Jump to content

Sabb Status 42. varmeveksler lekker og motor varm. Hva gjør jeg?


Daffy

Recommended Posts

Jeg har en Sabb Status 42 hk som er gått varm et par ganger.

Den har gått 1602 timer.

Hva gjør jeg nå?

er det hensiktsmessig å prøve å reparere varmeveksleren eller er toppen garantert gått slik at det må repareres også?

hva koster ny varmeveksler og eventuelt topp til denne motoren?

 

Er det mye som må gjøres for å lage den saltvannskjølt?

Kan det være en løsning? (jeg går kun i ferskvann)

 

Bør jeg se etter ny motor istedet?

 

Her er historien:

I fjor var vi ute en tur sammen med noen båter som går fortere enn vår og vi prøvde å holde noenlunde følge.

Lå da på 1900 - 2000 omdreininger i underkant av en time (vanligvis har jeg ligget på 16-1700)

Motoren har maks på 2600 men jeg klarer ikke oppnå det. (klarer 2200 minnes jeg)

 

Plutselig på denne turen lyser check freshwater og jeg slår gasssen umiddelbart ned på tomgang.

Kikker ned i mottorrom og ser ingenting uvanlig men kjenner at det er varmt.

Lar deksler over motor være åpne og lar den gå på tomgang i ca 15-20 minutter for at den skal stabilisere seg og bli litt kjøligere.

Lampen begynner etterhvert å slukke i perioder men ikke helt. Vi stopper motoren og blir tauet til plassen vi skal være.

Dagen etter sjekker jeg varmeveksler og etterfyller med ca en liter vann.

Resten av sommeren funket motoren fint og på høsten byttet jeg ut frostvæsken.

 

I går hadde jeg en tur som gikk fint til stedet vi skulle.

Hjem igjen begynte den å fuske litt. Tenkte det var dieselfilter som burde vært skiftet.

Vi merket også litt mer eksoslukt enn normalt men det kan ha vært vindretningen.

Da vi kom i havn lot jeg den gå på tomgang som vanlig for å kjøle den ned.

etterhvert hører jeg den begynner å jage opp og ned og det kommer mer eksos.

Løper til for å stoppe den og tar opp deksel over motor.

Der slår varme mot meg og det ligger mye vann i kjølen (nesten opp til motoren)

 

Jeg ser etter at det ikke er noen lekkasje og reiser hjem med barn etc.

 

Etter ca en time reiste jeg ned igjen for å kikke litt på den.

Måler frysepunktet på vannet som ligger i båten til 0 grader.

 

Starter opp og den starter med en gang.

prøver å se hvilken slange som forårsaker vann inn i båten og ser at det renner vann på dynamoen.

vannet kommer ikke fra noe slange men fra undersiden av varmeveksleren.

 

Har jeg flaks er det jo bare oringen til disse rørene som er røket?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Demonter først og fremst varmeveksleren, gjør godt rent og prøv å finne ut hvor lekkasjen kommer fra. Siden vannet hadde frysepunkt på null grader mistenker jeg at det er snakk om sjøvannsiden (dvs ferskvann hos deg da). Går ut fra at du har frostvæske på det lukkede systemet?

 

Jeg ville ha sjekket om eksosbendet begynner å bli tett, i så fall vil trykket i varmeveksleren øke og den kan begynne å lekke selv om den i utgangspunktet er tett. Dette med eksoslukten kan jo også tyde på tett veklser eller eksosbend, da du får lite vann i eksosen. Dermed koker ferskvannsiden, og vann forsvinner der også.

 

Både brukte og nye varmevekslere lar seg skaffe, men finn først ut hvor lekkasjen er og hva som forårsaker den. Toppakning etc. ville jeg ike tenkt så mye på før vameveksleren er sjekket ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er ikke vann igjen i det lukkede systemet.

(glemte å skrive det)

 

hvis det er tæret hull i disse rørene og oringen ved enden der er lekk så vil jeg vel få dette problemet?

kan det være en ide å ta ut rørene og skifte oringene og skru igjen.

Er det måten å endre fra ferskvannskjøling til "saltvannskjøling"?

 

hvis det er mulig så kan jeg jo iallefall bruke den slik til jeg eventuelt får tak i nye rør.

