Jump to content

Firetakter under vann - hva gjør jeg nå?


Sverre---

Recommended Posts

Har 2 stk nyere 6 hk firetakts påhengsmotorer som begge har fått seg en dukkert i saltvann. Den ene hadde bare vann opp til kanten på motordekslet og jeg er nesten helt sikker på at ikke forgasseren har vært under. Den andre motoren har derimot vært helt under i noen timer. Sistnevnte har forøvrig innebygd bensintank.

 

Straks jeg fikk opp motorene skylte jeg dem grundig med ferskvann (spylte alt unntatt inn i forgasseren). Det jeg tenker å gjøre videre er å tappe av motorolje, gearolje samt bensin og fylle opp med nye væsker. Jeg antar dette er nok for den motoren som ikke har hatt forgasseren under vann? Den andre derimot bør jeg vel helst demontere hele forgasseren på...? Eller finnes det noe jeg kan spraye inn i forgasseren som gjør susen uten demontering? Er det andre ting jeg bør demontere?

 

Takknemlig for tips her :)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Den motoren som har vært helt under, bør du skru opp forgasseren og gjøre ren. Bruk trykklugt der du ikke kommer til med en god tørkefille.

du trenger ikke å skifte gear olje, da det skal være tett der.

Motoroljen må du regne med å skifte flere ganger.

Når du har gjort rent alt, så kjører du motoren i ca 2 min., så skifter du motorolje. Så kjører du motoren igjen, og sjekker motoroljen etter ca 2 min. Er den hvit/grå, så skifter du. Slik fortsetter du til oljen er helt klar ved gjennomkjøring. Da skulle det bli bra. Bør sjekke motoroljen med jamne mellomrom i den påfølgende tiden, for å se om det enda kan vøre vannrester i systemet.

Pass på å få renset bensintanken og slangene også. Sjøvannet tærer fort på forgasseren.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Generelt råd: Ikke vent med noe som helst. Redningsaksjonen må starte med det samme. Forgasser som har vært under vann ville jeg i tillegg til å demontere/skylle i ferskvann skylt med rødsprit. Jeg ville også ha sprøytet powerheaden med konserveringsolje/spray utvendig. Ellers alt det andre du nevner bytt olje o.s.v. Og så er det om å gjøre å starte og kjøre. Har du barn/ungdom i heimen så fyll opp tanken og la dem kjøre lenge og vel slik at alt blir gjennomvarmt og gjennomspylt. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...