Jump to content

Temperatur i motor rom under gange. Hva er din?


Luco

Recommended Posts

Etter tips herfra har jeg innstallert trådløs tempmåler i motor rom

 

Motor innstallasjonen er to cummins 5.9L 210 hk 1994 modell

 

tempen stabiliserte seg på 48-50 grader(målt 10 cm fra taket ved motor) med ute temp ca 16 grader.

 

Noen som har noe formeining om den tempen?

 

Andre som overvåker motorroms temperaturen?

Link to post
Share on other sites

Hei, har ikke skjekket nå i det siste men gjennom vinteren så har jeg hatt rundt 35 grader, dette er målt ca 1meter lenger frem i båten,motorrommet går under hele dekket og styrehuset på båten vår, selby27 ca82mod, og er isolert kun mot kabinen og opp under dørken, ingenting på skrogsider.

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Antar du mener tilluft. En motor trenger MYE luft til sin forbrenning, denne luften suger den inn via ventilasjonen, skal du gjøre det "profft" setter du inn vifter som blåser inn større luftmengde en hva motor krever, da greier du å holde ett lite overtrykk, da trives motoren best, og yter best.

Link to post
Share on other sites

Min Volvo td63 330hk hadde 45-50 grader i motorrommet, før jeg fik ordnet med tilstrekkelig ventilasjon.

Dette målt midt i rommet på siden av motoren. Hadde 4stykk 3" ventilasjons slanger inn til motoren og en5" rett inn til turboen, via 3 standard rustfrie "gjeller" i skroget. syntes dette var altfor varmt, og monterte vifte på slangen inn til turbo. (rule 8kubikk vifte).Nå er tempen 25-35 grader ved marsfart,2300rpm.

Synes ikke dette er godt nok, så jeg har gått til inngjøp av enda en vifte og luftinntak. Disse skal nå monteres slik at viften suger luft ut gjennom en av gjellene.

Så da får jeg to luftinntak og to luft utblås i andre enden av motorrommet. Regner da med å få tilstrekkelig ventilasjon til motoren og tempen bør ikke bli mer enn 10grader over utetemp.

 

Husk at en 300hk motor bruker minst 12m3 luft på full fart.

Dette tilsvarer kapasiteten til 12 tretomms slanger!!!

Link to post
Share on other sites

Hos meg ligger temperaturen rett over motoren på rundt 45 grader. Nokså kontstant vinter og sommer. Oljetemperaturen, som er viktig for viskositet og oksidasjon, ligger på rundt 95 grader. Den er kanskje ikke like viktig for alle motorer. Eller så er det noen som glemmer den. Kjølevannstemperaturen ligger konstant på ca. 85 grader (uansett belastning og årstid).

Link to post
Share on other sites

jeg har montert Motorromskontroll fra JAVA Sea, denne gir alarm dersom temp blir før høy. Jeg har tre soner og det er:

Sone 1: Nivåbryter for vann fra rorhylse, samt eksostemp måler.

Sone 2: Nivåbryter for vann fra propellhylse, samt temp i sonen.

Sone 3: Nivåbryter i forkant av motor. Samt temp ved motor.

Temp.alarmer starter automatisk vifte for innplåsning i maskinrom (blåser "kald luft" rett på sinusinverter, denne "tripper" ved 80°C).

 

På "den store turen" (se blogg), så reddet denne motorromskontrolleren meg fra synking midtfjords i Skagerak.

Det gikk til som følger:

Etter 3 timer ut i Skagerak, (fra Norge) så gikk vannalarm sone 2. Dette er "naturlig", dvs. 3 timer maxfart bruker litt akselfett og det MÅ komme vann inn, vel.. Lense pumpen startet automatisk og jeg kontrollerte med manuell pumpe, samt etterstramming av fettkopp.

Så etter 1/2 time gikk den samme alarmen igjen og lensing startet. Samme prosedyre igjen, håndpumpe og etterstramming..

Så gikk etter nye 20min. temp alarm i sone 2.. ??? :confused:

Åpnet opp og hele rommet var fullt av eksos og vann.. Hull i eksosslangen og så var det frem med "gaffarteip" og vi kunne fullføre turen over Skagerak. :thumbsup:

Det var artig å treffe konstruktør på båtmessen på Lillestrøm i år og takke han personlig.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Antar du mener tilluft. En motor trenger MYE luft til sin forbrenning, denne luften suger den inn via ventilasjonen, skal du gjøre det "profft" setter du inn vifter som blåser inn større luftmengde en hva motor krever, da greier du å holde ett lite overtrykk, da trives motoren best, og yter best.

 

Nei, jeg skrev utlufting og da mener jeg utlufting. Får du ned motorromstempen så trenger du også mindre tilluft. Alt avhenger av båten selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilsammen 6 vifter i motorrommet, men har slått de av da de har liten innvirkning på temperaturen i rommet. Uten vifter øker temperaturen med ca 2°C til ca 10 - 15°C over utetemperatur.

 

Regner med at mine to D12 vil ha ca 50 m3/min på full guffe og at dette er ventilasjon god nok. Noe som temperaturmåleren kan bekrefte.

Link to post
Share on other sites

BMC'en kommer opp i ca 60 grader etter noen timers gange på en varm sommerdag (i motorrommet). Er dette for varmt for en gammel diesel? Har vurdert å sette inn vifter, og etter å ha lest denne tråden bør jeg vel kanskje gjøre det.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det er lite gunstig hvis en motor må suge i seg varm luft, effektiviteten av turbo og intercooler synker og drastisk pga at luftmolekyltettheten er mye mindre, videre skal man og huske

at veivhusventilasjonen som og går inn på luftfilteret og gir veldig varm oljedamp 50-60grader eller høyere...forbrenningstemp i kompresjonskammer blir for høy og det er ikke sikkert man ser dette på tempmåleren men slitasjen på stempler/syl og ventiler øker drastisk og forkorter levetiden på motoren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...