Jump to content

23 båter brant i natt


ask485

Recommended Posts

Tror akkurat det er den minste bekymringen her, -  men det må jo være utrolig trist å se båtdrømmen som en forkullet plastklump. ( Antar at du egentlig hadde mange planer for henne )

 

Planene var klare ja, hadde ei lang liste over forbedringer som skulle gjøres framover. Hadde levert inn sprayhooden til rep, den hadde en rift ++. Ringte dagen etter brannen, kalesjemakeren hadde heldigvis ikke hatt tid til å se på den. :smiley:

Link to post
  • 3 uker senere...

Så ser det ut til at oppgjøret vårt har gått i orden. Vi har forsikret båten i Pantenius, og har ventet litt på resultatet. Vi har nå fått beskjed om at vi får utbetalt hele forsikringssummen (180000dkr) for båten. Med valutakursen i dag skulle dette gi ca. 198000. Vi får ikke ekstra for nytt opplagsstativ og presenning.

 

Det har tatt litt tid, men dialogen med forsikringsselskapet har vært grei. De prøvde seg med at vi skulle få 180000nkr, men vi nektet og viste til at båten var forsikret i danske kroner. De gav seg på det. Seil, rigg, batterier og øvrig utstyr vi berget må leveres forsikringsselskapet.

 

Vi slipper egenandel, men det er nevnt et gebyr på utbetalingen. Om det er et valutagebyr eller noe annet, og størrelsen på det, vet vi ikke enda.

 

Noen som har en kurant seilbåt rundt 30 fot til under 200000??

 

Pero.

Link to post

Noen som har en kurant seilbåt rundt 30 fot til under 200000??

Bra for deg og dine at det gikk greit med forsikringsoppgjøret.

Jeg tok et søk på finn på seilbåter opp til 200K og det var da noen som var der. Blir det som i fjor så øker antall båter som blir lagt ut til salgs mye utover vinteren/våren...

Ønsker deg lykke til med kjøp av ny båt...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Det ligger en Importkalkulator på medlemssiden: https://baatplassen.no/i/memberpages.pl?sho...Kalkulatori.htm :wink: Dillas mesterstykke!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
  • 2 uker senere...

har fått kommentarer på denne

Ettersom det arbeides med diverse prosjekter ( for sinnsyke & ulne til å konkretisere enda) kan det hende Jokeren kommer for salg.

 

Suzuki

bla denne

Nå har du sagt A så kom igjen.

og denne

Motorbåt?  :smiley:

 

Geir

Og konklusjonen etter å ha fulgt forumet en stund er klar:

det blir en Bayliner 2655, sirlig importert gjennom den troverdige Bayliner-brukt-importør-bransjen.

Helst et LETT oppussingsobjekt, og de kryr det jo av. Jeg forhåndbetaler etter Nigeria metoden. CE merkinga er visst ikkenoe problem ifølge Teletrade, det er bare å lime på de gule

POST-IT lappene som de ettersender i posten. Bruk litt tape, så sitter de fast også, i storm og stille.

 

Interiøret leveres i pappesker, men det gjør ikkenoe for jeg har IKEA kjøkken og er glad i å skru. Lim har jeg også.

 

Eller kanskje ikke

 

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post

det blir en Bayliner 2655, sirlig importert gjennom den troverdige Bayliner-brukt-importør-bransjen.

Helst et LETT oppussingsobjekt, og de kryr det jo av.  Jeg forhåndbetaler etter Nigeria metoden. CE merkinga er visst ikkenoe problem ifølge Teletrade, det er bare å lime på de gule

POST-IT lappene som de ettersender i posten. Bruk litt tape, så sitter de fast også, i storm og stille.

 

Interiøret leveres i pappesker, men det gjør ikkenoe for jeg har IKEA kjøkken og er glad i å skru. Lim har jeg også.

