robbes.


Timeout Skjeberg

Recommended Posts

Tradisjonelt er det jo vi båtfolk som skal flås av grådige leverandører og avgiftskåte politikere. Men nå har jeg funnet en annen bransje som er vel så fæle, landbruksmaskinleverandører.

Etter et motorhavari i båten i sommer har jeg nå kjøpt en brukt Ford motor fra en Claas skurtresker, eneste skåret i gleden er at den mangler starter. Hos Maritim i Arendal koster en slik starter kr. 2600,- + 1200,- i pant, for meg vil det da bli  kr. 3800,- da jeg ikke har noen defekt å levere. Siden det er lenge til båtsesongen prøver jeg isteden å finne en brukt starter, og da jeg har en jobb hvor jeg farter mye rundt i Østfold stikker jeg innom steder hvor jeg kan tenke meg å finne en slik starter når det måtte passe.

Turen var nå kommet til merkeforhandleren i Skiptvet, de hadde flere slike treskere stående til hugging. Flaks tenkte jeg, endelig en brukt starter. Sett ut fra prisen til Maritim regnet jeg med at de skulle ha en 14 – 1500,- kroner, men så heldig var jeg ikke. Jeg skulle få 50 % avslag fra ny pris, 60 % hvis jeg tok den ut selv, dvs. 5000,- eller 4000,- rene ranet spør du meg. Men grådigheten åpenbarte seg virkelig når de begrunnet den høye prisen.

– Jeg kan ikke selge den til spottpris nå utenfor sesongen når bøndene er villige til å gi hva som helst om det skjer noe under treskinga.

Derfor kan man jo lure på om det er landbruksmaskinbransjen som har lært av båtbransjen, eller kanskje det er tvert om.

Er det flere som synes slik prising er umoralsk, eller er det bare mitt sosialdemokratiske hode som er på villspor?   :rolleyes:

 

Vidar E

 

PS. Maritims pris var inkl. moms - de andre var eks. moms.

Link to post
Share on other sites

Jag synes ikke det er umoralsk å ville selge deg en brukt starter til halv pris.

Priser reguleres etter lov om "tilbud og etterspørsel", og om det er et investeringsobjekt eller ikke. Utgiftene han har ved å beholde denne delen i 8-9 måneder er minimale (i forhold til å selge for 1/3 av det han kan få.

Men for all del det er lov å prute. De som ikke spør om avslag får det heller ikke.

Link to post
Share on other sites

:headbang: 5000 - for en brukt gammel starter som kansje funker noen uker , ække bare ran det er sykt , men men dem kan gjøre som dem vil ser det ut som . Håper den ruster fast i tresker'n . Det svaret han ga sier vel sitt om den plassen . :lol:

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte mellom 2000 - 2500 for en byttestarter for to-tre år siden. Dette var et bilelektrisk verksted/forretning. Jeg ville også forespurt BEMA A/S i Grimstad. De importerer og sender ut det meste av bilutstyr. Tlf 37 25 29 50, evt. bema@bema.no.  Tar jeg ikke helt feil, så er de store på bl.a. startere, dynamoer, batterier etc.

Link to post
Share on other sites

.....jeg farter mye rundt i Østfold stikker jeg innom steder .........

Regner nesten med at du begynte i ditt nærområdet (Fredrikstad)? Ligger et lite fordums firma ved St.Croix (rundkjøring på baksiden av brannstasjon) som heter Fredrikstad Vikleverksted. Dem har mye rart! Og mangler dem en "bortkommen" del, så har dem midt på verkstedgulvet en 2 meter høy haug av gamle dynamo'er og startere, som de plukker deler av. Kunne jo prøvd der?

 

Kjekke, greie folk der, vet du, i Fredrikstad!!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Regner nesten med at du begynte i ditt nærområdet (Fredrikstad)? Ligger et lite fordums firma ved St.Croix (rundkjøring på baksiden av brannstasjon) som heter Fredrikstad Vikleverksted. Dem har mye rart! Og mangler dem en "bortkommen" del, så har dem midt på verkstedgulvet en 2 meter høy haug av gamle dynamo'er og startere, som de plukker deler av. Kunne jo prøvd der?

 

Kjekke, greie folk der, vet du, i Fredrikstad!!  :wink:

Å HJÆLP  !! er Særping jo !! å du vet hvordan det er  :lol:

Fra spøk til revolver - har sittet her i snøkavet i dag og tatt en telefonrunde, hos et verksted i Rakkestad har de en som er overhalt i Danmark til kr. 3100,- med moms og allt, da begynner det å bli en ganske akseptabel pris på den.

Har tidligere benyttet Fredrikstad Vikleverksted endel og de har bra priser der også, men de gjorde en litt dårlig reparasjon på starteren til Volvoen min, så de blir siste utvei. Det er forøvrig ganske imponerende at de vet hva de har i den nevnte haugen.

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...