Jump to content

Feilvisning på kompasset på Cobra 600 ci kartplotter


zalo11

Recommended Posts

På hvilken måte mener du at den viser feil? Er det på kartet i plotteren du ser at du går rett sydover? -eller er det ved kontroll mot papirkart og kompass? Sier plotteren 270grader, når du faktisk går 180grader? Eller er det slik at det på kartplotteren ser ut som at båten beveger seg sideveis?

Har kartplotteren heading-input fra fluxgate(magnet)-kompass eller fra en gyro? i så fall vil jeg tro at denne enten står feilmontert, eller påvirkes av noe utenfor (fluxgatekompass vil jo påvirkes av magnetfelt).

Dersom plotteren ikke har noe headingsignal inn, så er det veldig rart hvis den oppgir feil kurs da den beregner denne ut ifra posisjonsforandringer.

Da må det i så fall være snakk om en softwarefeil.

Link to post
Share on other sites

Når plotteren sier 270 så går jeg 180. fluxgate står montert i senter nede og i gid avstand fra motor og annat magnetisk. og alt virket i fjor. Hva mener du med headingsignal inn? jeg har måttet tømme minne en gang da dette gikk fult og plotter hang.

Link to post
Share on other sites

Med heading-signal så tenker jeg da på det signalet som fluxgate-kompasset gir til plotteren. Jeg kjenner ikke akkurat denne typen plotter, men siden du sier at det var riktig i fjor, men er ca 90 grader feil nå, så ville min første tanke være at det kan være dårlig kontakt i en tilkobling. Dersom signalet fra fluxgaten ikke er en serielinje, men analoge signaler (f.eks synchro, som er et slags trefase-system) så vil dårlig forbindelse på en leder kunne medføre noe av det du beskriver. Dersom det er plugger/kontakter på ledningen fra fluxgaten til kartplotteren, så ville jeg ha sjekket disse, og evt rengjort de. Feil på et slikt syncrosignal vil som oftest medføre at kursen vises enten 120 eller 270 grader feil.

Dersom det har vært lagt inn et offset for headingsignalet i kartplotteren, og denne har blitt resatt, så kan det jo også tenkes at dette har blitt nullstilt da minnet i plotteren ble tømt.

 

Følger forresten heading(kompasskurs) båten når du snur? altså, er det en konstant feil på rundt 90grader, eller står kursen låst til 270grader hele tiden? (evt snur den motsatt retning av hva båten gjør?)

Link to post
Share on other sites

Feilen flytter seg og er like feil om jeg kjører øst over eller nordover. Var nede i båten og sjekket det som han fra Seatronic foreslo, men alt sto riktig. Får ta og sjekke kobling fra fluxgate. Så vidt jeg mins så går ledningene fra denne til den grå komputerboxen til XP10 piloten min.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...