Smurph Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Sjekket litt mer rundt "pinnen". Det er litt varierende oppfatninger rundt den, men ser ut til at den bidrar til at ankeret graver seg "flatere" ned, uten kan det se ut til at det kan gå litt skjevt ned i bunnen. Så mulig jeg skal gå vekk ifra den påstanden. Hadde jeg fortsatt hatt et Fortressanker så skulle jeg kappet pinnen og prøvd selv, men nå er både båt og anker solgt Uansett, det går an å eksperimentere med det. Send en mail til Fortress og si at pinnen er bøyd, så sender de deg en ny pinne kun for fraktkostnaden, no questions asked. Ang demontering så er det ikke nødvendig å løsne skruene helt, bare nok til at pinnen sklir ut. Men, joda, jeg hadde ikke giddet å fikle med slikt selv så lenge det er plass nok i båten til å stue det komplett. Du kan gjerne bruke 10mm kjetting på et lite anker, men det blir jo overkill. Styrkemessig holder det lenge med 5mm kjetting og 8mm tau. Marlow Multiplait 8mm har en bruddstyrke på 1900kg, og det burde vel holde til din båt... Det er et utrolig fint tau å håndtere, mykt og godt og legger seg rett ned i en bøtte uten å lage store bukter. Dessuten fjærer det ekstremt godt. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
logos Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 (redigert) Fortress er genialt som hekkanker. Har det selv, ca 6 kg med 5 meter kjetting, på seilbåt 8 tonn. Har i flere tilfelle måttet kjøre det løs. Bruker krokene som Smurph hadde linket til hos Watski og har i tillegg ankerdavit fra Noa, så slipper jeg å ødelegge ryggen. Redigert 15.Juni.2011 av logos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kent Svart 15.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Jeg hadde Askeladden 605, og brukte Bruce 7.5 kg, kjøpt på Biltema.... Sviktet meg aldrig, men er litt klumpete å pakke vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Takk for flotte innspill! BP er jo bare konge:-) Nå er det å finne noen lokale som har et FX7 anker inne og se om det får plass i dreggkassa på båten.. Dette sammens med en liten ankerrulle må jo bare bli bra:) Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 7.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Nå har vi brukt Fortrss ankeret noen uker og det er aldri noe problem. Selv steder hvor bunn er overgrodd med sjøgress, tang og tare har vi fått feste på første forsøk. Har prøvd å se om dreggen virkelig sitter et par ganger når båten er skikkelig fortøyd foran og klarer ikke å rikke det løs fra bunnen med håndmakt. Har flere ganger trodd at den har sittet fast da den ikke slipper bunnen før man er nesten rett over den. Anbefalles på det sterkeste, lett å holde på og det sitter når det skal. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Jeg har kjøpt Fortress-ankeret, men er ærlig talt litt skuffet. Hadde håpet det skulle løse problemet mitt med dårlig dreggfeste i løsmasser i skjærgården utenfor Fredrikstad, men den gang ei. Jeg lyttet til rådet til en av de tidligeere innleggene i denne tråden og kortet inn tverrstaget på ankeret - var kanskje ikke det lureste jeg kunne ha gjort.... Jeg har kun et blytau festet til ankeret - ser at noen tidligere innlegg anbefaler kjetting. Er det en felles erfaring? Jeg har en 6,5m Rib som kanskje veier rundt 900 kg. Noen forslag om hvor mye kjetting jeg bør ha i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Hvor mye kjetting du trenger, kommer ann på hvor dypt det er der du legger ankeret. Men om du legger deg inn mot svaberg, ville meg tro at 4 meter er nok. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Forskern: Jeg bruker 2 meter 10mm kjetting foran synketau på min dregg. Når du ankerer opp i veldig myk bunn skal 45 graders vinkelen brukes. Brukes den på litt hardere bunn så får det ikke tak i bunnen. Husk å ha,nok tau ute også, 5:1 lengde:dybde. I følge brosjyren eller hjemme siden, husker ikke helt, så er anbefalt måte å feste den i løs bunn å slippe den på ønsket avstand fra land og hjelpe den ved å løfte skaftet når du er på ca 2:1. Da får vingene bedre mulighet for å grave seg ned. Ellers så skal også de "mud palms" som fulgte med hjelpe til å løfte i bakkant og suge seg fast i løs bunn. Sist så har jeg funnet ut at stangen i bakkant hjelper til å holde ankere fast når det har gravd seg skikkelig ned da det ikke fortsetter nedover eller fremover i tillegg til å rette det når det blir sluppet ut eller vindretningen snur.. