jensemann2 Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 Er det noen som vet hvordan utgiftene til kranløft av båt vanligvis fordeles mellom kjøper og selger? Quote Link to post
Allan E Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 Det er vel vanligvis kjøperen som må betale det. Blir jo vanligvis ikke store summen av dette. Det er jo kjøperen som vil se den under. Quote Link to post
fredriksen Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 ..... ta det med i tilbudsvurderingen din. Får du ikke avslag på annonsert pris så synes jeg selger bør betale dette. Går selger ikke med på det, velger du bare en annen båt. (Du kan velge blandt flere som kommer, selger har denne ene han skal bli kvitt... :-) :-) fredriksen Quote Link to post
saga Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 Det er vel vanligvis kjøperen som må betale det. Blir jo vanligvis ikke store summen av dette. Det er jo kjøperen som vil se den under. Der er jeg ikke helt enig med deg. Hvis jeg vurderer å kjøpe en båt så er det jo bare rett og rimelig at jeg vil besiktige den grundig. Selger må da ordne det slik at jeg får anledning til dette. Selger har sikkert også den beste kjennskap til hvordan dette kan gjøres rimeligst mulig der hvor båten ligger. Hvis det ikke lar seg ordne så er det flere båter til salgs. Hvis det derimot er en båt jeg har veldig lyst på til en fornuftig pris så kan jeg jo strekke meg til å være med på å dele kostnaden for ilandsettingen. Likedan så må jeg belage meg på at eventuelle kjøpere av min båt (når jeg en gang legger den ut for salg) vil besiktige båten under vannlinjen. Da må jeg prøve å få dette til på rimeligst måte - kanskje ved å koordinere det slik at flere potensielle kjøpere kan besiktige den samtidig? Eller forsøke å "lodde" kjøperens interesse for å finne ut om han er så interessert at han kan være villig til å betale for kranløftet? Quote Link to post
Amorosa Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 Den gangen jeg kjøpte båt som lå på vannet så sa selger du skal se båten på land og besiktige den under. Som så ble skrevet i kontrakten. Dette betalte kjøper. Han sa det var en billig forsikring for han Andre kjøp har forgått med båt på land. Quote Link to post
HaJ Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 Dersom kranløftet er nødvendig for å besiktige båten mener jeg selger skal dekke dette. Er det nødvendig med kranløft for transport av båten til kjøper etter et salg, bør kjøper dekke dette. Men her kan jo transportutgiftene være en del av "prutningsmonnet". Quote Hjemmeside/blogg Link to post
jensemann2 Posted November 17, 2004 Author Share Posted November 17, 2004 Transporten er ikke noe problem.Båten skal seiles fra stedet. Den skal bare løftes ut av vannet for besiktigelse, for så å settes ut igjen. Quote Link to post
Hebbe Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 Jeg solgte en Sjømann 22 nå i høst, ved besigtigelse så var båten allerede heist på land så dette med besigtigelse var ikke noe problem. (Motoren ble prøvekjørt via "hageslangemetoden"... ) Kjøperen hadde nok forhåpninger til å få prutet litt, men jeg var ikke villig til å gå ned på prisen, syntes det i utgangspunktet var billig nok. Jeg tilbydde meg å betale kran for å få den lastet opp på lastebil, og det ble med det. Det er enklere for meg å ordne med kran i mitt nærområde enn en kjøper som bor langt borte. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.