Jump to content

Olje film på sjøen etter stopp Volvo D6


Bekko

Recommended Posts

Regner med at det er hekkageregat, siden det er en Grandezza 31 ? Prøv å svinge på drevet, og se om det kommer ekstra mye når du dreier på ratte. Dtte kan du prøve om motorn går ellr ikke, men er kanskje lettst å sjekke med motoren av.

Om det er slik, så er det styresylinderne eller slangene til disse som lekker. Evt. begge deler. Vet du om noe av dette har vært byttet tidligere ?

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post

Det høres ut som du har defekt styre slanger og/eller styresylindere.

Dette er et vanlig problem og må byttes på ALLE "eldre" d4/d6 (dph drev)

 

Kjenner du nykking i styringen din når motoren din er stoppet?

 

Det er kommet en ny type styreslanger som er et sett med 4 stykker som du bytter.

Per i dag får du ikke kjøpt nye styre sylindere pga volvo lager ny type.

Selges antagelig vis fra neste uke av.

Ta båten din inn til et autoriser volvo verksted og be de søke om reklamasjon til deg.

Hvis båten er kjøp ny i norge burde dette ikke være noe problem. (norsk kjøpslov)

Er båten importer er det verre da må du antagelig vis betale dette selv.

Link to post

To ting som kan lekke på styringen

Slangene, kjent problem

Simringer på styresylindrene, kjent problem

 

Vp er kjipe påreklamasjoner på begge. Simringer selges ikke løse, så du må i følge vp bytte styresylindrere. Jeg har. Lest om at verksteder som er vant til å pakkeom hydrauliake sylindere fikser det enkelt.

Link to post

har samme båt, samme motor og samme årsmodell, hydraulikkslanger til styring ble byttet i høst til ny type...

sist jeg kjørte motoren i havna så jeg det samme, tynn oljefilm på vannet. Oppdaget det ifm at jeg skulle starte og kjøre motoren i noen minutter etter at jeg hadde smurt opp alle batteripolene (som forøvrig ikke har noe med saken å gjøre), men styringen ble ikke brukt. Det står kanskje trykk på systemet så lenge motoren går? eller blir det først trykk av betydning ut i styresylinderene idet man drar på rattet?

 

Er ikke uforbrendt diesel som har fulgt ut med eksosen et alternativ?

Link to post

Begge styresylindrene og alle fire slanger på styringen, vart skiftet av Bjordal og Madsen på reklamasjon før eg satte båten på sjøen i mai.

 

Da har de ikke teitet skikkelig, eller så har du fått av den råtne typen av sylindre som de nå har kuttet helt ut.

Jeg måtte opp igjen tvert etter service en gang, pga. dårlig teiting

Link to post

Tre ting det kan være:

1) Hydralikkslanger til styresylindere. Har selv opplevd at de ikke ble strammet skikkelig etter reklamasjon av VP

2) Selve styresylinderen

3) Lekkasje i belg. Noen VP mekanikere legger litt olje i belgen for at en skal oppdage lekkasje tidlig

Link to post

Hvis det er oljelekkasje bør det vel minke på oljen en plass :confused:

 

 

Nei ikke på styring tvert i mot stiger nivået pga av det kommer vann inn.

Det er derfor mange opplever lekkasje fra servo beholderen og bytter lokk fordi

det ikke er tett.

Men egentlig er det lekkasje på styre sylinder eller slanger.

Link to post
  • 2 år senere...

Byttet styresylindre på mine D4 - DPH drev i dag. Har ventet på levering fra Volvo rimelig lenge. Det gikk over all forventning. Fikk plass på ei opptrekksvogn på flo sjø kl. 16, og kl. 17 var det bare å sjøsette igjen. Skipet var tilbake i stridsklar stand, på no time. Vanligvis er det alltid noe dill som gjør at det tar en ekstra dag. Men denne gangen var det; av med deksel, ut med 4 splinter, opp med 4 bolter, skru løs 4 hydraulikkslanger, og vekk med de gamle sylindrene. Deretter var det samme prosedyre i retur. Deretter påfylling av olje og lufting. Litt søl, men det får vi regne med. Fylte på olje etter hvert som jeg lufta, og plutselig var det litt for mye :yesnod:

Ca. 4500 fattigere pga et dårlig VP produkt. Men de er 7 år gamle, så denne kan jeg for så vidt leve med.

Nå er jeg stort sett klar for tur. En uke til på jobb, så drar vi, og kanskje finner vi solen dette året

Link to post
  • 5 måneder senere...

Hydraulikksystemer er vare for forurensning. Nå trenger det nødvendigvis ikke ha kommet vann inn i systemet, men det er risiko for sa så har skjedd eller kommer til å skje.

 

Jeg ville tatt båten på land straks for utbedring. Forsøk å finne en måte å spyle gjennom systemet med olje slik at du er sikker på at det ikke er vann tilstede.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 3 måneder senere...

Tok sjansen og ventet til nå med å ta opp båten og bytte slanger.

Når slangene skal løses så skal en skru ut 2 stk. umbrakoskruer i en liten plate i bakveggen under badeplattforma. Nokså enkelt faktisk. Litt trangt og ekkelt å komme til, men overkommelig. På babord side var det imidlertid ikke slik at denne platen kunne skrues ut. Ringte til det lokale VP verkstedet. Og de hadde aldri hørt eller sett noen gang at det ikke var umbrakoskruer i platen. Altså har jeg en utgave som påførte meg en helsikkes jobb med å få skrudd løs og satt inn igjen slangene på babord siden.

Men når jeg skrur ned den nevnte platen på styrbord side får jeg en ukoselig overraskelse. Platen er skikkelig angrepet av tæring. Er det noen som har en teori på hva årsaken kan være ?

Ellers så ser jeg ingen skader eller feil eller lekkasjepunkt på de gamle slangene. Blir litt betenkt på om lekkasjen kan komme fra de nye sylindrene. Det hadde ikke forundret meg

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post

Da er skipet tilbake på sjøen. Ingen oljeflekker på sjøen lengre :thumbsup: Så det var nok slangene, selv om det ikke var mulig å lokalisere noen sprekk eller andre synlige skader. Det virker imidlertid som jeg kanskje har mistet litt sving. Kan det være luft `?

Link to post
  • 3 måneder senere...

Har samme problem..en og annen oljeboble kommer opp til oljeflaten når båten ligger parkert i bås.Klarer ikke å se hvor denne kommer fra. styre sylindere og slanger til disse ble skiftet i juni i fjor.Mistenker at denne jobben ikke er gjort skikkelig derav lekkasje.Får teste litt og se..har lite lyst å ta båten opp. Koster meg 3000 bare å få båten på land..men vanninntrengning kan jo føre til betydelig høyere rep kost så et er vel bare å bite i det sure eple og få båten på land.

Link to post
  • 3 år senere...

Hei

En gammel tråd, men nå har jeg fått problemet med at all oljen på servo styringen blåste ut i sjøen via mitt DPH drev.
Båten har dobbelt instalasjon og derfor lurte jeg på om det er mulig å fylle ny olje på systemet via olje tanken i motor rommet,
for så kjøre båten med den motoren som ikke driver servoen i ca 1.5 -2 timer til verksted.

er dette mulig eller vil oljen bare lekke ut underveis?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...