Snikende skeptik Startet 13.Juni.2011 Del på Facebook Startet 13.Juni.2011 Som sagt, vurderer å få bedre feste enn det vi har i dag. Etter å lest om dete ankeret hos Watski lurer jeg på om det er noen som har erfaringer med dette eller eventuelt andre typer ankere/ dregg. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Bruceanker sitter stort sett veldig godt ved de fleste bunnforhold, med unntak av ren steinbunn Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 (redigert) Fortress vil nok knuse både bruce og paraply sålenge du ikke skal ligge på svai siden det er best i en draretning, det finnes vel muligens ikke noe bedre anker enn fortress til å dra i en retning uansett konkurranse Redigert 13.Juni.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 ....paraplydregg er vel igrunn ikke egnet til annet enn som daumann.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Fortress er et sandanker, jfr. også Danworth-anker. Bruce er et ploganker. Jeg er forøvrig enig med siste taler; paraply skal kun brukes mot vann og har ingenting å gjøre under vann. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Dalton Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Mye dritt har blitt sagt om paraplydreggen, men i ferskvann er den faktisk det vanligste ankeret. Like it or not! Må jo bare si det, i paraplyens forsvar, at jeg har ofte har hatt så godt feste med en slik en, at jeg har hatt store problemer med å få den løs igjen. Har til og med måtte bruke nesten full motorkraft for å dra den løs, og da knakk ankerstammen før den løsnet fra bunnen. Ingenting som tyder på dårlig feste der, eller? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Enzo Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Fortress er et sandanker ja men det er knalleffektivt på de fleste bunnforhold ifølge tester og parkerer ofte det meste på holdekraft men det koster jo noen tusen og da har man jo også plog,manson supreme og rocna å velge i om man allikevel har bestemt seg for et skikkelig godt anker og de er jo litt mer allround Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Fortress ankeret kan enkelt justeres til sandbunn eller leirbunn. Dette ankeret har i flere tester vist seg å ha best holdfasthet av alle-og aluminium gjør det lett håndterbart. En bekjent bestilte det fra USA og fikk det levert tre dager senere. west marine Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Jeg har brukt Fortress som hekkanker i flere år. Det er et suverent hekkanker, når det tar tak så er det som å sette en påle i fjell. Det er viktig å ha noen meter kjetting nederst mot ankeret, når jeg kun har brukt tau så har jeg slitt med å få feste. En stor fordel, spesielt for oss som seiler rundt uten ankervinsj, er den lave vekten som gjør det veldig enkelt å håndtere. Ang justeringsmuligheten på ankeret, så skal den største vinkelen kun brukes på meget bløtt mudder. Under alle andre forhold skal den slakkeste vinkelen brukes. Som andre er inne på så er Danforth-type ankere kun beregnet på å ta draget fra en retning. Det er derfor ikke egnet for å ligge på svai. Hvis du skal ha et allround-anker så ville jeg heller anbefalt Rocna, Spade e.l. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Snikende skeptik Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Har en 19 fot skjærgårdsjeep som på det meste kommer til å veie i under kant av 1500 kg. Ankere kommer nok ikke til å bli brukt til å ligge på svai, kun strandhugg for noen timer om gangen. Tittet på fortress anker pga størrelsen. Prisen for det minste, FX 7(?), ligger på rundt 1500, så det er jo ikke så veldig avskrekkende. Områdene vi farter rundt i er Hvaler og Strømstad områdene, etter det jeg har fått opp på dreggeb tidligere er det vel mest sand, leire og stein bunn.. Derfor tittet jeg på fortress, men de andre som er nevnt ser jo også veldig bra ut. Vet dere noe om hvilket som tar minst plass å stue vekk? