Jump to content

Tohatsu 9.9hk 97 mod får ikke turtall,men går på tomgang


Tohatsu1

Recommended Posts

Hei.

Har en godt vedlikeholdt tohatsu 9,9 hk 97 mod som er begynt å kødde med meg. I går kjørte jeg båten ut fjorden til fortøyningen. Ca en halv time på full gass tok det og motoren gikk som en klokke hele veien. Etter så å ha dorget i 15 min døde motoren,men startet igjen lett og gikk normalt på tomgang i ett minutt for så å dø ut igjen. I dag prøvde jeg igjen og motoren gikk fint på full gass i fem minutter for så å dale på turtall til tross for at jeg holdt full gass. Måtte kjøre på tunggang frem til båtplassen. Prøvde å pumpe bensin samtidig som jeg gav gass uten noen endring. Tok ut pluggene og disse var litt våte(på en side) og litt sotete. Tørket av pluggene med ei fille,uten at det forandret noe. Hva tror dere?

Har søkt på forumet og lest om lignende problemer,men som totalt ukyndig er det ikke så lett å sile ut de "rette"svarene.

 

På forhånd takk for svar

Link to post
Share on other sites

Plugger er såpass rimelige at det kan være lurt å bytte disse med engang før du begynner på noe større prosjekt...

 

 

Kan du beskrive litt mere i detalj HVA som skjer..

Du gir gass, endres motor lyden ? , høres det ut som den jobber ? kveles den når du gir gass ?

 

Er et par ting du kan sjekke meget enkelt..


  •  
  • Ta av deksel og se over alle stag/wire som måtte være der, beveger alt seg som det skal ??
  • ( Første 2/3 av pådraget er somregel KUN en endring av tennings tidspunkt, forgasseren begynner å åpner etter ca 2/3 pådrag og er 100% åpen på full gass )
  • Ta av propell og sjekk om det ikke kan ha kommet inn noe som kan ta borti der nede.
  • Sjekk olje på girhus.
  • Prøv en tank med NY FERSK bensin ( med 2-takst olje hvis motoren ikke blander selv ), drener forgasser og pump inn ny bensin...

 

Ellers..


  •  
  • Sjekk bensinfiltre, noen av disse er av papir og VIL tette seg hvis det er vann i bensinen.
  • Lokaliser og sjekk ut hoved dyse på forgasser, er denne helt eller delvis tett vil motoren ikke få nok bensin ved pådrag ( IKKE stikk opp med noe av metall !! ).

 

En forgasser rens er sjelden noen ulempe :thumbsup:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar Arne Kjetil.

Jeg skal prøve å beskrive i detalj hva som skjer.

-På tomgang går motoren fint. Når jeg trykker gasspaken forover til halvveis mot max økes turtallet litt akkurat til å begynne med,for deretter å regulere seg selv ned til tomgang eller stopp.Det høres ut som den kveles når jeg gir gass.

Hvis jeg drar gasspaken raskt tilbake når motoren begynner å vandre på turtall så stopper den ikke men går fint på tomgang.

 

Når den har stått en stund så akksellererer den fint opp til max,for så etter et par minutter å vandre på turtall,først litt ned,så litt opp,også videre ned mot stopp eller tomgang.

 

Som sagt så kjørte jeg en god halvtime på max i går da jeg satte den ut,og den gikk som ei klokke.

Olje på girhus er ok,propell går lett rundt mener jeg.

Går det an å skru ut det bensinfilteret som er i tanken ? har original plasttank,og jeg ser at det er et filter der nede. Prøvde å skru,men turte ikke ta så mye i i redsel for å ødelegge. Samme gjaldt filter i motoren,satt godt fast. Er det bare å ta en tang å ta i litt ?

 

På forhånd takk:).

Link to post
Share on other sites

Dette har intet med plugg eller tenning å gjøre, kun et drivstoffproblem. Et alternativ er selvsagt hull i membran i drivstoffpumpa eller som nevnt av andre, drivstoffilter som er tett.. Kan jo sjekke det før du plukker av gassern å renser den. PS: Hvordan kan du si at motoren er godt vedlikeholdt når du ikke har kontroll på tilstanden til drivstoffilteret? :headbang:

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag ble nye plugger satt i og filter i tank, og på motor sjekket og rengjort uten noen endring. Motoren bare "bauler"når jeg gir gass uten at det skjer noe.Høres ut som den vil kveles. Holder jeg gass stopper den,men starter på første draget igjen. Går fint på tomgang.

En som driver å reparerer båtmotorer her i byen sa på telefon at han trodde det hadde noe med tenningssystemet å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er "blåsebelgen" på bensinslangen, krymper den når og gjerne litt før motoren stopper?

Har tank og slange stått vinteren over med ferdig blandet olje/bensin? har selv opplevd at oljen "klumper seg" når denne har stått vinteren over, spesielt hvis man har brukt forskjellig 2t olje.

Ingen lekasje på bensinslange og eller kobling til motor og tank?

 

slik du forklarer problemet, høres det veldig ut som drivstoff eller forgasserfeil, tenningsfeil vil den som regel fuske, skyte og harke veldig.

 

Sjekk at tenningsplata under svinghjulet følger etter når gassstag /wire beveger seg inni motoren.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde samme problem med samme motor for noen år siden. Da var det en av coilene som var defekt. Byttet dette, og motoren ble som ny. Var hvist en vanlig feil på disse. Har og vært borti at plugghetta var løsnet på en av coilene en gang. Var bare å skru på igjen.

 

John

Link to post
Share on other sites

Pluggene skal ikke være våte, men brune.

Sjekket du alt i forgasseren veldig nøye? Og det er ikke alt man bare kan se. Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært borti det samme selv og da var det et lite korn som knapt kunne sees. Alle dyser og kanaler bør blåses igjennom med trykkluft.

Sjekk også vandringen på flottørene at dette er korrekt og at dysa den presser på vandrer fritt.

Link to post
Share on other sites

Jeg jubla for tidlig viste det seg. I dag etter tre timers fiske begynte den å kødde.Ville ikke gå skikkelig når jeg gav gass. Fikk litt turtall til å begynne med,men så gikk dalte turtallet ned til tomgang. Den stoppet ikke og gikk fint på tomgang og på litt mer turatall enn tomgang. Virket som den gikk holdt turtallet litt bedre når jeg pumpa med håndpumpa hmmm.. What to do ?

Link to post
Share on other sites

Dersom alt blir bra etter en rens, men etter bruk blir dårlig igjen, tyder det jo nesten på at du har noe grums i tanken.

Jeg ville prøvd å blåse ren forgasser igjen, bytte/rense bensinfiltre, tømme ut bensinen på tanken og rengjøre.

Etter at du har fyllt tanken, pumper du en del bensin gjennom slangen. Gjerne i et glass eller lignende for visuell inspeksjon.

Lykke til! :)

Link to post
Share on other sites

Filtrene er sjekket og bensinen er ren og ny. I dag har forgasser blitt blåst gjennom på nytt så det blir spennende å prøve. Jeg har stilt et spørsmål i en ny tråd men jeg gjør det her også. Hvordan fungerer ei membranpumpe? NÅr jeg blåser inn i den hører jeg den slipper og lufta slippes gjennom,mens når jeg suger så er det nesten tett. SKal det være helt tett når jeg suger ?

Skal membranen sitte fast i metallplata på noen måte ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...