Jump to content

Iskra startmotor, innslag slår bare delvis inn, drar ikke rundt.


Frøken Fryd

Recommended Posts

Har en periodisk feil med ene Iskra startmotoren min, jeg må forsøke mange ganger før starteren drar rundt. Jeg hører releet men ingen respons, etter 5-10 ganger starter den som normalt.

 

Jeg har nå demontert starteren og forsøkt litt forskjellig:

-Har forsøkt å dra rundt startmotoren direkte med en 40A lader, motoren går ikke rundt, jeg kobler da strøm rett på motoren.

-Har forsøkt å koble bort innslaget, når jeg setter strøm på innslaget (releet) med den samme laderen får jeg noe respons men jeg synes ikke den drar til seg før avtanden er veldig kort. Jeg vil tro innslaget skal bevege seg rundt 15mm eller noe og det virker ikke som at den klarer å dra til seg så langt ifra. Hadde ikke tilgjengelig bilbatteri så fikk ikke testet ordentlig.

 

Er det vanlig at ett rele/innslag kan bli svekket? Jeg merker ikke noe mekanisk motstand annet enn fjæren som skyver innslaget tilbake.

Hvor mye strøm skal til for å dra rundt startmotoren ubelastet da? Hos meg er det lite respons.

Hvor fritt skal akslingen på startmotoren sitte?

Link to post
Share on other sites

Releet blir nok ikke svekket, men kontakten i den blir ofte brent. Startmotoren trekker så mye i startøyeblikket at jeg tviler du klarer det med en 40Amp lader. Prøv med batteri. Du kan jo prøve å kortslutte kontaktene bak på releet med et kraftig skrujern el. Hvis startmotoren går da er det nok kontakten i innslagsreelet som er problemet.

PS! Det blir nok en del gnister så pass øynene og bruk ikke ditt beste skrujern ;-)

Link to post
Share on other sites

Eit startinnslag kan nok verta svekka, ja. Eg kjenner ikkje Iskra spesielt, men snakkar om innslag generelt. Der er to forskjellige viklingar i spolen som skal dra, ikkje berre relekontaktane, men ogso skal den dra startaren sitt tannhjul i inngrep i motoren. Den eine viklingen er der berre for å holda startaren inne når den først er dradd inn. Den andre er der for å hjelpa med å dra inn startaren. Den er kobla med minusledningen til starterpluss, slik at den er utkobla når innslaget er inne.

Eg tenkjer mens eg skriv, og her kan det vera ein løsning: Sjekk børstane i starteren, at dei går lett i holdarane, at dei ikkje er fast eller nedsliten, då dette kan gi slike symptom.

 

Lykke til.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet en gang - det viste seg å være brent/ødelagt kommutator. Trodde lenge at det var for lite strøm som kom fram og prøvde med skrujern, nytt batteri, batteri + lading fra annen motor (fikk høy spenning) osv..

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Den sterkeste viklingen får gods gjennom startmotoren i innslagsfasen. Denne viklingsenden sitter på den nederste bolten innvendig i innslaget. Du måler den svakeste med ohm-meter fra innslagskontakten (50) og gods i huset. Den andre måler du ved å måle fra samme kontakt og til den nederste tykke bolten med den nederste ledningen frakoblet (ledningen som går inn i starteren).

 

PS! Noen ganger er det den innerste mutteren innenfor omtalte starterkabel som er løs. Strammes forsiktig da denne sitter i plast.

Redigert av Alegría (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsøk først med et gammelt skrujern: Legg den over de to store kontaktene på innslaget.(spenning på den som kommer fra batteriet. Og bruk et bilbatteri). Om motoren spinner rundt i utrolig fart er starteren OK. Da ligger problemet ditt i innslaget.

Du må ha spenning på både den store kontakten som kommer fra batteriet og den lille som kommer fra tenninga for å få innslaget til å funke.

Om du demontere starteren så sjekk børstene og at de går ledig. Skrap også forsiktig mellom alle kontaktflaten der børstene treffer på rotoren med et lite skrujern el. (det skal ikke ligge "sot" mellom disse)

Og ja, det hender innslage tar kvelden..

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke prøvd alt jeg ønsker nå i kveld men sitter her på fanget med starteren og en 12V strømforsyning. Har skrudd solenoiden av:

-Når jeg kobler 12V mellom gods og innslaget (50) kommer det ikke tilstrekkelig kraft til å trekke inn, hjelper jeg fjæren inn ett stykke smeller derimot innslaget inn.