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Olsen83, dersom du har mulighet så vil jeg anbefale å motere en ankerrulle på båten din. Selv om det ikke er så stort anker du skal ha, så vil det utgjøre stor forskjell når ankeret skal trekkes opp, mtp vekt. Det sparer fenderlisten og du kan stå godt inni båten når du trekker opp, som reduserer faren for å falle på sjøen. Om du har noen meter kjetting på ankeret også, som vil gjøre stooor forskjell på feste, så er ankerrulle et must, selv på en "liten" båt med lite anker. Ankerrulen jeg snakker om er av typen 10 cm brakett og en liten rulle på, ikke type rulle med krybbe. Koster knapt 200 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Fortress-ankeret stuer flatt. Den lange tverrstangen er egentlig overflødig og kan fint kuttes av rett utenfor gripeklørne. Fortress kan også demonteres helt, men det er litt mer fiklete da det krever en fastnøkkel og litt skruing (to skruer). Du kan evt bytte mutrene med vingemutre for å slippe å bruke verktøy. Dvs - bytt evt både skrue og mutter siden det er amerikanske gjenger. Jeg ville kombinert ankeret med 3m 5mm kjetting og 40-50 meter 8mm Marlow Multiplait ankerline. Hele pakken med anker, ankerline og kjetting vil da veie ca 5kg Ankerlinen oppbevarer du enklest i en liten plastbøtte. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
tom-ass Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 (redigert) Jeg hadde i helgen 4 båter hengende på meg, altså 5 båter totalt. Det var to stk Nidelv 26, en stk Nidelv 24, og to andre snekker på rundt 20 fot. Hele flåten hang i mitt ene anker, som var en paraplydregg på 12 kg. Blåste det gjorde det også! Redigert 14.Juni.2011 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
RSL Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Jeg hadde i helgen 4 båter hengende på meg, altså 5 båter totalt...... . Blåste det gjorde det også! jaja.. det er lov å ha flaks med dreggfestet (selv med kun kjetting uten noe i enden, kan man få feste i en sprekk om man har flaks). 5 båter på en dregg i en del vind er en øvelse jeg ikke ville vært med på uansett hvilket anker det var snakk om. En skikkelig moring ja, men EN dregg på fem båter er å leke med verdier etter min mening. Om det ankeret hadde løsnet, blir det mer enn bare LITT kaos. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 En skjærgårdsjeep på 19 fot ville vel på de aller fleste bunnforhold sitte som støpt med en 10 kg (ja det er skikkelig overkill) bruce-kopi fra Biltema. Da får man en rimelig godt anker til noen svært få hundrelapper. Det skal være forferdelig uvær før en båt som har såvidt "lite" vindfang ville kreve noe mer? Men det er ikke det mest lagringsvennlige. Ser at enkelte skjærgårsjeeper har montert ankerbrakett som om de hadde vinsj, men bare at de drar opp tauet og binder det fast mens ankeret lagres i braketten. Da er lagringsproblemet også løst. Litt kjedelig dersom det kommer i konflikt med badeplattform, da. Men det er veldig lett å ta opp/ut da du kan stå konfortabelt inne å trekke i tauet. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Flaks? Da har jeg i såfall flaks hver gang. Men et par ting er nok verdt å nevne: Vi var våkene og hadde full kontroll, og dette var ferskvann. Som nevnt tidligere i tråden, paraplydregg er alfa omega i ferskvann. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Enzo Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hva i alle verden er bedre med paraplydregg om vannet ikke har salt i seg ? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hva i alle verden er bedre med paraplydregg om vannet ikke har salt i seg ? Røtter, siv, leire e.l. kanskje... jeg vet ikke. Uansett ville jeg ikke stolet på at EN dregg holder 5 båter i mye vind. Det koster nesten ingenting å ro ut en dregg eller to til for å være på sikre siden. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 ut ifra formen på paraplydregger så er det godt mulig de er utmerket når bunnforholdene ser ut som en steinrøys, hvor da en eller flere av "armene" kiler seg fast mellom steinene. Nå skal jeg synse litt: Når sjøbunnen, saltvann, er som ei steinrøys uten sediment som har lagt seg over, så må jo denne røysa komme fra en plass, sannsynligvis oftest steinras fra høy, bratt fjellside. Her på Sunnmøre er det nok av høye fjellsider i fjordene som det gjennom tusenvis av år har gått ras fra. Dog, høye, bratte fjellsider betyr som oftest brådypt vann og ikke egnet til ankring. (Når jeg ferdes i trangt farvann ser jeg ofte på utformingen av landskapet over vann for å få ett inntrykk av hvordan det kan se ut under vann. ) Enkelte steder opplever jeg at det er steingrunn uten at det er noen naturlig grunn for at steinen har rast ut i vannet. Dette