Tohatsu1 Startet 13.Juni.2011 Del på Facebook Startet 13.Juni.2011 Hei. Har en godt vedlikeholdt tohatsu 9,9 hk 97 mod som er begynt å kødde med meg. I går kjørte jeg båten ut fjorden til fortøyningen. Ca en halv time på full gass tok det og motoren gikk som en klokke hele veien. Etter så å ha dorget i 15 min døde motoren,men startet igjen lett og gikk normalt på tomgang i ett minutt for så å dø ut igjen. I dag prøvde jeg igjen og motoren gikk fint på full gass i fem minutter for så å dale på turtall til tross for at jeg holdt full gass. Måtte kjøre på tunggang frem til båtplassen. Prøvde å pumpe bensin samtidig som jeg gav gass uten noen endring. Tok ut pluggene og disse var litt våte(på en side) og litt sotete. Tørket av pluggene med ei fille,uten at det forandret noe. Hva tror dere? Har søkt på forumet og lest om lignende problemer,men som totalt ukyndig er det ikke så lett å sile ut de "rette"svarene. På forhånd takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Du har vel et forgasserproblem. Ta av forgasseren og få den renset. Sjekk også om lufteskruen på tanken har vært stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Lufteskruen er sjekket,så det er i orden. Flere som har gode råd ? Kan det være at tennpluggene er dårlige ? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Plugger er såpass rimelige at det kan være lurt å bytte disse med engang før du begynner på noe større prosjekt... Kan du beskrive litt mere i detalj HVA som skjer.. Du gir gass, endres motor lyden ? , høres det ut som den jobber ? kveles den når du gir gass ? Er et par ting du kan sjekke meget enkelt.. Ta av deksel og se over alle stag/wire som måtte være der, beveger alt seg som det skal ?? ( Første 2/3 av pådraget er somregel KUN en endring av tennings tidspunkt, forgasseren begynner å åpner etter ca 2/3 pådrag og er 100% åpen på full gass ) Ta av propell og sjekk om det ikke kan ha kommet inn noe som kan ta borti der nede. Sjekk olje på girhus. Prøv en tank med NY FERSK bensin ( med 2-takst olje hvis motoren ikke blander selv ), drener forgasser og pump inn ny bensin... Ellers.. Sjekk bensinfiltre, noen av disse er av papir og VIL tette seg hvis det er vann i bensinen. Lokaliser og sjekk ut hoved dyse på forgasser, er denne helt eller delvis tett vil motoren ikke få nok bensin ved pådrag ( IKKE stikk opp med noe av metall !! ). En forgasser rens er sjelden noen ulempe Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Tohatsu1 Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Takk for utfyllende svar Arne Kjetil. Jeg skal prøve å beskrive i detalj hva som skjer. -På tomgang går motoren fint. Når jeg trykker gasspaken forover til halvveis mot max økes turtallet litt akkurat til å begynne med,for deretter å regulere seg selv ned til tomgang eller stopp.Det høres ut som den kveles når jeg gir gass. Hvis jeg drar gasspaken raskt tilbake når motoren begynner å vandre på turtall så stopper den ikke men går fint på tomgang. Når den har stått en stund så akksellererer den fint opp til max,for så etter et par minutter å vandre på turtall,først litt ned,så litt opp,også videre ned mot stopp eller tomgang. Som sagt så kjørte jeg en god halvtime på max i går da jeg satte den ut,og den gikk som ei klokke. Olje på girhus er ok,propell går lett rundt mener jeg. Går det an å skru ut det bensinfilteret som er i tanken ? har original plasttank,og jeg ser at det er et filter der nede. Prøvde å skru,men turte ikke ta så mye i i redsel for å ødelegge. Samme gjaldt filter i motoren,satt godt fast. Er det bare å ta en tang å ta i litt ? På forhånd takk:). Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Hadde samme problemet med en mercury 4 hk i fjor. Skiftet pluggen uten noe særlig forskjell. Så skrudde jeg ut forgasseren og demonterte den. Jeg tok å vasket over alle delene, monterte alt sammen igjen og da gikk den som et skudd Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Dette har intet med plugg eller tenning å gjøre, kun et drivstoffproblem. Et alternativ er selvsagt hull i membran i drivstoffpumpa eller som nevnt av andre, drivstoffilter som er tett.. Kan jo sjekke det før du plukker av gassern å renser den. PS: Hvordan kan du si at motoren er godt vedlikeholdt når du ikke har kontroll på tilstanden til drivstoffilteret? Redigert 13.Juni.2011 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Uten at jeg er noen ekspert så vil jeg tro at selv en godt vedlikeholdt motor kan få problemer med dritt i filteret fra tid til annen. Denne motoren er 14 år gammel,og dette er første gang det er noe galt med den. Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 I dag ble nye plugger satt i og filter i tank, og på motor sjekket og rengjort uten noen endring. Motoren bare "bauler"når jeg gir gass uten at det skjer noe.Høres ut som den vil kveles. Holder jeg gass stopper den,men starter på første draget igjen. Går fint på tomgang. En som driver å reparerer båtmotorer her i byen sa på telefon at han trodde det hadde noe med tenningssystemet å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hvordan er "blåsebelgen" på bensinslangen, krymper den når og gjerne litt før motoren stopper? Har tank og slange stått vinteren over med ferdig blandet olje/bensin? har selv opplevd at oljen "klumper seg" når denne har stått vinteren over, spesielt hvis man har brukt forskjellig 2t olje. Ingen lekasje på bensinslange og eller kobling til motor og tank? slik du forklarer problemet, høres det veldig ut som drivstoff eller forgasserfeil, tenningsfeil vil den som regel fuske, skyte og harke veldig. Sjekk at tenningsplata under svinghjulet følger etter når gassstag /wire beveger seg inni motoren. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Tohatsu1 Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Takk for svar. bensintanken var halvfull med "gammel bensin" når jeg fylte den opp. Kjørte i ca 40 minutter etterpå før problemene oppsto. Vet ikke om jeg har brukt samme olje. Belgen på bensinslangen krymper ikke når motoren stopper. Sitér dette innlegget Link to post
TheUrgeMan Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hei. Hadde samme problem med samme motor for noen år siden. Da var det en av coilene som var defekt. Byttet dette, og motoren ble som ny. Var hvist en vanlig feil på disse. Har og vært borti at plugghetta var løsnet på en av coilene en gang. Var bare å skru på igjen. John Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 John,det rimer jo med hva "eksperten"sa om at det hadde med tenningssystemet å gjøre,så det skal sjekkes ut:).Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Jeg har hatt lignende symtomer på to motorer der årsaken har vært rusten dreneringsplugg i flottørkammer. Huset er av aluminium, men pluggen er av stål og ruster hvis det kommer vann i kammeret. Denne rusten har løsnet og tettet hoveddyse. Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Har hatt av forgasser nå,og alt var i skjønneste orden der,så fortsatt ingen endring. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Bensinpumpen kan være dårlig eller tett evt kan vakuumslangen inn på den lekke slik at du ikke får nok bensin inn i flottørkammeret. Prøv å pumpe med belgen på slangen mens du kjører og se om det hjelper. Enkelt å forsøke i det minste... Sitér dette innlegget Mons Link to post
Julie III Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Pluggene skal ikke være våte, men brune. Sjekket du alt i forgasseren veldig nøye? Og det er ikke alt man bare kan se. Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært borti det samme selv og da var det et lite korn som knapt kunne sees. Alle dyser og kanaler bør blåses igjennom med trykkluft. Sjekk også vandringen på flottørene at dette er korrekt og at dysa den presser på vandrer fritt. Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Forgasseren er tatt av å blåst igjennom på nytt,og nå går den som ei klokke. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Så bra! Gøy når ting ordner seg... Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Jeg jubla for tidlig viste det seg. I dag etter tre timers fiske begynte den å kødde.Ville ikke gå skikkelig når jeg gav gass. Fikk litt turtall til å begynne med,men så gikk dalte turtallet ned til tomgang. Den stoppet ikke og gikk fint på tomgang og på litt mer turatall enn tomgang. Virket som den gikk holdt turtallet litt bedre når jeg pumpa med håndpumpa hmmm.. What to do ? Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Når jeg ruser i fri funker motoren normalt. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Har du sjekket om det er hull i membran på bensinpumpa. Har hatt Tohatsu selv hvor den måtte byttes, riktignok en 70hkèr. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Dersom alt blir bra etter en rens, men etter bruk blir dårlig igjen, tyder det jo nesten på at du har noe grums i tanken. Jeg ville prøvd å blåse ren forgasser igjen, bytte/rense bensinfiltre, tømme ut bensinen på tanken og rengjøre. Etter at du har fyllt tanken, pumper du en del bensin gjennom slangen. Gjerne i et glass eller lignende for visuell inspeksjon. Lykke til! :) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Juni.2011 Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 Tror det ligger et lite filter rett før bensinpumpen også. En liten plastkopp med firkant under hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Tohatsu1 Svart 24.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 Filtrene er sjekket og bensinen er ren og ny. I dag har forgasser blitt blåst gjennom på nytt så det blir spennende å prøve. Jeg har stilt et spørsmål i en ny tråd men jeg gjør det her også. Hvordan fungerer ei membranpumpe? NÅr jeg blåser inn i den hører jeg den slipper og lufta slippes gjennom,mens når jeg suger så er det nesten tett. SKal det være helt tett når jeg suger ? Skal membranen sitte fast i metallplata på noen måte ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.