Da får jeg jo skylt godt igjennom systemet med ferskvann. (siden jeg kun går i ferskvann)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Disse motorene ble levert med 2 forskjellige varmevekslere: Først den originale Vetus sin og så etter sabben erfarte at dette ikke var godt nok, en Bowman kombiveksler.

Forskjellen ser du lett ved at den første er en veksler som er kompakt med eget eksosbend festet midt på motoren, mens den andre har Bowman skilt på og blant annet 3 runde luftfiltre og eksosslangen festet i akterkant på kombiveksleren...

Har du den første kan du kanskje forhøre deg med importøren av Vetus som nå er i Arendal, mens den siste kan Runar hos Euromarine, Stavanger kanskje være plassen å høre etter deler til marinisering.. tlf: 51563604

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt begge to.

da er det den første jeg har.

 

er det noe som kan gå feil hvis jeg går for den løsningen i det andre innlegget mitt?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tjaaaaaa... Du får da 2 pumper på samme system.. en som suger inn sjøvann og en som sirkulerer...Aner ikke hvordan dette vil fungere sammen.... Vel i nøden... Ellers ligger det 2 slike motorer på finn....Ville vurdert den med Bowman, hvis resten er bra.....Ja hvis du vil spandere penger på motoren du har idag...men er vel og snakk om å overleve sommerferien kanskje...hmmmm....

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått vært nede og kikket litt.

Det var frosvæske på motoren fordi det rant ut da jeg løsnet slangene.

Var bare ikke på selve veksleren.

 

Nå håper jeg iallefall at jeg har funnet feilen.

hvis det er alt er dette bedre enn oringen også :)

 

Dette er dekselet som sitter foran disse rørene

deksel_foran_roer_1.jpg

 

Denne bolten kjente jeg det var en åpning på. Da jeg vred litt på den hadde jeg den i hånden.

Den er akkurat der jeg så det kom ut vann.

deksel_foran_roer_2.jpg

Den har hatt gjenger :)

restene etter den regner jeg med har blitt med gradvis ut i saltvannet.

Eller er det lite sannsynlig?

 

Det står ingenting om denne bolten i instruksjonsboken.

 

tidligere eier har tydeligvis hatt dette problemet tidligere fordi det er et slikt deksel på andre siden av røret også.

Der er dette hullet tettet igjen med noe kjemisk metall eller noe slikt.

Forøvrig også rundt kanten av dekselet. Derfor tror jeg det kan bli veldig vanskelig å få ut dette røret.

Det så imidlertid åpent og fint ut av det jeg kunne se på enden.

 

her er baksiden på dette dekselet.

(Bolten sitter ned på motoren)

deksel_foran_roer_bakside.jpg

 

Da gjenstår bare å få tak i en ny slik bolt da...

 

Hva viser forresten dette sorte inni her?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Da lekker ikke denne lenger :)

 

Dette sorte var ifølge en kollega striper etter vann.

Altså har den stått lenge med vann i forskjellige nivåer der.

Da kan det vel tenkes at denne skruen er beregnet for lufting.

 

Jeg fikk ikke tak i ny slik skrue men jeg satt i en ansattsnippel som overgang og en "mutter" over som jeg fylte bunnen med tilklippet gummiduk.

da ble det en fin kork :)

deksel_m_ny_skrue.jpg

 

Det viste seg at dette ikke skulle være nok da det dryppet en del etter dette også.

Det rant ut på siden så oringen foran rørene til varmeveksleren er nok ferdig.

Som jeg nevnte tidligere har jeg ikke prøvdå ta ut dette "røret".

tidligere eier har tydeligvis hatt dette problemet tidligere fordi det er et slikt deksel på andre siden av røret også.

Der er dette hullet tettet igjen med noe kjemisk metall eller noe slikt.

Forøvrig også rundt kanten av dekselet. Derfor tror jeg det kan bli veldig vanskelig å få ut dette røret.

Istedet fikk jeg laget en pakning som jeg la foran.

pakning_foran_oring.jpg

Og nå ser det ut til å være tett og fint.

 

Tusen takk for hjelpen :)

 

Da gjenstår det bare å kontrollere at det ikke er olje i kjølevannet eller vann i oljen.

Krysser fingre her :flag_bp:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...