Jump to content

Dynamo - Hvilken funksjon har denne kontakten (bilde)


_Anders

Recommended Posts

bilde_1.jpg

 

dsc_0860.jpg

 

Bildene viser en kontakt på baksiden av dynamoen på min motor. Kan noen fortelle meg hva/hvilken funksjon denne kontakten har?

 

Problemet er at denne kontakten hindrer at dynamoen kan slakkes for å bytte viftereim, og at original type viftereim ikke kan brukes. Det vil si at kontakten tar borti andre motordeler når jeg forsøker å slakke dynamoen. Det vil ikke hjelpe å skru av kontakten for å bytte reim, fordi det ikke vil være plass til kontakten med ny reim på.

 

Det er tydelig at kontakten ikke er der originalt. Tidligere eier har brukt en større viftereim enn originalt for å få det til å passe. Den uoriginale reimen passer imidlertid ikke den heller, i og med at reimen ved maks stramming fortsatt er altfor slakk.

 

Jeg funderer på om det kan være byttet dynamo (til en uoriginal)? Jeg vet ikke merke på den dynamoen som originalt er montert i motoren (sole diesel mini 26), og heller ikke kan jeg se noe merke/fabrikat på dynamoen som står på motoren i dag.

 

Kort fortalt er vel egentlig mitt spørsmål om denne kontakten har noen spesiell funksjon (jeg lurer jo på hvorfor den i første omgang er montert..), eller kan den trygt tas av og deretter montere ledningen til dynamoen med en vanlig ”kabelsko”?

Redigert av _Anders (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle kontaktpunkter på en dynamo pleier og være merket (W, B+, B-, DF, D+) på godset i dynamoen, hvis du klarer og lese av

dette merket er det lettere og gi deg et svar.

 

Ser jo ut til at det er merket B og så noe jeg ikke klarer og lese. B+ er lading til

batteriet og denne bør du IKKE legge til gods på motoren med batteriet koblet på, det

blir full kortsluttning.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det ser ut som en isolert batterikobling.

Enten er det B+ (ladekabel mot batteriet) eller minus (ikke sansynlig så sant motoren ikke er topolt).

 

Så, du trenger kontakt der, men ikke nødvendigvis den.

Bare sørg for litt isolering at det ikke kan bli kortslutninger,

da går det sikkert bra.

 

Husk å frakoble batteriet før du begynner å montere,

trang som det er blir det ellers store kortslutninger og skader.

 

...og husk å rengjøre kontaktene ordentlig, også de som er ikke synlige nå. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Joerg Becker: Har du noen tips til alternative kontakter / måter å isolere på? På andre dynamoer (på gamle snekkemotorer) jeg har sett mener jeg at denne kabelen kun har vært festet til dynamoen med en flat kabelsko (type ring pluss mutter). Men faren for kortslutning øker kanskje dramatisk da?

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke få tak i en reim som er større enn orginal, men mindre enn den som er der nå?

Slå et tau rundt der reimen skal være, så måler du tauet, da ser du hvor stor/liten reim du må ha.

Reimer får du i alle størrelser.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Kalle: Jo, for så vidt, men det blir så liten plass til å stramme reimen at det ikke fremstår som noen god løsning.

 

Her er et bilde hvor du ser hvor lite dynamoen kan slakkes/strammes (området til høyre på justeringsfestet hvor lakken har flasset av). Litt lenger mot venstre på justeringsfestet ser man posisjonen skal stå i med original reim.

 

dsc_0858.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, bruk gjerne noe gummihette eller sånt.

Bare at noe som ramler inn ikke kan lage kortslutning.

 

Reimskiven må vel også renses for rust og oxyd, så virker det i hvert fall.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kalle: Jo, for så vidt, men det blir så liten plass til å stramme reimen at det ikke fremstår som noen god løsning.

 

Jeg ser den.

 

Her er et bilde hvor du ser hvor lite dynamoen kan slakkes/strammes (området til høyre på justeringsfestet hvor lakken har flasset av). Litt lenger mot venstre på justeringsfestet ser man posisjonen skal stå i med original reim.

 

dsc_0858.jpg

 

Ser ut til at dette ikke er noen orginal dynamo. Du vil vel ikke klare og flytte dynamoen så mye at du kommer inn til den gamle festepunktet uansett, slik ser det ut på bildet hverfall?

 

Ser også ut til at justeringsfestet er flyttet opp et hakk og nå kun holdes på plass av 1 bolt, det er vel heller ikke noen god løsning. Ryker denne bolten mister du vel kjølingen på motoren.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg enten fått tak i en orginal dynamo, eller laget ny/forlenget det justeringsfestet som er der.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...