Luco Startet 13.Juni.2011 Del på Facebook Startet 13.Juni.2011 Etter tips herfra har jeg innstallert trådløs tempmåler i motor rom Motor innstallasjonen er to cummins 5.9L 210 hk 1994 modell tempen stabiliserte seg på 48-50 grader(målt 10 cm fra taket ved motor) med ute temp ca 16 grader. Noen som har noe formeining om den tempen? Andre som overvåker motorroms temperaturen? Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Hei, har ikke skjekket nå i det siste men gjennom vinteren så har jeg hatt rundt 35 grader, dette er målt ca 1meter lenger frem i båten,motorrommet går under hele dekket og styrehuset på båten vår, selby27 ca82mod, og er isolert kun mot kabinen og opp under dørken, ingenting på skrogsider. Rune Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Jo kaldere det er jo bedre er det men 50C ekke noen krise. Det viktigste er motortemp. Det kommer også veldig an på hva slags motorrom du har, utforming, størrelse og utlufting. De fleste men litt trangt motorrom bør kjøre med avtrekk konstant. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Antar du mener tilluft. En motor trenger MYE luft til sin forbrenning, denne luften suger den inn via ventilasjonen, skal du gjøre det "profft" setter du inn vifter som blåser inn større luftmengde en hva motor krever, da greier du å holde ett lite overtrykk, da trives motoren best, og yter best. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 motor'tempen er på rundt 40 grader så regner med at rom temperaturen er en del lavere Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Min Volvo td63 330hk hadde 45-50 grader i motorrommet, før jeg fik ordnet med tilstrekkelig ventilasjon. Dette målt midt i rommet på siden av motoren. Hadde 4stykk 3" ventilasjons slanger inn til motoren og en5" rett inn til turboen, via 3 standard rustfrie "gjeller" i skroget. syntes dette var altfor varmt, og monterte vifte på slangen inn til turbo. (rule 8kubikk vifte).Nå er tempen 25-35 grader ved marsfart,2300rpm. Synes ikke dette er godt nok, så jeg har gått til inngjøp av enda en vifte og luftinntak. Disse skal nå monteres slik at viften suger luft ut gjennom en av gjellene. Så da får jeg to luftinntak og to luft utblås i andre enden av motorrommet. Regner da med å få tilstrekkelig ventilasjon til motoren og tempen bør ikke bli mer enn 10grader over utetemp. Husk at en 300hk motor bruker minst 12m3 luft på full fart. Dette tilsvarer kapasiteten til 12 tretomms slanger!!! Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) På min egen(kad43)har leg lagt opp eget 5" rør utenifra og rett inn på luftfilteret, at motorrommet ellers er varmt spiller da mindre rolle Redigert 13.Juni.2011 av retro 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Hos meg ligger temperaturen rett over motoren på rundt 45 grader. Nokså kontstant vinter og sommer. Oljetemperaturen, som er viktig for viskositet og oksidasjon, ligger på rundt 95 grader. Den er kanskje ikke like viktig for alle motorer. Eller så er det noen som glemmer den. Kjølevannstemperaturen ligger konstant på ca. 85 grader (uansett belastning og årstid). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Ligger mellom 40 og 50 grader hos meg også, avhengig av utetemperatur. Og jeg har aldri opplevd dette som et problem. Redigert 13.Juni.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knert1 Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) jeg har montert Motorromskontroll fra JAVA Sea, denne gir alarm dersom temp blir før høy. Jeg har tre soner og det er: Sone 1: Nivåbryter for vann fra rorhylse, samt eksostemp måler. Sone 2: Nivåbryter for vann fra propellhylse, samt temp i sonen. Sone 3: Nivåbryter i forkant av motor. Samt temp ved motor. Temp.alarmer starter automatisk vifte for innplåsning i maskinrom (blåser "kald luft" rett på sinusinverter, denne "tripper" ved 80°C). På "den store turen" (se blogg), så reddet denne motorromskontrolleren meg fra synking midtfjords i Skagerak. Det gikk til som følger: Etter 3 timer ut i Skagerak, (fra Norge) så gikk vannalarm sone 2. Dette er "naturlig", dvs. 3 timer maxfart bruker litt akselfett og det MÅ komme vann inn, vel.. Lense pumpen startet automatisk og jeg kontrollerte med manuell pumpe, samt etterstramming av fettkopp. Så etter 1/2 time gikk den samme alarmen igjen og lensing startet. Samme prosedyre igjen, håndpumpe og etterstramming.. Så gikk etter nye 20min. temp alarm i sone 2.. ??? Åpnet opp og hele rommet var fullt av eksos og vann.. Hull i eksosslangen og så var det frem med "gaffarteip" og vi kunne fullføre turen over Skagerak. Det var artig å treffe konstruktør på båtmessen på Lillestrøm i år og takke han personlig. Redigert 13.Juni.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
kimosabi Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Antar du mener tilluft. En motor trenger MYE luft til sin forbrenning, denne luften suger den inn via ventilasjonen, skal du gjøre det "profft" setter du inn vifter som blåser inn større luftmengde en hva motor krever, da greier du å holde ett lite overtrykk, da trives motoren best, og yter best. Nei, jeg skrev utlufting og da mener jeg utlufting. Får du ned motorromstempen så trenger du også mindre tilluft. Alt avhenger av båten selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Jeg har tilsammen 6 vifter i motorrommet, men har slått de av da de har liten innvirkning på temperaturen i rommet. Uten vifter øker temperaturen med ca 2°C til ca 10 - 15°C over utetemperatur. Regner med at mine to D12 vil ha ca 50 m3/min på full guffe og at dette er ventilasjon god nok. Noe som temperaturmåleren kan bekrefte. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 BMC'en kommer opp i ca 60 grader etter noen timers gange på en varm sommerdag (i motorrommet). Er dette for varmt for en gammel diesel? Har vurdert å sette inn vifter, og etter å ha lest denne tråden bør jeg vel kanskje gjøre det. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
retro 32 Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Det er lite gunstig hvis en motor må suge i seg varm luft, effektiviteten av turbo og intercooler synker og drastisk pga at luftmolekyltettheten er mye mindre, videre skal man og huske at veivhusventilasjonen som og går inn på luftfilteret og gir veldig varm oljedamp 50-60grader eller høyere...forbrenningstemp i kompresjonskammer blir for høy og det er ikke sikkert man ser dette på tempmåleren men slitasjen på stempler/syl og ventiler øker drastisk og forkorter levetiden på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Jeg kjører også veivhusventilasjon overbord via en catchtank som samler oljegørra. Så slipper jeg oljedamp i maskinrommet. Hender det lukter litt oljedamp utenfor båten etter lengre turer. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Hvordan liker batteriene(hva med ladingen) og volvos elektroniske styre enhet for gass/gear at de står i et rom som holder 50 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.