Nøttlending Startet 14.Juni.2011 Del på Facebook Startet 14.Juni.2011 Som forberedelse til kommende lakkering av motor og motorrom, vasket jeg motorrommet på Amtigo her om dagen med kraftvask og høytrykk.... (Det var SKITTENT!). Det ble veldig rent og fint, men i ettertid ser jeg jo at jeg burde satt på en vifteovn og avfukter etterpå... Uansett etterpåklokskap ville selvfølgelig ikke den ene motoren starte på fredag. Stopp-magnetventilen på dieselpumpa ville ikke åpne - manglende tilførsel. Fikk strøm på den ved å bruke strøm fra babord motor for å få start. Når motoren starter fortsetter problemene, turteller virket ikke, temp.måleren viser for høy temperatur, oljetrykket vises for lavt, rorindikatoren er feil.... (forøvrig viser instrumentene like feil når motoren ikke er i gang) I kveld har jeg sjekket følgende uten bedring: - Dynamo kjørt i benk - ingen feil på dynamo. samme feil på instrumenter med dynamo frakoblet - koblet fra alle kabler på motoren en etter en, også startmotor - fortsatt feil - Jording til motor ok, jordingsfordeling ok - Tilkobling til batteri ok - tenningsnøkkel ok - forbrukskrets slått av - Forbindelse mellom ledningene som hører til hverandre i stikkkontakter på motor Er det noen som har noen gode tips til en ikke-elektriker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 La det tørke. Spray over alt med universalspray Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøttlending Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 (redigert) ja, jeg har sprayet kontaktpunktene med WD40 i helga, og nå er det en uke siden jeg vasket. Jeg innbiller meg at skaden har skjedd allerede og at ikke WD40 klarer å løse problemet nå (?) Redigert 14.Juni.2011 av Amtigo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Nordheim Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 (redigert) Skal vera forsiktig med å sprøyte vilt rundt seg med 5-56 eller WD-40 , Kvifor? Kven hugsar ikkje at det var akkurat dette som gjorde underverk i gamle fordelarlokk med sprekkdannelsar der det kom fuktighet inn. Desse stoffa fordriv vatn, det er bra, men dei legg også att ein film som hindrar kontakt mellom kontaktpunkt. Mellom kabelsko også. Då er det betre å bruke ein eller annan form for elektrospray for dette formålet. Før dette ville eg ha sett på godt med varme og god lufting i motorrommet slik at du fekk tørka ut all kondens. Vidare må du nok bare ta kvar enkelt ting som kranglar i frå a til å, kontaktar. sjekk hovedkontakten mellom motor og inn til kontrollpanel, der kan du ha fått vassintrenging og dermed irring/kontaktproblem. Må som regel brette gummien til side å la det få lufte seg. Gjera reint blåse, med trykkluft, tørke, elektrospray (for guds skyld, ikkje WD-40 her). Då får du bare problemer i ettertid. Redigert 14.Juni.2011 av Batalden (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.