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Som dere kan se av foregående poster: Jeg kjøpte et. Fortress anker til min 21' RIB. For å få stuet det på plass NOGENLUNDE fornuftig under akterbenken - uten å måtte demontere det etter bruk - så kappet jeg av tverrstaget noe. Ca 3m kjetting etterfulgt av blytau. Bruker det BARE som akterfeste på holmeturer. Ekstremt misfornøyd. Biter elendig i bunnforholdene jeg hovedsakelig ferdes (Onsøykysten: Garnholmen, missingene, Lyngholmen mål). Den var forholdsvis dyr - ca 1200 kr - og jeg er fortsatt usikker på om den er bedre enn paraplydreggen jeg skiftet den ut med. Men så - Eureka - kjøpte jeg en 5kg "uff-så-foraktelig" Bruce kopi anker på Biltema til 240 kr forrige uke. Halleluja - frelsen er her! Den sitter som en drøm - både på stenbunn på svenskekysten og på mudderbunn på Garnholmen. Fortress går i land nå - Bruce og Biltema har fått seg en ny disippel. Jada - kanskje skyldes alle mine problemer at jeg måtte kappe av tverrstaget litt. Det kommer jeg aldri til å finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Har en danforth, som fortress er en videreutvikling av. Som hekkanker synes jeg dette er suverent. Har hørt at det skal svært små endringer på orginaldesign til, før det får store konsekvenser for egenskapene. Ser ikke bort fra at det har gitt seg utslag på ankeret ditt. Cqr skal være på samme måte, mens jeg har innrykk av at Brucekopier kan komme tett opp mot originalen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 kjøpte jeg en 5kg "uff-så-foraktelig" Bruce kopi anker på Biltema til 240 kr forrige uke. Halleluja - frelsen er her! Den sitter som en drøm - både på stenbunn på svenskekysten 15 kg brucekopi og 8m tung kjetting på hekken m nawi flat line på rulle. bruker dette på svai også, gjerne med det fisefine chanel- bruceankeret på 7,5 kg som fulgte med båten som daumann. treskverket som er montert i ankerbrønnen bruker jeg sjelden, må jeg ligge på svai i uvær er 50m kjetting gull, men jeg unngår det, sover dårlig uansett under sånne forhold. ødela det ene halegattet i et forsøk på å kjøre løs bruce'n fra leirbunn, men på gressbunn sliter det. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 25.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Forskern: Prøvde du uten å kappe først? Eventuelt går det å ta en "spansk en" å på stå at den er blitt bøyd når du fyller ut skjema her http://www.fortressanchors.com/warranty Har egentlig motsatt forhold på Fortress og Bruce kopi. Brucen sitter "aldri", typen heter Force og er 7,5kg med blytau. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Har en 10kilos brucekopi hengende på hekken, om noen har et fortress de er misfornøyd med så bytter jeg forferdelig gjerne Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Har en erfaring med danforth gjør at jeg ikke vil anvende dette ankeret som annet enn hekkanker. Har opplevd å dregge når jeg lå på svai, og vinden snudde 180 grader. Kjettingen kilte seg mellom stang og blad, hvilket resultere i at bladene ikke vippet over, og ankere hadde da null holdekraft i den nye retningen. Vil tro at dette også kan skje med Fortress. Har ikke hørt andre ha nevnt dette, men kan vanskelig forstå at det ikke kan / vil hende igjen. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Forskern: Prøvde du uten å kappe først? Har egentlig motsatt forhold på Fortress og Bruce kopi. Brucen sitter "aldri", typen heter Force og er 7,5kg med blytau. Jeg prøvde bare to turer med original Fortress før jeg kappet - det virket ikke bedre for meg da. Tror kanskje det viktigste med min erfaring er at flere kunne prøve BT sin Bruce kopi først. Er de ikke fornøyd så go ahead - kjøp Fortress eller noe annet fancy. Men trolig vil mange kunne løse sine ankerproblemer for en rimeligere penge enn det JEG ga for mitt bomkjøp av Fortress. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.