Jump to content

23 båter brant i natt

ask485

Recommended Posts

Uffda.

Ja, det er det som er minus, med felles lagring.

mvh

Kjelli

Tenker med skrekk og gru hvis det hadde brent der jeg har båten, Sjølyst. Der står kanskje 1000-1500 båter tett i tett.

Men de forbyr bruk av strøm hvis man ikke er tilstede. Det har irritert meg, må nå skjønner jeg bedre hvorfor....

mvh

Barsk II :flag:

Tror neppe dette har noe med strøm å gjøre. samme felt med båter brant for 14 dager siden også! Mistenkelig sier lokalfolk som har vært der nede å sett.

Det å diskutere strøm og brann når det brenner i båter er som å skyte i blinde. Kan like gjerne være gass, noen som har tent på, bensinlekkasje osv.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

En kompis "hadde" en båt som strøk med under brannen. Bare noe av kjølen og en klomp fra motoren lå igjen. Båten var forsikret i Norske Sjø. Nå skal vi se hvor greit dette oppgjøret går. Takstmannen skulle komme i morgen.

Vi følger med. :nono:

Jeg ser det for meg ... takstmannen fremholder at han ikke kan se at dette var en båt i det hele tatt ... når eieren protesterer, sier takstmannen at eieren i alle fall ikke kan «dokumentere», som det heter på fint, at båten fra før av var noe annet enn vrak ...

Seriøst:  Jeg har alltid lurt på om det er så lurt å ha båt i vinteropplag, der de ligger med ti cm. mellomrom.  Detter en, så detter alle (dominoeffekten).  Brenner en, så brenner alle.  Vi hadde et branntilfelle i min hjemmehavn for noen år siden, det var om sommeren og det var ca. to m. avstand fra båten som brant og til neste.  Brannvesenet kom kjapt til og slukket.  Likevel ble det store skader på nabobåten.

Tipper det beste er å ha båten på sjøen.  Det er jo der den hører hjemme.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei.

På nrk.no kan en nå lese:

Frykter at brannen er påsatt

Brannen i Røyken båthavn Graffstranda natt til onsdag startet på to forskjellige steder. Se video!

Oppryddingsarbeidet er i gang etter brannen i båthavna i Nærsnes i Røyken natt til onsdag. Verdier for mellom 15 og 20 millioner kroner er gått tapt.

Havnesjef Per Erik Borgen ved Røyken båtforening sier at de nå frykter at brannene er påsatt.

- Ja, det er litt mistenkelig at brannen har herjet på to atskilte områder, sier Borgen.

To branntomter

De fleste båtene er av plast eller glassfiber. Foto: Knut Brendhagen, NRK.

Det er rundt 15 meter mellom brannstedene og i tillegg skråner det i landskapet fra den ene plassen til den andre. Båter som står mellom de to områdene, er uskadd.

Videoen finner du på http://www7.nrk.no/nrkplayer/default.aspx?klipp_id=51617

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En pyroman vil nok tiltrekkes av en slik samling av brennbare objekter, som en felles utendørs opplagsplass for båter er. Det er nok ofte svært begrenset grad av inngjerding og vakthold på disse opplagsplassene.  :nonod:

Selv betaler jeg ca. 6000 kr for min 22 fots båt innendørs. Da er først tilgangen til området stengt med bom. Selve hallen båten står i er helt ny, og er i stålelementer. Den står avlåst hele vinteren, og har innbruddsalarm rett til alarmsentral. I tillegg til de fordeler det er for selve båten å stå innendørs, gir det meg bedre nattesøvn å vite at pyromaner, tyver eller folk som driver med hærverk ikke kan slippe til.  :yesnod:

Snakket i dag med en av dem som hadde forsikret båten i Norske Sjø. De hadde en mann på stedet som kunne fortelle at det kom en mann fra London som skulle se over skadene.

Han har nå vært der. Kompisen min ble interjuet av engelskmannen med de utroligste spørsmål. Om han ble forfulgt av noen som ville han noe? (ondt) osv. osv.

Det drøyer nok med utbetalingene. Båten hans brant helt ned. Bare motorklumpen var igjen.

Han får ingen erstatning for presenning, stativer ol.

Så snart jeg hører mer kommer jeg tilbake.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.

Hei

Det var i denne havnen Quantum Satis hadde hjemmehavn da vi kjøpte henne, og det var her vi hentet henne.

Hadde vi ikke fått vinterplass på Padda, var det meningen at hun skulle ligge der over vinteren.  :cryin:  

Heldigvis fikk vi plass, skrekk og gru  :headbang: hvis vi ikke hadde fått det.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Tragisk hendelse. Det kunne imidlertid vært interessant å få noen rapporter på forsikringsoppgjøret etter en slik hendelse. Er det forskjeller på selskapene? Oppfordrer de som har mistet/fått skadet båtene sine til å dele sine erfaringer med de respektive forsikringsselskaper med oss.

