Jump to content

Hvordan tyde feil på Wallas Nautic 30D varmer


jsw

Recommended Posts

Slo på varmeren i dag tidlig, og for første gang tente den ikke (2004-modell, som båten?).

Rød lampe blinket kode som iflg manual indikerer feil på "glow plug, combustion air fan eller warm air fan".

 

Ved start lyste først gul lampe, så rød/gul vekselvis for selvtest, så startet vifta men stoppet igjen umiddelbart og rød lampe blinket feilkoden.

Jeg prøvde å slå av og restarte to ganger, uten hell.

Jeg lot den så stå i en time, det ble litt varmere i været...?, prøvde igjen og den startet helt normalt, uten ekstra røyk og lyd. Etter 1/2 time på full styrke for "å brenne ut" slo jeg den av og kjølerutinen gikk som normalt den også.

 

Hvordan skal jeg tolke dette? Snart gåen brenner? Mye sot fra forrige økt? Ustabil kontakt til en viste?

 

Og - i tilfelle jeg bør bytte noe, må brenneren monteres ned og legges på benken, eller kan jeg serve den hengende på veggen med litt begrenset plass (henger lavt på vegg i siderom bak)?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Kan tyde på at du har et sot/koks-problem siden den virker omtrent som normalt etter at du har fått brent den "ren" i løpet av en halvtimes kjøring, og med normalt kjøling med ny oppstart.

 

Absolutt enklest å ta den ut av båten for å ta en sjekk. Demontering/kontroll av brennkammer og skifting av nødvendige deler gjøres best når varmeren ligger opp/ned på en benk. Deler du kanskje må skifte; Glødeplugg, quartzduk (ligger i bunnen av brenner, krever demontering av brenner), og muligens termostaten som sitter inn i brenneren.

 

Denne linken viser hvordan: https://baatplassen.no/i/topic/74059-wallas-dieselbrennere/ Riktignok er det vist på et kokeapparat 95D, men brenneren er akkurat den samme. bare å følge trinn-for-trinn.

 

Lykke til..

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, her var det flere gode innspill. :smiley:

 

Ser ut til at det går mot full ut- og demontering, men kanskje først etter å ha prøvd parafin-trikset om dette ikke gir ønsket resultat. Hva mener Walls Service om det? Blir det litt som å bruke Alron o.l. på diselmotoren?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Parafin-trikset er ingen dårlig idé. Disse varmerene brenner minst like godt, og renere, på parafin. Og den er heller ikke så kravstor på kvaliten til vanlig bruk. Men jeg anbefaler Fritidsparafin som brenner renest og som vil gi best resultat.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Da blir det en kanne parafin-fuel de neste gangene! Har i mellomtiden også fått høre at Wallas anbefaler en runde med fritidsparafin før opplag om høsten for å brenne bort sot o.l. Da stemmer ihvertfall rådene her godt, samtidig som jeg nå har info nok til å prøve å skru litt selv om jeg må.

Supert - takker :seeya:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Men jeg anbefaler Fritidsparafin som brenner renest og som vil gi best resultat.

Er fritidsparafin det aller beste, dersom man ikke skal se på prisen? Eller er lampeolje enda et hakk bedre å brenne på?

Jeg har en Wallas 30D, men bruker den veldig sjeldent, så det har ikke så mye å si hva drivstoffet koster.

Link to post
Share on other sites

Lampeolje inneholder mer voks enn fritidsparafin, har høyere lysverdi men dårligere varmeverdi. Dermed så er Fritidsparafin et bedre valg.

 

Du kan også bruke vanlig villaparafin på Wallas dieselvarmere og kokeapparater. Renere (mindre voks), desto bedre. Har hørt om de som bruker flydrivstoff (helt ren parafin) på dieselvarmere og kokeapparater, men det er vel lite tilgjengelig for de fleste.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...