Jump to content

8,5v i båten??

bolla

Recommended Posts

men nye invertere har en virkningsgrad på opptil 95 %, og dessuten har du jo da også vekselstrøm til andre ting ombord.

Jeg vet ikke, men jeg tror playstation og andre slike ting er ganske følsomme for spenningsforandringer.

Jeg synes inverterene de har på clas oglson er helt ok. De beste er nok Mascot sine. Bunnsolide greier.

Jeg vil anbefale inverter

Mvh Jens

Hei.

Problemet for deg er at du skal ha såpass stort strømtrekk. I teorien skulle du kunne bruke et par krafttransistorer, en regulator-IC (LM317) og litt motstander og kondensatorer; pluss kjølekappe.

Se forøvrig tråden på forrige side om en som trenger 5volt, Elektronikk, spenningsregulator

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

ps2 av den nye lille typen bruker ca50W og vil ha litt å gå på...ps2 har en mye kraftigere prossesor enn ps1 og det krever mer strøm...jeg har inverter som jeg har kjørt tv på i en årrekke...100w av den billigste typen og det har fungert prikkfritt men synes at det suger litt mye strøm over til varme..og strøm har jeg ikke i overflod i båten...men i bilen er det greit :smiley:men jeg får se om jeg får laget meg en regulator...spraye litt rustløser på de små grå og et par ideer så går det nok.. :smiley:

Sjekk denne siden. http://home.online.no/~sondred/

Her er det masse prosjekter for folk som er litt handy.

Har bygget en liten FM-sender som jeg fant skjema på her.

Når det gjelder invertere og firkantspenning:

Jeg har opplevd at enkelte elektromotorer ikke vil starte på firkantspenning. Det gjelder spesielt impulsmotorer som trenger en noe større startstrøm. Selv om motorens påstemplede effekt ikke overstiger inverterens, blir det bare summing.

Hvis du ikke alt har gått til innkjøp av en PS2, ville jeg kikket nærmere på Xbox. Modifisert har den langt større bruksområde enn PS2 (multimediasenter). Der kan du også få tak i en ren 12v strømforsyning. Bruker denne løsningen selv, og det fungerer utmerket.

Har ikke sett at det finnes tilsvarende modifiserte strømforsyninger til PS2, så der tror jeg en 220v inverter blir eneste løsning...

Hei,

Tror ikke det finnes switchmode supplyer i handelen fra 12 til 8.5 volt til en fornuftig pris.

Da er du tilbake til en konvensjonell linear regulator. Her vil du få et tap på ca (12.5-8.5V)x5.8A=23 Watt Skal du bruke denne mens båten går vil effektapet øke til 35 Watt. Mao en skikkelig stor kjøleribbe.

Da er det nok best med inverter via 230 Volt. Her er jeg forøvrig uenig med mange her på båtplassen da jeg absolutt vil anbefale sinusinverter, uten at vi drar i gang noen debatt om dette på denne tråden.

En annen ting med bærbar PC og sikkert Playstation er at de medleverte powersupplyene er ofte avanserte og godt filtrerte med hensyn på elektrisk/elektromagnetisk støy, så det kan være fornuftig å bruke disse istedenfor uorginalt

Dassic :

Hvor får du tak i 12v strømadapter til Xbox, og hva koster den (Ca).

Har selv en modet Xbox, og har vurdert å ta den i bruk i båten. Som du sier er den jo en Multimedie maskin, som i tilegg til spill kan brukes til musikk og film, og med Harddisk slipper du å ha dyre orginal spill/filmer/Cd'er slengende i båten.

Har tidligere forsket på om slikt fantes, men ikke funnet noe, så jeg planlegger 230V inverter, men dersom ikke 12v adapteren er for dyr, tror jeg jeg går for begge deler :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hmm. Ja, det er jo i utgangspunktet mulig å få en Xbox til å gjøre det meste. Er ikke ekspert men dersom du klarer å få den til å kjøre Windows software så skulle vel det gå?

Eller finnes det Linux kartprogrammer? (For jeg vet du kan kjøre Linux på den)

Mener det er USB inngang.

Dersom dette går, så snakker vi om muligheter for kartplotter til 1100,- (tror Xbox ligger på det nå) + USB GPS (Fra Clas Ohlson til Ca 800,-) = under 2000,- i hardware.

Så kommer jo softwaren på toppen, men det gjør det jo uansett på en Pc også.

Har vi noen eksperter her som kan mer om dette?

Hmm. Kom på at Moding og harddisk kommer i tilegg, men med gode kamerater og en liten harddisk, skulle det fortsatt være mulig å få Hardware til under 3000,- Også kan man jo bruke den til DVD spiller, spillmaskin etc i tilegg.

Lagt til etterpå :

Hmm. du må jo ha skjerm også da.

Å lage en Xbox til Kartplotter kun for den hensikt er kanskje ikke så regningssvarende, men skal man alikevel ha skjerm og Xbox i båten, så er det jo en kjekk bonus om det lar seg gjøre..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ser det er en del som snakker om Xbox som kartplotter, det klarer en bare å få til om en har et kartplotter program som kjører Linux (som er det eneste opprativsystemet som funker på xbox idag) Ellers er det bare spesial skrivne program som funker under EvolutionX. For de med interesse for emnet sjekk: http://www.xbox-scene.com/

Har selv (min sønn) Xbox  med 120 giga HD med Xecuter2, spiller PS2 PS1, xbox, GBA og N64 alt fra HD, så om det fortsatt er noen som påstår at PS er bedre.......:cool:

Erik: Jeg bestilte min PSU fra Hong Kong, men jeg vet om noen som forhandler (ombygger?) disse i Norge. Se www.geekstuff.no. Prisen er imidlertid ganske stiv (1600 kr)!

Xbox har forsåvidt USB-kontakter i fronten. MS har imidlertid gjort det vanskelig ved å endre utformingen på pluggene, slik at man trenger en overgang. Med en slik overgang, er det fullt mulig å koble til mus og tastatur og kjøre Linux. Overgangen kan kjøpes for ca 100 kr.

Tanken med kartplotter på Xbox er verdt å sjekke ut. Det finnes drivere for det meste under Linux, så det skulle ikke forundre meg om man kan få tak i driver til GPS-mottaker. Så er spørsmålet om det finnes et kartprogram under Linux (som kan klare seg meg de begrensede ressursene Xbox tilbyr (766Mhz CPU, 64BM ram)).

Uansett tilfredstiller Xbox underholdningsbehovet for store og små, både i stua, bilen og i båten. :yesnod:

Forutsetningen for alt dette er at man monterer en modchip i maskinen. Hvis noen skulle være interessert i modifisering av Xbox, kan jeg være behjelpelig med å formidle kontakt til en som gjør dette rimelig i Oslo...

Ingar: Du burde ikke la deg stoppe av at den ikke kan kjøre PS2-spill. PS2 har ingenting som ikke Xbox har på spillfronten. Xbox er enklere (rimeligere) å modifisere, og spillene lettere tilgjengelig på nettet. Hvis du har like tynnslitt moral som endel av oss andre, er det bare å pøse ned spill fra nettet og legge disse på harddisken. Da sparer pappa store penger i spillutgifter... :lol:

Og ja det finnes kartprogram til Linux, f.eks. GPSDrive: http://gpsdrive.kraftvoll.at/

Dette skal jeg jammen teste ut...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...