rolk Startet 12.Juni.2011 Del på Facebook Startet 12.Juni.2011 Jeg lurer på hvor tung båten min er. I skipsregistrene står alle mulige mål, men ikke hvor tung båten er. Kan vekten på båten stå i det originale målebrevet som finnes til båten. Jeg trodde det var de samme målene som skulle stå i skipsregistrene, men der står de ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Man fyller ett kar med vann opp til kanten, slipper båten oppi, så veier vi vekten av det vannet som er fortrengt ut av karet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Der er vel to muligheder afhænggt af hvor præcist det skal være. 1: Få fat i en havnekran med indbygget vejecelle. Hurtigt og præcist, båden skal bare løftes ud af vandet, og du har et tal som er rimeligt præcist. 2: Ud fra de mål du har, lav en tilnærmet skitse af skroget i elementer ("lange trekanter og firkanter"), som du kan lave en rumfangsberegning på. Det rumfang du beregner i kubikmeter giver vægten i tons (som "Med vind" antyder). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jche Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Statens vegvesen har jo veiestasjoner for lastebiler overalt i Norge. Kjør båt med henger opp på en slik, og trekk fra hengervekta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Statens vegvesen har jo veiestasjoner for lastebiler overalt i Norge. Kjør båt med henger opp på en slik, og trekk fra hengervekta. Eh, han har en stor treskøyte som både i størrelse og vekt ville skape stort hodebry å transportere langs vei... Støtter forslag om å måle volumet av skroget under vann, eller hvis man klarer å få til en deal med en mobilkran som har et oppdrag langs sjøen, og den kan løfte deg klar av vannet. Alle større mobilkraner har vektcelle innebygget i riggen. Edit en skriveleif. Redigert 13.Juni.2011 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Hvorfor er det så viktig å vite hva den veier? En såpass stor trebåt bør uansett ikke løftes i kran, og når den skal på slipp er det mer lengde og bredde som betyr noe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Hvorfor er det så viktig å vite hva den veier? Fordi de koster 2500,- pr tonn å levere på avfallstasjon når den kondemneres! Spesial-avfall. Fra spøk til alvor , havneavgifter, sertifikater osv. er ofte vektbasert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Ta et kraftig fleksibelt målband som du vet vil rekke under skuta pluss litt til. Heng på et lite lodd i en trinse slik at midtpunktet på målbandet blir hengende under kjølen. Marker med jevn avstand skuta i vannlinja (dess tettere, dess mere nøyaktig blir resultatet) på begge sidene. Heng et tau på begge sidene slik at du og en annen som sitter i jolle kan forflytte dere akterover i tandem. Du leser av lengden ved markeringene og når dere har kommet til enden av skuta sitter du igjen med et grovt areal av undersiden. Litt justering på målene for inngående krumning o.l. så kan du beregne deg frem til det totale volum. Arkimedes gjør resten av kalkylen. Husk på å slakke ut målbande får hver måling og forflytning slik at dere ikke henger dere fast der nede. Markeringen langs skuta kan følge spantebredden og du ender opp med en tegning av skutas bunn. Hvorfor gjøre det vanskelig når to karer i hver sin jolle og ei kasse øl fikser dette på no time Målene av arealet delt på to markerer skutas centerlinje og ytterkantene av målene markerer vannlinja. Arealet ser nå ut som en stor "presenning" - nesten rund i formen. Så hever du vannlinja (ytterkanten) av presenningen 1 dm (10 cm) og fyller i vann og du sitter igjen med volum og tyngde i følge Arkimedes som sier at vekten av den fortrengte vannmengde er lik vekten av oppdriften. Redigert 13.Juni.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
emilskj Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Fra spøk til alvor , havneavgifter, sertifikater osv. er ofte vektbasert. Har aldri noensinne hørt om havneavgift basert på båtens deplasenment. Ei heller sertifikater, men utelukker ikke helt at det kan finnes. Redigert 13.Juni.2011 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Skal Rolk opp på slipp utføres nevnte prosedyre mye enklere med fast grunn under beina og ingen ølkasse på deling Sorry feil skute Redigert 13.Juni.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Har aldri noensinne hørt om havneavgift basert på båtens deplasenment. Ei heller sertifikater, men utelukker ikke helt at det kan finnes. Kaiavgift i f.eks Bergen havn starter ved 25bt. Dvs. at omtrent alle treskøyter fra ca 40 fot og oppover. Fritidsbåtskipperkurs/Kystskipperkurs selges med anføring av at "Kurset fører fram til sertifikat som gir rett til å være fører av fritidsbåter inntil 50 BT i stor kystfart". Så nå gutter, nå er det ikke bare lengden som teller, men vekten også.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 ...men BRT (Bruttotonn) er et volummål og har ikke noe med vekt å gjøre... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 ...men BRT (Bruttotonn) er et volummål og har ikke noe med vekt å gjøre... Tiltredes! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Riktig Svein, men Rolk vil ha en vekt på skuta og det kan jo være greit å ha for senere bruk. Volummålet kan han ta for seg etterpå med fradrag av skrogtykkelse og diverse annet som ikke skal puttes inn i BRT. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 En omtrentlig formel for å beregne vekten i tonn til en trekrysser: Depl.= L x B x T x 0,45 hvor L er lengde i vannlinjen, B er største bredde og T er dypgang til spunning midtskips. Alle mål er i meter. For et tidligere fiskefartøy er det også mulighet for at det kan ligge stabilitetsberegninger ombord. I stabilitetsberegningene er lettskipsvekten oppgitt. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Depl.= L x B x T x 0,45 og dette blir omtrentlig og ikke noe annet Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiks Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Depl.= L x B x T x 0,45 og dette blir omtrentlig og ikke noe annet Formelen er egentlig: Deplasement = L x B x T x Cb x vannets egenvekt. Cb på 0,4 - 0,5 er vanlig for fiskeskøyter. Dersom man ikke har eksakt Cb og ikke vet vannets egenvekt kan egenvekten utelates fra formelen. Et regneeksempel: Lengde i vannlinjen= 11,98 m Bredde= 3,96 m Dypgang til spunning= 1,25 m Ca. deplasement = 11,98 x 3,96 x 1,25 x 0,45 = 26,7 tonn Dersom man trenger et mer nøyaktig svar og ikke har linjetegning tilgjengelig må båten på slipp og måles opp. Linjetegning lages etter oppmålingen og beregning kan utføres. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.