Jump to content

Bør jeg unngå motor med saltvannskjøling? (Yanmar GM3, 1987)


MR Swe

Recommended Posts

Samme her. Jeg har hatt en motor med saltvannskjøling, og kommer ikke til å kjøpe flere. Med mindre båten er så billig at det kan forsvare et motorbytte en gang i nærmeste fremtid da...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har hatt to Yanmar-motorer (3GM) tidligere med saltvannskjøling. Motorene var jo suverent enkle når det gjaldt vedlikehold og ellers daglig drift. Skiftet jevnlig anodene på motoren, p.g.a. saltvannskjølingen, og de fungerte prikkfritt i mange år. Husker jeg hadde telefonkontakt med Yanmar den gang ang. det å ettermontere ferskvannskjøling(varmeveksler), men det ble ikke anbefalt. I ditt tilfelle som motoren er 25 år gammel ville jeg allikevel ikke satset på en såpass gammel motor med sjøvannskjøling, da du kan få meget store reparasjons/vedlikeholdsugifter etterhvert p.g.a. salt/korrosjon og rustskader.

Link to post
Share on other sites

Yanmaren kan gå fint 10 år til, eller det kan være tært hull i essensielle deler i morgen. Prisen bør være i henhold til at motoren nærmest er verdiløs.

Får du båten billig så hadde jeg bare renset kjøle systemet med systemrens e.l. og kjørt lykkelig så lenge det går.

 

Å bytte motor på verksted koster typisk i mellom 10-30 000 + prisen for ny motor.

Link to post
Share on other sites

Hei,en arbeidskollega kjøpte en Nidelv 24 for ca tre år siden.Motoren var en saltv.kj. 3syl.Yanmar.Han fikk havari etter bare en sesongs bruk.(tæring).Båten ble levert inn til til båt/motorfirma i Bergen høsten 09 der det ble montert inn en ny 4syl Lombardini 43hk.Pris 99tus.inkl.mont. Finn deg en båt med nyere motor er vel det lureste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...