 

Eller kanskje ikke

Suzuki

Du, Suzuki, Quindebestet liker linjene på Bayliner-båtene, men en 3058 er vel det minste hun kan leve med (helst en 3587 til nøds 3288) ... tror du at du kan skaffe en slik til meg, på samme måte som din nye 2655? Metoden høres i alle fall besnærende enkel ut! :lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Noen som har peiling på laminat og varmeskader forresten ? Nettopp tilbake fra besiktigelse av vrak / oppussingsobjekt på Nærsnes etter brannen. Har masse spm. vedr. hvordan man avslører skadd laminat.

 

Det jeg har forstått er følgende:

Laminat tåler ikke varme

Varmegrensen er omlag 85 grader

 

Deretter delaminerer det. Men hva så, hvordan reparerer ( væte opp med epoxy, fjerne noe laminat, fjerne alt laminat.. )

Noen som kan / vet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Det høres ut til å være SVÆRT bra greier!  Hva står TBEU for, da?  Betyr det at garantien (og båten) er bedre enn en vanlig CE-merket båt?  :rolleyes:

fler som lurer på det samma, bla a Gerhard:

 

Vi er nok like uvitende om hva TBEU står for, men jeg er nok mere skeptisk. Jeg ser for meg noe lignende "ut porten garanti" som er vanlig i bruktbilbransjen...

 

Gerhard

Etter som dette dreier seg om export til langtvekkistan for amerikanerne og deres norske kumpaner, og vi normenn hverken ber til "hedensk gud" har atomvåpen eller er generelt sett krigerske, kan de by på en finflott TBEU garanti; som står for;

 

Til Båten Er Underveis.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Til Båten Er Underveis.

 

Det var råflott. Når jeg selger bil,vanligvis sterkt skamslåtte sådanne etter Ørnhilds møter med rabatter,fortauskanter,autovern,båter i opplag,murvegger,o.l. da gir jeg UG garanti og skriftelig får

de at bilen er kjørt veldig lite i 5 gir og at den går dårlig på diesel . Det hjelper ikke å tømme tanken og fylle mere diesel på heller . Pleier også å minne dem på at motoren er så smidig at den går

veldig godt i 90 sone i 2.gear men at det også går bra å kjøre i 50 på motorveien og å kjøre 90 i 50 sone. UP sympatisere med denne formen for sivil ulydighet mistenker jeg.Ber også alltid om 50 kr ekstra for nesten ikke slitt lakk(det som er igjen),den er aldri vasket

og 50 kr i tilfelle noen finner ut av hvordan bilen produserer søppel av seg selv. Det blir stor oppstandelse når Volvo finner ut hva de har konstruert :fireworks2: Du kan bli rik.

 

Ikke trenger den hverken service,olje eller bensin heller så Volvo har all grunn til å være stolte.

Og trenger den noe av dette så beviser bare det at det er bare iddioter hos Volvo,den fikk jo A L T

for flere år siden..... :cryin:

Siste er ar at Ørnhild klarte å rygge dette bilverdens mesterstykke tvers igjennom garasjeporten

og stolpen mellom sidedør og leddport uten en skramme i bilen :eek: Ett tilhengerlass med godt

massarkerte dører kan jo være nyttig å få med på kjøpet :confused: Helt gratis. Ikke tull!

 

 

Søknader om å kjøpe dette unikumet av søpplehaug som engang var en pen V40 mottas pr. IM merket "Veeeeeeeeeeeeeeldig billig"

Link to post

Noen som har peiling på laminat og varmeskader forresten ? Nettopp tilbake fra besiktigelse av vrak / oppussingsobjekt på Nærsnes etter brannen. Har masse spm. vedr. hvordan man avslører skadd laminat.

 

Det jeg har forstått er følgende:

Laminat tåler ikke varme

Varmegrensen er omlag 85 grader

 

Deretter delaminerer det. Men hva så, hvordan reparerer ( væte opp med epoxy, fjerne noe laminat, fjerne alt laminat.. )

Noen som kan / vet ?

 

Suzuki

For vurdering av laminatskader, ville eg utan tvil bruk proffar. Dersom det er den båten eg trur, så er det dette som er verkeleg viktig å finne ut av. Har lest litt om varmeskadar på båt, men i praksis ville eg hatt ein kyndig person til å vurdere dette. Nøytrale takstmenn kan sikkert anbefale ein.