Tragisk hendelse. Det kunne imidlertid vært interessant å få noen rapporter på forsikringsoppgjøret etter en slik hendelse. Er det forskjeller på selskapene? Oppfordrer de som har mistet/fått skadet båtene sine til å dele sine erfaringer med de respektive forsikringsselskaper med oss.

Vet ikke om det er noen medlemmer fra denne havna som er med oss her, men jeg her en kompis der inne som jeg kan oppfordre til å komme med info etterhvert.

Skal se om han ikke kan få meldt seg inn her :yesnod: han har jo båt :yesnod:

som ikke ble skadet.

Vet ikke om det er noen medlemmer fra denne havna som er med oss her, men jeg her en kompis der inne som jeg kan oppfordre til å komme med info etterhvert.

Skal se om han ikke kan få meldt seg inn her :yesnod: han har jo båt :yesnod:

som ikke ble skadet.

Joda, vi er her. Hadde en seilbåt som ble innkjøpt i sommer. Det var den siste som brant.. Hadde spart til denne i 7 år. Brannvesenet ble visst sendt til feil båthavn!!, og kom en halvtime senere til barnnstedet enn de kunne ha gjort. Vi har forsikret båten (Gib Sea 28, bare 3 (nå 2) i landet av denne typen) i Pantenius. Takstmann har vært på stedet. Var veldig opptatt av hva vi hadde tatt med hjem. (Seil, rigg, batterier og div. løse ting) Frykter at det blir avslag for rigg og seil, hva skal vi med dem??

Forøvrig har jeg hørt at det brant en selvbygd båt, vedkommende har holdt på i 10 år! Ikke bekreftet riktignok.

Skal gi info om hvordan forsikringsarbeidet går.

Var veldig opptatt av hva vi hadde tatt med hjem. (Seil, rigg, batterier og div. løse ting) Frykter at det blir avslag for rigg og seil, hva skal vi med dem??

Hej Pero o velkommen til Baatplassen.no!

tror ikke du for avslag for rigg og seil........

det bevisade bare att du var aktsam om dine grejjer, det skall forsikringsbolaget vare

glad för istellet ! :smiley:         (men du får sikkert lämna tilbake riggen til f-bolaget)

S/Y Gunga Din

Vi har forsikret båten (Gib Sea 28, bare 3 (nå 2) i landet av denne typen) i Pantenius. Takstmann har vært på stedet. Var veldig opptatt av hva vi hadde tatt med hjem. (Seil, rigg, batterier og div. løse ting) Frykter at det blir avslag for rigg og seil, hva skal vi med dem??

Pantaenius skryter vel av at de ikke bruker noe aldersfradrag for rigg når de foretar oppgjør.

Okei, nå forstod jeg hva du mente, du har tatt av riggen, og nå sitter du igjen med en rigg, men ingen båt!

Denne riggen passer jo ikke på alle båter. Det naturlige er vel at selskapet overtar denne, på samme måte som at en delvis vraket bil blir forsikringsselskapets eiendom. Du får utbetaling tilsvarende verdien på båt, rigg og seil, og Pantaenius sitter igjen med restene av en båt + komplett rigg og seil til en Gib Sea 28. Jeg ville ikke umiddelbart godtatt at jeg fikk fratrekk for dette. Batterier, kart, elektronikk osv blir kanskje litt anderledes, for det er jo mer alment brukelig i andre båter. Putene har du kanskje tatt hjem. Du kan selvfølgelig ikke nyttigjøre deg dem, derfor må de også erstattes.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Joda, vi er her. Hadde en seilbåt som ble innkjøpt i sommer. Det var den siste som brant.. Hadde spart til denne i 7 år. Brannvesenet ble visst sendt til feil båthavn!!, og kom en halvtime senere til barnnstedet enn de kunne ha gjort. Vi har forsikret båten (Gib Sea 28, bare 3 (nå 2) i landet av denne typen) i Pantenius. Takstmann har vært på stedet. Var veldig opptatt av hva vi hadde tatt med hjem. (Seil, rigg, batterier og div. løse ting) Frykter at det blir avslag for rigg og seil, hva skal vi med dem??

- tror nok også at du får erstattet dette. Det skulle forundre meg mye hvis selskapet krevde at du skulle overta restverdiene i båten. ( Det er iallefall ikke praksis i norske selskap )

- Forruten ekkolodd og andre "universale" dubeditter.

Tror akkurat det er den minste bekymringen her, -  men det må jo være utrolig trist å se båtdrømmen som en forkullet plastklump. ( Antar at du egentlig hadde mange planer for henne )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...