Bekko Startet 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2011 Etter er stopper båten min,med en Volvo Penta D6 310 2006 modell, ser att det ligger en olje film på sjøen. Dette skjer også når eg starter motoren, er lurer på om dette er normalt. Det er veldig lite olje eller disel vi snakker om, bare en oljefilm. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 (redigert) Regner med at det er hekkageregat, siden det er en Grandezza 31 ? Prøv å svinge på drevet, og se om det kommer ekstra mye når du dreier på ratte. Dtte kan du prøve om motorn går ellr ikke, men er kanskje lettst å sjekke med motoren av. Om det er slik, så er det styresylinderne eller slangene til disse som lekker. Evt. begge deler. Vet du om noe av dette har vært byttet tidligere ? Redigert 14.Juni.2011 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TPeck Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Det høres ut som du har defekt styre slanger og/eller styresylindere. Dette er et vanlig problem og må byttes på ALLE "eldre" d4/d6 (dph drev) Kjenner du nykking i styringen din når motoren din er stoppet? Det er kommet en ny type styreslanger som er et sett med 4 stykker som du bytter. Per i dag får du ikke kjøpt nye styre sylindere pga volvo lager ny type. Selges antagelig vis fra neste uke av. Ta båten din inn til et autoriser volvo verksted og be de søke om reklamasjon til deg. Hvis båten er kjøp ny i norge burde dette ikke være noe problem. (norsk kjøpslov) Er båten importer er det verre da må du antagelig vis betale dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 To ting som kan lekke på styringen Slangene, kjent problem Simringer på styresylindrene, kjent problem Vp er kjipe påreklamasjoner på begge. Simringer selges ikke løse, så du må i følge vp bytte styresylindrere. Jeg har. Lest om at verksteder som er vant til å pakkeom hydrauliake sylindere fikser det enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Bekko Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Begge styresylindrene og alle fire slanger på styringen, vart skiftet av Bjordal og Madsen på reklamasjon før eg satte båten på sjøen i mai. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 har samme båt, samme motor og samme årsmodell, hydraulikkslanger til styring ble byttet i høst til ny type... sist jeg kjørte motoren i havna så jeg det samme, tynn oljefilm på vannet. Oppdaget det ifm at jeg skulle starte og kjøre motoren i noen minutter etter at jeg hadde smurt opp alle batteripolene (som forøvrig ikke har noe med saken å gjøre), men styringen ble ikke brukt. Det står kanskje trykk på systemet så lenge motoren går? eller blir det først trykk av betydning ut i styresylinderene idet man drar på rattet? Er ikke uforbrendt diesel som har fulgt ut med eksosen et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Servopumpa er reimdrevet på drevbåtene. Sitter i forkant av motoren. Trykk lages nok når motoren går Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Dersom det er lekasje fra styring burde det vel være mulig i identifisere det ved at nivået på tanken synker? Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Begge styresylindrene og alle fire slanger på styringen, vart skiftet av Bjordal og Madsen på reklamasjon før eg satte båten på sjøen i mai. Da har de ikke teitet skikkelig, eller så har du fått av den råtne typen av sylindre som de nå har kuttet helt ut. Jeg måtte opp igjen tvert etter service en gang, pga. dårlig teiting Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Måtte på land igjen etter bytte av styreslangene, platen med dei 4 o-ringene holdt ikke tett. La tetningspasta på o-ringene. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Tre ting det kan være: 1) Hydralikkslanger til styresylindere. Har selv opplevd at de ikke ble strammet skikkelig etter reklamasjon av VP 2) Selve styresylinderen 3) Lekkasje i belg. Noen VP mekanikere legger litt olje i belgen for at en skal oppdage lekkasje tidlig Sitér dette innlegget Link to post
Dust Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Hvis det er oljelekkasje bør det vel minke på oljen en plass Sitér dette innlegget Link to post