Dersom du vurderer båten, er det nok fornuftig å innhente ekspertopplysningar.

Elles så ligg det ein fin Albin på finn.no i dag. Hadde eg hatt 3-fots sjuka....

 

Dersom det er mogleg, er det naturlegvis gunstig å få tak i taksten, om det er mogleg. Den bør vel kanskje seie litt om det er tenkt å bygge opp baugen på nytt, ny gelcote på heile båten/ lakkering av båten....

 

Mitt tips - få med ein proff!!

Redigert av pinnebaat (see edit history)
Link to post

en finflott TBEU garanti; som står for;

Til Båten Er Underveis.

Suzuki

Ja, men det er jo en finflott garanti, det! Kan stort sett ikke få det noe bedre, etter min mening. Hva som skjer med båten etter at den er satt i bevegelse er det jo ingen som kan vite. Om du går på land etc. Kan ikke få noen garanti mot det? Denne typen garanti kan du til og med få etter den norske ikke-hedenske kjøpsloven.....

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Joda, jeg og småen var på KingsCruiser33 jakt på onsdagen denne uken.

Som sikkert mange her har fått med seg, har jeg et snev av 3-fotern. Ikke alvorlig, ikke akutt, men akkurat såpass at jeg vurderer å gjøre noe med det...

 

Så at IF aventerte denne lettere skadde KingsCruiser 33`en, og bestemte meg for å ta en innledende titt. For å danne meg et intrykk av skadene, av båten generelt sett og for å få enbåt-titte-tur i romjula.

 

Dro ut å titta, og båten så forsåvidt grei ut den, litt smelta lanterner, litt smelta forstagsrulle ( masta var oppe under brannen ) og en masse krakkelert gelcoat. På meg virket det som om gelcoaten stedvis hadde løsnet fra laminatet. Dette KAN skyldes delamineringer, men selve skroget virket helt og fint. Solid massiv lyd ved dunking. Eier dukket opp,så jeg fikk en gjennomgang av situasjonen, hvorfor han vurderer salg mv. Båten var IKKE skadet så det kunne sees invendig, eller i ankerbrønn, der varmen nok hadde vært størst rett på utsiden.

Bilde

Bilde

Bilde

 

Som den observante ser, lanterna har nok vært skikkelig varm.

Bilde

 

 

Altialt er dette nok det perfekte objekt. Båten har nyere motor, nyere seil fra Syversen i Smøgen, og masserartsomerdyrt av utstyr. Virket pen og velholdt, dog ikke strøken. Er jo tross alt nesten 30 år også da. Eieren mente verdien i ubeskadiget stand ville være omlag 350 000 NOK, dette tror jeg er i overkant i dagens marked. Men - det er manko på FINE båter. Åssen en sånn skade vil påvirke bruktprisen, vites ikke. Uansett er denne gammel, tilstand ved salg er sikkert viktigere enn historikk.

 

Det er eier som avgjør om båten skal fixes, eller selges "as is". I allefell i dette tilfellet..

 

Et fynd ? Tja..., neppe for 200K i alla fall..

 

Suzuki

 

PS - det sto en vedsidenav der det hadde vært SKIKKELIG varmt. Hadde jeg finni Jokeren sånn, hadde jeg hylgrini....

Bilde

Bilde

 

DS

No boat needed..

Link to post

Meiner at dette er ein båt som det i alle fal bør kunne leggast inn bod på.

Trur personleg, ut i frå bileta, at det ikkje er strukturelle skadar. Men - du må få ei kvalifisert vurdering på det.

Båten er omlag 30 år, men eg har sansen for båttypa. 350.000 kr er som du seier mykje. Då bør du nok kanskje vurdere å sjå på denne også Comfortina 32 Dette er ein båt som er mykje meir artig å seile etter mitt syn. Dersom båten er OK, så er prisen gunstig. Spørsmålet er kva som ligg

i enkel seilgarderobe og skrogskade...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...