Jump to content

Kavaler 444, Kort eller lang stamme?


raanerud

Recommended Posts

Jeg sjøsatte øsekaret mitt i dag, men en eldgammal yamaha 15A motor.

 

Dette gikk som ei bøtte med møkk, men det gikk da. Iallfall litt. Men det virkas om det kanskje var feil stamme

på motoren jeg hadde for når jeg prøvde å gi litt mere tempo enn bare halv gass, så hørtes det ut som om maskin

jobba litt hardt samtidig som den "spant" littegrann. Også bare "kvelte" den seg.

Kan jeg da kanske ha feil stamme på motoren? Mistenker at jeg burde hatt en kortere stamme.

 

Se bilde. Dette er vel langstamma? Men er denne riktig eller er den feil?

 

1_small.jpg

Link to post
Share on other sites

Lang stamme er det du skal bruke på Kavaler 444.

 

Har en selv med akterspeil som er saget ned for bruk av motor med kort stamme ( gjort av forrige eier som kjøpte den i 1964/65 i Trondheim ).

 

Min var også Rød på farge noe mørkere enn det din er mener jeg.

 

Hadde vindskjerm av kryssfiner som jeg reiv av, lakkerte den opp og monterte nye fenderlister ca 1997.

 

Fjernet skum i bunnen også da det trekte til seg vann og båten ble blytung, støpte så igjen innerbunnen og forsterket først med Aluminium L profiler + forsterket kjøl.

 

Kavaler444E.jpg

Link to post
Share on other sites

høres ut til at motoren trenger en sjekk, start med bensintilførsel. Bortsett fra det med spinningen så skal ikke noe av det som beskrives påvirkes av stammelengde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...