TPeck Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Hvis det er oljelekkasje bør det vel minke på oljen en plass Nei ikke på styring tvert i mot stiger nivået pga av det kommer vann inn. Det er derfor mange opplever lekkasje fra servo beholderen og bytter lokk fordi det ikke er tett. Men egentlig er det lekkasje på styre sylinder eller slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Bekko Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Jeg har skiftet tiltslanger på mitt drev, og i dag når eg stoppet båten så var det ikke oljefilm på sjøen. Så det ser ut til att det er slangene som det har vert lekasje på hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Byttet styresylindre på mine D4 - DPH drev i dag. Har ventet på levering fra Volvo rimelig lenge. Det gikk over all forventning. Fikk plass på ei opptrekksvogn på flo sjø kl. 16, og kl. 17 var det bare å sjøsette igjen. Skipet var tilbake i stridsklar stand, på no time. Vanligvis er det alltid noe dill som gjør at det tar en ekstra dag. Men denne gangen var det; av med deksel, ut med 4 splinter, opp med 4 bolter, skru løs 4 hydraulikkslanger, og vekk med de gamle sylindrene. Deretter var det samme prosedyre i retur. Deretter påfylling av olje og lufting. Litt søl, men det får vi regne med. Fylte på olje etter hvert som jeg lufta, og plutselig var det litt for mye Ca. 4500 fattigere pga et dårlig VP produkt. Men de er 7 år gamle, så denne kan jeg for så vidt leve med. Nå er jeg stort sett klar for tur. En uke til på jobb, så drar vi, og kanskje finner vi solen dette året Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Når jeg bytta sylindrene, var de selvfølgelig utsolgt for slanger. Flyttet båten i havna i går og nå har jeg full lekkasje, og mister styring. Kan båten ligge slik i noen måneder, eller bør de byttes omgående for å unngå skader på annet utstyr ? F.eks pumpe etc. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Hydraulikksystemer er vare for forurensning. Nå trenger det nødvendigvis ikke ha kommet vann inn i systemet, men det er risiko for sa så har skjedd eller kommer til å skje. Jeg ville tatt båten på land straks for utbedring. Forsøk å finne en måte å spyle gjennom systemet med olje slik at du er sikker på at det ikke er vann tilstede. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Puffen Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 (redigert) Tok sjansen og ventet til nå med å ta opp båten og bytte slanger. Når slangene skal løses så skal en skru ut 2 stk. umbrakoskruer i en liten plate i bakveggen under badeplattforma. Nokså enkelt faktisk. Litt trangt og ekkelt å komme til, men overkommelig. På babord side var det imidlertid ikke slik at denne platen kunne skrues ut. Ringte til det lokale VP verkstedet. Og de hadde aldri hørt eller sett noen gang at det ikke var umbrakoskruer i platen. Altså har jeg en utgave som påførte meg en helsikkes jobb med å få skrudd løs og satt inn igjen slangene på babord siden. Men når jeg skrur ned den nevnte platen på styrbord side får jeg en ukoselig overraskelse. Platen er skikkelig angrepet av tæring. Er det noen som har en teori på hva årsaken kan være ? Ellers så ser jeg ingen skader eller feil eller lekkasjepunkt på de gamle slangene. Blir litt betenkt på om lekkasjen kan komme fra de nye sylindrene. Det hadde ikke forundret meg Redigert 13.April.2014 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Det følger med jordingskabel med den nye plata.Er nok ein forbedring.Har sett plater uten unbrako,vansklig å skifte slangane på disse Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Stemmer det, de nye slanene har en jordingskabel. En i havna fortalte om en båt med tæring i platen. Når jeg skiftet hadde jeg ingen tæring. Har du sjekket oljen på drevet? Det kan være pakningen mellom øvre og nedre vekselhus som er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 (redigert) Takker for svar. Da er dette med tæring et problem som tydeligvis er kjent. Håper denne finnes på lager i nærheten. Det er olje fra styringen som lekker. Jeg mistet styringen fullstendig. Oljen rant nærmest rett igjennom. Redigert 13.April.2014 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 16.April.2014 Link til dette innlegget Svart 16.April.2014 Da er skipet tilbake på sjøen. Ingen oljeflekker på sjøen lengre Så det var nok slangene, selv om det ikke var mulig å lokalisere noen sprekk eller andre synlige skader. Det virker imidlertid som jeg kanskje har mistet litt sving. Kan det være luft `? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 725 Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Har samme problem..en og annen oljeboble kommer opp til oljeflaten når båten ligger parkert i bås.Klarer ikke å se hvor denne kommer fra. styre sylindere og slanger til disse ble skiftet i juni i fjor.Mistenker at denne jobben ikke er gjort skikkelig derav lekkasje.Får teste litt og se..har lite lyst å ta båten opp. Koster meg 3000 bare å få båten på land..men vanninntrengning kan jo føre til betydelig høyere rep kost så et er vel bare å bite i det sure eple og få båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Hei En gammel tråd, men nå har jeg fått problemet med at all oljen på servo styringen blåste ut i sjøen via mitt DPH drev. Båten har dobbelt instalasjon og derfor lurte jeg på om det er mulig å fylle ny olje på systemet via olje tanken i motor rommet, for så kjøre båten med den motoren som ikke driver servoen i ca 1.5 -2 timer til verksted. er dette mulig eller vil oljen bare lekke ut underveis? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.