Jump to content

Har registrering i Securmark /Båtregisteret noen verdi?


Mouche

Recommended Posts

Grunnen til at jeg spør er at idag fikk jeg to regninger i posten fra Securmark. Den ene for to båter jeg solgte i henholdsvis 1995 og 1998 og den andre for en båt jeg solgte i 2007. Salgene av disse båtene ble meldt fra om til Securmark/Småbåtregisteret og også senere både muntlig og skriftlig da det ikke er første gang jeg har fått regning på disse båtene lenge etter at de er solgt!

 

Det hører med til historien at jeg fortsatt eier to båter som er registrert i Securmark og merket på alle måter, men ingen regning mottatt for disse.

 

Bortsett fra at forsikringsselskapene forlanger det så virker det jo totalt bortkastet å benytte dette/disse registrene?

 

Jeg stemmer fortsatt for et lovpålagt obligatorisk register med eierdokument som legges i pant hvis båten er belånt for det vi nå har er bare tull!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at forsikringsselskapene forlanger det så virker det jo totalt bortkastet å benytte dette/disse registrene?

 

Registrering i Småbåtregisteret og/eller Securmark kan gi rabatt hos forsikringsselkaper. Noen forsikringsselskaper kan også kreve/be om at båten eller båtene står registrert i ett eller flere av disse registrene. Likens er det noen båthavner/båtforeninger/marinaer som forlanger det samme. Disse grunnene som jeg lister opp her, er de eneste jeg ser som taler for registrering i Småbåtregisteret og/eller Securmark samt at slik registrering gjør det enklere for Politi og redningsetater ved søk og redning og ved tjuveri for Politiet og forsikringsselskaper. Men ettersom det ikke er obligatorisk registrering av fritidsbåter under 15 meter i Norge, vil nødvendigvis de som ikke er registrert, tilsvarende gjøre det vanskelig for Politi, redningsetater og forsikringsselskaper.

 

Her er mitt syn på seriøsiteten(les: useriøsiteten) til Securmark, hvor teksten er hentet fra en annen tråd:

 

Relativt mange her på forumet har skrytt av Securmark. Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor da det i fjor ble avdekket at registeret til Securmark i mange tilfeller ikke ble holdt oppdatert slik at kjøp og salg av båter ikke ble registrert med riktige eiere selv om kjøpene og salgene ble meldt inn til Securmark, og til tross for at avgiftene ble betalt.

 

Etter mitt syn ble kundene til Securmark svindlet da de betalte for det de trodde var et aktivt register, men som i praksis viste seg å være et passivt register. For de som ikke liker et så sterkt ord som svindlet, er det slik jeg ser det i alle fall mulig å si at kundene til Securmark ble lurt.

 

Jeg vet ikke om det er ryddet opp i registeret til Securmark, men kunder fikk i fjor regning for å stå i et aktivt register, i tillegg til at de måtte sende inn opplysninger på nytt, selv om altså Securmark hadde fått disse opplysningene fra før. Etter min mening sier dette det meste om seriøsiteten(les: useriøsiteten) til Securmark...

 

Her er en link til det jeg synes er en interessant tråd på forumet om Securmark:

 

Fått faktura fra Securmark?

 

 

Jeg stemmer fortsatt for et lovpålagt obligatorisk register med eierdokument som legges i pant hvis båten er belånt for det vi nå har er bare tull!

 

Tiltredes med bakgrunn i det du skriver samt at det ville gjort det enklere for Politi, redningsetater og forsikringsselskaper!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...