Jump to content

Bruk av gassovn i lukket båt


jonsverre

Recommended Posts

Til helga er det Færder'n, og alt tyder på at det blir en våt affære. Jeg burde fått installert en Eberspacher i vinter, men rakk det ikke.

Og vel fremme i Horten kan man jo ikke regne med å få tak i landstrøm slik at jeg kunne brukt en elektrisk vifteovn.

Lurer derfor på å kjøpe denne: http://www.maritim.no/elektrisk/varmere/varmeovn-gass/gass-varmeovn-med-shut-off

Altså en gassdrevet varmeovn med shut off om oksygennivået blir for lavt.

Er det noen her som har erfaring med å bruke den? Blir det mye kondens? Lager den mye varme? Hvor mye lufting bør man ha ? (34 ft moderne seilbåt, 3 lugarer, ovnen plassert i salongen).

 

Og til slutt: Hvor lenge varer en av disse gassflaskene med ovnen på full effekt? http://www.maritim.no/gassflaske-for-minikjokken

 

 

Takk for tips!

Redigert av jonsverre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Linken ville ikke opp, men jeg regner med du mener den lille til 3-400 kr? Jeg har en slik og den fungerer veldig bra. På fullt varer gassflasken ca 3 timer tror jeg. Den varmer godt, men jeg har bare brukt den under kalesje.

 

Tror det går fint i seilbåt også, ihvertfall dersom du lufter litt. Et billig og greit alternativ i forhold til å montere en eber....

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gassovn med slike "sprayflasker" med gass å den fungerer helt fint å varmer bra. En slik varmer er en elendig erstatning for en eber å du bør nesten ha fler for å holde varmen hvis det blir litt vind å vått mannskap. Når du forbrenner gass blir det mye fukt så du bør lufte endel for å slippe dugg om alt vått tøy tas inn i båten. synes du bør få ut fingern med den ebern, det er den beste løsningen, den lille gassvarmeren er fin den men intet mirakel.

 

Tror en gassbeholder greier å fyre rundt 3 timer om du kjører på fullt.

Du kommer til å kjøre på fullt.

God seilas!

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte en slik og er ikke fornøyd i det heletatt. den virka veldig billig i utførelsen,luka over gassflaska knakk første gang vi prøvet den hengsla var 2 små plast tapper. når vi fyra den opp så har den en veldig trøttendes boblete fresing i fra brenneren!og avogtil så var den veldig treg å få fyra opp så jeg og frua våger rettogslett ikke bruke den.. vet ikke om man kan stole på autostengeventilen for gassen siden hele ovnsgreia virka som plast og blikksrammel. kansje vi fikk en mandags sak men kjøper du den så prøv den før du legger ut på tur. :sad:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...