Jump to content

absolutt reklamasjonsfrist med rettsavgjørelse


motor

Recommended Posts

http://www.aftenposten.no/bil/article4145007.ece

 

Dette er vel en sak som viser at absolutt reklamasjonsfrist ikke nødvendigvis er 5 år for forbrukerkjøp. Blir det en høyesterettsak ut av dette hvor forbruker fremdeles vinner frem så vil det skape presedens som trygger forbrukerne slik ar verkstedet ikke bare kan reparere seg ut av reklamasjonstid på 5 år. Jeg har tidligere i slike diskusjoner hevdet at eksempelvis D-motoreiere som får skiftet eller utvedret motoren sin etter eksempelvis 4 år fra båthandel har rett til å klage på den nye motoren i 5 år fra den skadde motoren er utbedret.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår jeg den saken rett, så handler det ikke om fornyet 5års reklamasjon på det nye produktet. Det er reklamasjon på selve jobben som ble utført. Jobben i seg selv var mangelfull, men fordi symptomene på mangelfullt utført rustutbedring tar tid å se/ avdekke, så kan man reklamere på denne jobben så lang tid etter.

 

-eller er jeg på viddene?

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en juridisk spissfindighet og en må holde tunga rett i munnen..

Det må nok bevises at mangelen var til stede innenfor den ordinære reklamasjonstiden, men lot seg ikke avdekke før etter garantitidens utløp. Jeg tror neppe man kan forvente at en reparasjon innefor 5årsregelen generelt vil utvide med en ny 5årsregel.

 

det er vel en jurist her som kan presisere dette tydeligere enn meg, men jeg tror jeg tok poenget i denne saken..

Link to post
Share on other sites

Hvis avisreferatet er til å stole på, så er det ikke snakk om "ny reklamasjonsfrist"; det er derimot snakk om at den foretatte utbedring ikke holdt altså at man sliter med den samme mangelen fortsatt. det er en prinsipiell forskjell her, men det er muligens ikke helt lett å få øye på. Det er "korrekt" at det kan komme en "ny" reklamasjonsfrist etter utskiftning av større komponenter så som motor o.l., men det er ikke innsatsen verd å "gamble" på at dette skal gjelde ved alle utbedringer.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en sak prosedert av en tidligere jurist fra KNBF, tror jeg:) Er enig med SW i at det er tidligere mangel som ikke er tilstrekkelig utbedret, men det kan man kanskje hevde om mange motorreparasjoner også når det etter 2-3 år oppstår akkurat samme mangel som den som var tilstede under forrige reparasjonsrunde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...