Jump to content

Starte Johnson 90hk V4 med snor?


danjohan86

Recommended Posts

Jeg har en eldre type Johnson 90hk V4. Er litt usikker på modell, men tipper den er 1985 jeg, er temmelig usikker egentlig!

 

La ut bilde, kanskje noen vet bedre enn meg? :)

 

Den starter utrolig lett, så ikke noe galt med den! Men jeg lurte på hvordan starter jeg denne hvis jeg er tom for strøm? Ser ut som det går ann å starte den med en slaks snor? Stemmer det? I såfall, hvor får jeg kjøpt det, eller er den lett å lage?

 

Håper noen kan gi meg svar, finner ingenting på google....

 

img0684z.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis det er utsparringer i svinghjulet der du kan legge et tau så kan du lage en nødløsning på 1 minutt...

 


  •  
  • Bruk ca 1,5 m 5mm flettet tau ( flaggline ?? )..
  • Finn et lite trestykke ( rund stokk 16 > 20 mm diameter, ca 10 cm lang ), lag et spor rundt denne midt på ( for tauet ).
  • Knyt fast ene enden av tauet til håndtaket, lag en litt tykk knute på andre enden ( som passer svinghjul )

 

For å kunne bruke denne måten må noe av svinghjulet være tilgjengelig ( ikke under deksel/kåper ).

Hekt fast knute enden av tauet i hakket på svinghjulet, surr så resten av tauet rundt svinghjulet ( MED klokka ).

Sett motor i fri, tenning på, litt gasspådrag....

Dra til :thumbsup:

 

OBS vær gjene alene i båten da tauet nesten fungerer som en pisk :yesnod: , hold ihvertfall andre litt på avstand..

OBS 2 dra til skikkelig med engang, for sakte og du kan få en overraskelse ( tenning med tilhørende tilbakeslag.... ) normalt ikke noe problem, men du bør kjenne til farene...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hvis det er utsparringer i svinghjulet der du kan legge et tau så kan du lage en nødløsning på 1 minutt...

  • Bruk ca 1,5 m 5mm flettet tau ( flaggline ?? )..
  • Finn et lite trestykke ( rund stokk 16 > 20 mm diameter, ca 10 cm lang ), lag et spor rundt denne midt på ( for tauet ).
  • Knyt fast ene enden av tauet til håndtaket, lag en litt tykk knute på andre enden ( som passer svinghjul )

For å kunne bruke denne måten må noe av svinghjulet være tilgjengelig ( ikke under deksel/kåper ).Hekt fast knute enden av tauet i hakket på svinghjulet, surr så resten av tauet rundt svinghjulet ( MED klokka ).Sett motor i fri, tenning på, litt gasspådrag....Dra til :thumbsup:

 

 

Husk manuell choke. Det er elektrisk på disse, men du det er en manuell hendel for å sette på choken ved snorstart. Men ta i, det er mye kompresjonsmotstand i disse 4-sylindrede motorene.

Link to post
Share on other sites

Bruke begge hendene på pinnen, som gjerne kan være 20 cm lang!! Nappa igang en 225 suzuki på den måten, stod på seteryggen og kasta meg fremover i båten, landa på ryggen, men motoren gikk! :thumbsup:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...