Jump to content

Spylerveske på vanntanken


haig

Recommended Posts

Det beste er jo å tømme systemet helt slik at ingenting kan fryse. Men hvis du først skal fylle noe middel på tanken, så må det i alle fall være noe som ikke er giftig å få i seg... Så da er kanskje Vodka bedre enn spylervæske i alle fall :lol: :lol: :lol:.

 

Men er det noe vits i å la det gamle vannet stå i tanken over vinteren da? Den må jo uansett tømmes til våren og erstattes med rent, friskt vann?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men er det noe vits i å la det gamle vannet stå i tanken over vinteren da? Den må jo uansett tømmes til våren og erstattes med rent, friskt vann?

 

 

 

 

 

skal jo tømme ut mest mulig men litt skvetter blir det jo alltid i røropplegg,tank og pumper, tenkte da et det var "lurt" å kjøre gjennom med noe som ikke fryser.

 

Haig

Link to post
Share on other sites

Tømte ferskvannsanlegget i går etter følgende prosedyre:

 

1. Åpnet sikkerhetsventil på bereder (1 knepp mot urviseren).

2. Startet pumpen (med alle kraner stengt) og pumpet overbord til pumpen tok luft.

3. Stoppet pumpen.

4. Åpnet lufteskruen på bereder(skrudde den helt ut).

5. Åpnet alle kraner vid åpne.

6. Blåste (med munnen) hvert tappebatteri med sukksesivt kald-og varmtvannskran stengt.

7. Stengte alle kraner.

8. Stengte lufteskruen på bereder.

9. Startet ferskvannspumpen igjen og pumpet til det kom bortimot bare luft ut gjennom skrogjennomføring (tok minst 15 min.).

10. Stoppet pumpe.

11. Åpnet alle kraner helt.

12. Stengte sikkerhetsventil (1 knepp til mot urviseren).

 

Etter oppklaring fra forumet og konsultasjon med verftet, så er ovennevnte prosedyre ikke korrekt.  Korrekt skal være drenering gjennom avtapning i sikkerhetsventil, som indikert nedenfor.

I fjor skrudde jeg fra slangen ved sikkerhetsventilen på bereder og drenerte ut slumpen den veien.  I år satt slangen fast på stussen og det er trangt så jeg prøver meg med opplegget slik det er tillaget fra verftet.

 

Tror dere jeg nå frostsikker nå, eller må slangen koples fra ved berederens sikkerhetsventil ? Ja, kople fra ved berederens sikkerhetsventil.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tror dere jeg nå frostsikker nå, eller må slangen koples fra ved berederens sikkerhetsventil?

Lufteskruen sitter vel på toppen?

Isåfall må du gjøre noe annet for å få tømt tanken.

Å løsne den slangen vil ikke hjelpe hvis du har tilbakeslagsventil.

 

Normalt kan man dreie lokket på sikkerhetsventilen ca 1/4 turn mot klokka, den vil da bli stående i åpen stilling og vannet i berederen renner ut.

 

Har du en ekspansjonstank i plast ville jeg også sjekket at den er tom.

 

Når det gjelder pumper så vet at Shurflo (membran) tåler frost.

Man må nesten prøve seg frem en vinter.....

Link to post
Share on other sites

Spylervæske egner seg dårlig til konservering generelt. Spriten fordamper hvis det ikke er et bittelite tett rom.

I fjor slet jeg med en sokkel på ett nesten nytt toalettet som lakk. Klagde til selger, fikk ny sokkel, og beskjed om at jeg skulle bruke spylervæske isteden for frostvæske i skåla, da ville det gå bra. Dum som jeg var, prøvde jeg dette, og det innebar at alt sammen frøs til is i løpet av vinteren.  :cryin: Det gjorde vondt verre.

Måtte bytte hele dassen i våres.  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Har nå vært nede og tømt tanken. Kjørte pumpa til det bare kom luft. Kobla fra slangen etter pumpa, blåste inn luft  (med gummibåtpumpa) både fra pumpesiden og alle kranene. Satt ventilen på berederen åpen.

Ellers er fin dag på Malmøya ikke mye båter ute, stille og rolig. Småtorsken beita i vannkanten.

 

Haig

Link to post
Share on other sites

Lufteskruen sitter vel på toppen?

Isåfall må du gjøre noe annet for å få tømt tanken.

Å løsne den slangen vil ikke hjelpe hvis du har tilbakeslagsventil.

 

Normalt kan man dreie lokket på sikkerhetsventilen ca 1/4 turn mot klokka, den vil da bli stående i åpen stilling og vannet i berederen renner ut.

 

Har du en ekspansjonstank i plast ville jeg også sjekket at den er tom.

 

Når det gjelder pumper så vet at Shurflo (membran) tåler frost.

Man må nesten prøve seg frem en vinter.....

Lufteskruen sitter som du sier på toppen.  Trodde denne er for åpne systemet mot atmosfære for og drenere ned vannet fra slanger, rør og blandebatterier for så og pumpe dette ut med pumpen.

 

Har ikke pumpedataene foran meg, men det er ikke noen ekspansjonstank hvis ikke denne er integrert i selve pumpen.

 

Som sagt tidligere i strengen, så drenerte jeg gjennom avtapningsstussen på sikkerhetsventilen i fjor, og anlegget frøs ikke.  Det var heller ikke spesielt kaldt her i Stavangerdistriktet i fjor vinter.

 

Ellers har jeg snakket med NB i mellomtiden, og de anbefaler at jeg benytter fjorårets metode. Ved å følge min egen prosedyre, pumper jeg vannet ut luftingen. Dette er ingen garanti for at systemet blir tømt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Så er det gjordt.  

  • Kappet slangen litt innpå fra sikkerhetsventil til lufting.
  • Satte i et skjøtestykke og forlenget slangen midlertidig.
  • La en en plastflaske ned i kjølen og stakk slangen opp i.
  • Stengte kranen mot ferskvannstanken og blåste i gjennom utedusjen med åpen varmtvannskran.
Fikk ut ca. en 1/2 liter vann til.  Så nå tror jeg det skal være bra.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...