nordan family 27 Startet 14.Juni.2011 Del på Facebook Startet 14.Juni.2011 Bildet viser slange på dieselpumpa. Det lekker litt der det er en svak rød pil på bildet. Slangen som sitter festet her ble skiftet av et verksted, men det drypper litt. Jeg ser at det er flere metallpakninger her: en på hver side av selve slangen, samt også i tilknytning til røret. Jeg vil anta at jeg ikke kan begynne å stramme til uten videre? Må jeg løsne rekka med koblinger og starte innerst, eller kan jeg begynne direkte med koblingen til slangen? Tror kanskje jeg bør skaffe meg alle skivene/pakningene nye, og deretter skru det opp og stramme på nytt med nye pakninger? By the way: Det lekker litt på turboen på toppen (tilkoblingen av det tykke grønne røret). Er det ferskvann som går her slik at det er glykolen som lager avleiringene? Eller er det saltvann, slik at jeg også bør stoppe dette fort? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Du kan løsne den ytterste (10mm?)bolten og så stramme forsiktig på den store på innsiden. Det sitter kobberringer/pakninger på hver side av banjokoblingen, disse kan du selvfølgelig bytte, men burde ikke være nødvendig med mindre de er løsnet og strammet mange ganger slik at det er blitt hakk i dem. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Haraune Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Det er nok også best om du holder igjen på innsiden av banjokoblingen når du strammer slik at den delen som går inn i pumpa ikke ryker gjengene. (bruk to fastnøkkler) Du kan dra til banjokoblinga ganske så hardt. om ikke det hjelper så bytt kobberpakningene å prøv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Røret til turboen er kjølevann (ferskvann). Hvis du har saltavleiringer der, er det på tide å smake på kjølevannet ...smaker det salt, så skjønner du hva som er galt. BT, DT. (Skruen ytterst på banjoen der er til lufting av kjølekretsen. Viktig når du har tappet ned/skiftet, turboen og motoren kan ellers gå varm. BT, DT med det også) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Takker for svar. mener å ha fått forklart at kjølevæsken vil lage slike avleiringer av det vil se ut som salt det også. Jeg skal skrape litt på det å se hva det smaker. Og forsøke å stramme litt (det har jeg i og for seg forsøkt før). Har i og for seg hatt litt utspytt av kjølevæske fra denne motoren (ikke mye) - så jeg får kanskje smake på det som er innvendig også. Det er ikke lenge siden væsken ble skiftet. Får kanskje lede utspytt-slangen ned i en liten flaske å se om det kommer mer. Kommer det mer er det ugreit - men det som har kommet kan være "overskudd" fra sist skifte. Brukes det noe tetningsmiddel i alle luftehull eller sinkanode-hull på disse motorene? Jeg forsøker å stramme på diesel-koblingen - men løsne den første skruen til røret først,og deretter stramme til. Det som er det rare er at det ser ut som det er en pakning på den ene siden av "banjo" koblingen på slangen, mens det ser ut til å være to pakninger inntill hverandre på den andre siden. Kan såvidt skimtes på bildet (litt forskjellige farger, den ene kobberfarget og den andre alu-farget) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Kan det være brukt Bonded seal PP45 ? Dvs. en stålring med montert gummitetning på innsiden. ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.