Jump to content

Windseeker - noen med erfaring?


bjoris

Recommended Posts

Windseeker vet jeg lite om, er dette et seil som tar god høyde (er jo ustaget) eller er det bare for å få skuta i siget i super lett vind?

 

Kikket litt på denne annonsen

Windseeker

 

Måtte jo også sydd den om til våre båt som har noe lavere rigg enn H370...

 

Optimalt sett skulle vi hatt en genoa 1 til vår båt, men da må dagens rullegenoa som er en 3`er sys om og jeg har sjeldent mannskap som er i stand til å gjøre en jobb på fordekket uansett så jeg tror vinninga fort ville gått opp i spinninga når det gjelder genao 1. Det hadde uansett vore interessant å prøvd hvordan båten gikk med en 1`er, men å prøve et seil er jo ikke akkurat lett å få organsiert:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det var wind seeker i seilgarderoben til en båt jeg har seilt regatta med. Så vidt jeg husker ble denne bare benyttet en gang i vindstilla i Færder'n. Dette var nok til at vi fikk et lite sig i båten og kom ut fra Drøbak sundet før mange andre. Har man vinden aktenfor tvers er nok min mening at det er mer effektivt med en lettvinds spinnaker med lettvinds skjøter (uten at jeg på noen måte kan dokumentere det, kun en følelse). Som sagt, den hjalp oss i den aktuelle situasjonen, men ble ellers nesten aldri brukt....

Link to post
Share on other sites

Mistenker vel at det er en grunn til at et helt nytt seil selges til 30% av nypris... Men jeg er litt interessert likevel, dersom det innenfor reglene kunne blitt satt på gennakerspydet og kanskje dermed passet uten tilpasninger til en 350 så vil jeg tro at høyden blir mye bedre enn med dagens gennaker som er litt for lite flat. Spørsmålet er vel om ikke det blir overmål på ett eller annet og tillegg i LYS, da blir det mye styr og dyrt, tross billig seil!

 

Vi skal snart ha Karl Otto til seilforeningen så jeg får høre me han hva han mener om slikt seil...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

En windseekere er "startgass" for båten når det er svært lite vind. Windseekeren heises flyvende aktenfor forstaget, ala kutterstag, men festes helt i toppen av masten slik at du får mest mulig forlik på seilet. Windseekeren er ikke beregnet på å gi noe særlig høyde, kun fart slik at det genereres nok fartsvind til at genoa eller lettvindsspinnaker kan fylles. Kursen du seiler med windseekeren er altså irrelevant i forhold til målet, det er kun snakk om å genrere mest mulig fartsvind. Når du har fått litt fart så dropper du windseekeren og seiler videre på den genererte fartsvinden med vanlige lettvindsseil.

Redigert av Smurph (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...