Jump to content

Sluring Ilas Ankervinsj


Møkkalasset

Recommended Posts

Har problemer med å få dratt inn tauet. Vinsjen trekker greit når det er motstand. (Drar båten greit akterover) Men det skjer stadig at vinsjen begynner å slure når dreggen er nesten oppe. Har ikke målt, men tror kanskje at tauet er for tykt. Tipper det er 16 mm. Bør jeg bytte til 14 mm? Takknemlig for erfaringer/råd?

Link to post
Share on other sites

Kan det være at rommet der tauet blir liggende er for lite (dreggtauet for langt, og kveilen bygger seg opp for høyt?) Hadde samme problemet når jeg gikk over fra 30m til 50m tau... Forsøk også å justere fjæren som trykker tauet inn i kabelaret, slik at den "trykker" tauet inn mot kabelaret litt lenger...

 

Jeppe

Link to post
Share on other sites

Sjekk om bolten som holder kabelaret på plass er stram. Den kan dra seg løs. Bruk locktite av typen som kan løsnes. Kabelaret er hjulet som drar opp tauet.Om det er ny installasjon kan det også være at vinkelen på tauet er litt feil

Bolt? Mener du det 3-stjernede strammehjulet? Det er ikke en ny installasjon. Fikk opplyst av forrige eier at tauet var byttet fordi han måtte kappe det gamle etter å kjørt seg fast. Har nok prøvd å kjøre den løs uten å lykkes. Kan denne operasjonen ha skadet vinsjen?

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se om det clutchen som slurer eller om tauet slurer i kabularet. Ofte er det det siste. Da er det "stålfingeren" som skal holde tauet ned i kabularet som kan være feil på. Den skal trykke tauet ned i kabularet. Tauat kan også værs slitt hvis det er noen år gammelt, og da vil det også kunne slure. Da bør det byttes, men kan prøve å endesnu det, men da må ha få laget en flettekause i motsatt ende.

Det Bitteliten snakker om har jeg selv aldri opplevd. Clutchen skal justeres ved installsjon av vinsjen til å slure på ca 100Kg. Den kan imidlertid justeres til å slure ved lavere eller høyere trekkbelastning. Røret som følger med vinsjen kan man sette på vingemutteren og justere dette.

Maks trekk på en 1000W vinsj er etter det jeg husker ca 550Kg og strammer man cluchen maks så vil man kunne dra i stykker ting hvis man ikke er påpasselig.

Alt det jeg skriver her gjelder for en Power IL vinsj. Er det Engbo eller andre så se bort fra dette.

Normalt på PowerIL 1000W vinsjer er også 14 mm blytau. Bruker man andre tau enn flettetau i bly av god kvalitet som ikke strekker seg så vil man også få problemer.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.Alt det jeg skriver her gjelder for en Power IL vinsj. Er det Engbo eller andre så se bort fra dette.Normalt på PowerIL 1000W vinsjer er også 14 mm blytau. Bruker man andre tau enn flettetau i bly av god kvalitet som ikke strekker seg så vil man også få problemer.

Det er Power IL. Har en mistanke om at tauet er for tykt. Øyemål sier meg at det er 16 mm. Det med å endesnu tauet skal jeg teste.

Link to post
Share on other sites

jeg hadde akkurat samme symptomer. Først så det ut som at taukassa var for liten, men slipp vinkelen ned i kassa sto feil justert. Nå lar jeg tauet gå rundt kabelaret så langt som mulig og problemet er borte.Det er fem justeringshull som er ganske greie å komme til for min del.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...