er da plasser som ligger i ly for sjø og vind samt nært gamle handelssted, svaberg etv. Det jeg tror er at slike steder har ballaststein blitt dumpet opp gjennom tidene mens båtene har ventet på å laste varer, f.eks klippfisk. Som regle er det i bunnen av fjorder og viker det er mulig å få ankerfeste her på vestlandet, fordi avsetningen fra elver, snø og isbreer har lagt igjen sedimenter av grus, sand, jord og leire. I innsjøer og elveområder finner man sikkert omtåder med steingrunn uten at det har gått ras i nærheten. Jeg antar da at disse områdene er typiske steder isen "slipper" steiner under issmelingen. kun ren spekulasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Fortress-ankeret stuer flatt. Den lange tverrstangen er egentlig overflødig og kan fint kuttes av rett utenfor gripeklørne. Jeg har forstått det slik at tverrstangens funksjon er å kant-vende ankeret når vinden snur og du ligger på svai. At funksjonen var at ankeret løfter seg på tverrstangen, og ved ny vinkel graver seg ned igjen. Mener å huske å ha sett noe slikt på youtube, men finner den ikke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Kunne tenke jeg et Fortress på hekken, men er vandt med at alt "stæsjet" henger på hekken. Har i dag en brucekopi i en ankerholder + kjetting, men er ikke særlig fornøyd med ankeret. Finnes det noen genial måte å feste Fortress til pushpit'en på? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 To slike ankerkroker burde gjøre nytten: http://www.watski.no/f/Ankerkrok-2922031 Alternativt finnes det noen litt mer omfattende løsninger her: https://windline.com/index.php?act=viewmodels&cat=17 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
arkmarin Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Jeg hadde i helgen 4 båter hengende på meg, altså 5 båter totalt. Det var to stk Nidelv 26, en stk Nidelv 24, og to andre snekker på rundt 20 fot. Hele flåten hang i mitt ene anker, som var en paraplydregg på 12 kg. Blåste det gjorde det også! Jeg har en 12 kg paraplydregg, med kjetting og tau, i tillegg til et bruceanker på 15 kg med kjetting og tau. Normalt bruker jeg paraplydreggen, når jeg ligger på svai. Gjennom over 30 år kan jeg vel telle på mine to hender de gangene jeg måtte bruke bruceankeret i stedet for dreggen. Jeg forsøker å ankre på så grunt som mulig, dvs på 5-6 m dypde. Jeg har ut alt ankertau m/kjetting, dvs ca 30 m tilsammen. Før jeg ankrer sjekker jeg stedet slik jeg vet at jeg kan rotere rundt uten å gå på grunn. Jeg oppnår tilnærmet horisontalt drag på dreggen, og da tåler den enormt mye. Jeg foretrekker å ankre framfor å legge til på overfylte gjestebrygger. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Snikende skeptik Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Eureka: Skal se etter en sånn ankerrulle når jeg har noen annet en telefon og surfe med:) ikke helt lett å finne frem på store web butikker da.. Smurph: er ikke de "pinnene" for å rette ankeret ned mot bunn hvis den havner på siden, og som nevnt over her når vinsretningen snur når man ligger på svai? Den kjettingen jeg har nå er ca 10mm kortlenket(?) sak. Kan jeg benytte denne til fortress eller de andre patent ankrene? Resten av tauet er 40 m 12 mm synketau med 8 meter 10 mm kjetting, overkill i lange baner men har liten paraply dregg nå:-) Ellers er jeg litt tvilende til å demontere dreggen hver gang, tror det kan lett kanbli manglende skruer og diverse når det trengs som mest.. Nordan: lagringsbrakett kan være noe å se til ja, må bare finne ut hvor den blir plassert og en eventuell løsning så kjettingen ikke ligger og slår merker før den går i dregge luka. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 (redigert) http://www.tolema.no/Avdelinger/Produkter/Fortøyningsutstyr/Ankervinsj/Tilbehør/Ankerrulle-liten-17301.aspx en slik en holder lenge for å senke og løfte opp anker. Skal ikke mye til for å få plassert den. Forsterk gjerne med en aluplate på innsiden av glassfiberen. Har du badeplattform så er det jo fint å feste den der. Om du har plass og bruker anker aktivt og mye så kan du jo alltids montere en ankerkrybbe med rulle i stede. http://www.tolema.no/Avdelinger/Produkter/Fortøyningsutstyr/Ankervinsj/Tilbehør/Ankerrulle-hengslet-230-mm-17304.aspx Redigert 15.Juni.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.