-Tar jeg bort fjæren og gjentar det samme hører jeg tydelig at startmotorkontakten presses inn.

-12V mellom gods og batteripluss (30) gjør ingen endring slik som det skal.

-12V mellom gods og koblingspunktet hvor starter normalt er koblet til drar noe strøm, men jeg merker ingen tegn til at spolen trekker til, hverken med eller uten fjæren tilstede.

Link to post
Share on other sites

Mulig dette bare skaper forvirring, men her er en omtrentlig skisse hvordan en eldre Lucasstarter virker. Hvis den virker på samme måte som din så ligger kanskje problemet i det området med sirkel rundt. Stempelet i releet slår mot en spiss nål, som igjen presser den røde skiva mot kontaktene på innsiden. Hvis stempelet går helt i skilleveggen uten at skiva kommer skikkelig i kontakt blir det dårlig med strøm til startmotor. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23635/innslagrele.jpg

Går kanskje og snu litt på terminalene slik at de får bedre kontakt.

Link to post
Share on other sites

Releet fungerer på samme måte ja, i tillegg snakkes det om en hjelpespole, jeg har ikke noen opplysninger om denne hjelpespolen men det er en eller annen kontakt mellom koblingspunktet videre til motoren og gods (motor koblet fra). Får se om jeg kan finne noe mer ut i kveld.

Link to post
Share on other sites

Hei

Løst innslag tester du slik:

Holdevikling som du gjorde med spenning mellom gods og 50.

Innslagsvikling mellom 50 og den nederste bolten.

 

Den ene koblingen du gjorde med spenning mellom gods og den nederste skruen, sender strøm i serie jennom begge viklingene noe som gjør motstanden stor og strømgjennomgangen liten.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, skulle gjerne sett ett diagram av dette, skal google litt...

...og der fant jeg ett som viser greit hvordan det virker!

circuit.JPG

 

Nå har jeg lest skjemaet flere ganger og det begynner å komme lys her, den andre viklingen får jord via startmotoren frem til motoren går, da er det kun holdeviklingen som har spenning. Korrekt?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var i båten i dag, satte på plass igjen startmotoren. Det første jeg forsøkte var å kortslutte de to store terminalene og da dro motoren rundt. Altså skulle selve motoren være i orden.

Jeg la deretter ett voltmeter mellom gods og ledningen som kommer fra switchen, jeg holde startknappen inne i 3 sekunder, voltmeteret viste først 19-20V og deretter ble den liggende på 9-10V før jeg slo av igjen. Jeg er noe overrasket over den høye spenningen jeg målte men dette kan skylde induktansen i spolen, spenningen 9-10V er vel ett resultat av lange ledninger (70mm2), men skulle samtidig bekrefte at det går endel strøm. Motoren var det iallefall ikke noe liv i.

 

Min konklusjon er at solenoiden må byttes. Er dere enige?

Link to post
Share on other sites

Frøken Fryd : Min konklusjon er at solenoiden må byttes. Er dere enige?
Det tør ikke jeg og svare på, men jeg kan jo skrive hva jeg gjorde når min feilet.

Den slo inn, men dro ikke rundt. Andre ganger kunne det klikke i releet omtrent som et maskingevær. Etter tre fire forsøk kom den i inngrep og startet motoren, men nok er nok tenkte jeg og skrudde starter ut. Jeg fikk ut stempel i solenoidet og renset dette og mekanismen som skyver drevet inn i svinghjul. Andre enden av solenoid hvor kontaktene sitter, fikk jeg ikke åpnet da dette satt fast og ville bli ødelagt hvis jeg brukte makt. Men jeg dreide litt på bolten som er feste for batterikabelen, og det kan ha gitt ny og bedre kontakt på innsiden.

Selve startmotor ble ikke demontert bortsett fra skjermen rundt børstene. Dermed fikk jeg renset rundt disse, sjekka at de beveget seg lett i fjærene, og sprayet et stoff som skulle hjelpe på alt elektrisk(husker ikke hva det het).

Alle koblinger mellom batteri og starter ble også sjekka, både minus og pluss.

Etter dette har den fungert feilfritt, og jeg merker den går raskere enn før, slik at selve motoren også starter lettere.

 

Problemet er at jeg vet ikke hva som gjorde at den ble bra igjen. Om det var børstene som ble rengjort, bedre koblinger, smøring av bendiksdrev, den lille dreiningen på bolten for batterikabel osv, men nå er den som ny føler jeg. Det kan jo ha vært en kombinasjon av flere ting også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...