Jump to content

Fram 25 med 1975 BMC 33hk diesel, oversvømt motorrom, tips og råd?


Osten56

Recommended Posts

Fram 25 med 1975 BMC 33hk disel, newage hydraulisk gir og Tempest marinisering, lukket kjøling.

 

Sjøvannsinntaket for eksosvannet var lekk og motorrommet var fyllt med vann.

Vannet sto over startmotor, fødepumpe, høytrykkspumpe, girkasse og peilepinneåpning. Generatoren var tørr.

Det var vann både i motoren og girkassa.

Koblingsklemme for motor og to små bokser ( laderele? og ?) var under vann.

Batteriene (2 stk), koblingsklemme og sikringsholder for forbrukskurser var under vann.

En batteriklemme og tømmekrana på dieseltanken var tæra nesten bort (krana lekker ikke men ser ut som en rund klump).

 

Jeg har lensa og spylt med ferskvann der jeg har kommet til.

Olja er pumpa ut fra motor og girkasse.

 

Finns det en tråd på forumet med relevant informasjon?

Er det noen som kan hjelpe med å få til ei hva må/bør gjøres liste?

 

mvh

Osten56

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har fått gjort det meste... skylle med fersk vann og få tømt motor og gear for olje og ha på ny.

 

Dynamo og starter kan du nok kanskje regne med at du får problemer med, er du litt kyndig ta dem ut og demonter for å få tørket opp skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Ny runde i båten i dag.

Spraya hele motor og gearkasse med olje.

Tømt dieseltanken.

Sett over det elektriske. Må skifte hele koblingsklemma til motorstyringa.

Dro ut litt mer "grøt" fra motor/gearkassa.

 

Er det virkelig riktig å fylle ny olje oppi det greiene der?

Vet ikke hva en i tilfellet skulle fylle på og pumpe ut. Diesel? Parafin? Whitespirit?

Link to post
Share on other sites

Dro ut litt mer "grøt" fra motor/gearkassa.

Er det virkelig riktig å fylle ny olje oppi det greiene der?

Vet ikke hva en i tilfellet skulle fylle på og pumpe ut. Diesel? Parafin? Whitespirit?

Ville prød få fatt i brukt olje fra et eller annet verksted/stasjon, i de fleste tilfeller er den helt i orden.

 

Fyll opp og kjør motor og gir varm med denne – for deretter å skifte til helt ny olje.

Da er eventuelle vannrester og lignende ”pisket inn” i oljen og følger med ved avtapping.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Ville prød få fatt i brukt olje fra et eller annet verksted/stasjon, i de fleste tilfeller er den helt i orden.

 

Fyll opp og kjør motor og gir varm med denne – for deretter å skifte til helt ny olje.

Da er eventuelle vannrester og lignende ”pisket inn” i oljen og følger med ved avtapping.

 

Takk for tips.

Koster ikke mer enn hundrelappen for 4liter billigste Biltema-olje.

Da blir det nok å kjøre en runde eller to med den før jeg fyller på bruksolje.

 

Men må få skikk på el og diesel før jeg kan prøve å starte.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter demontering vask og smøring av startmotor og det jeg kommer til på startreleet så spinner startern friskt og fint når jeg legger spenning på motorterminalen. Men startreleet klarer ikke dra inn. Jeg må hjelpe til med å få fram drevet på startern når releet er montert på startmotoren.

Det er ikke spenningsfall å snakke om mellom batteri og rele.Det er endel morken gummi isolasjon, men jeg kan ikke se at det rent elektrisk skulle være noe problem.

Noen som har noen tips å komme med?

Eller som har/vet om en gammel BMC motor eller løse deler?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...