Jump to content

Dieselpumpe VP Tamd 41A vil ikke ut


nimba

Recommended Posts

Hei

 

Noen som kan hjelpe med litt info her :confused: :confused: har lest div.linker vedr. justering og skifte av dieselpumpe og har forstått at pumpen skal taes rett ut , men jeg har no balert i flere timer men forsatt står pumpen på maskinen , har løst alt av rør ,slanger og braketter inkl.de tre mutterene som holder pumpen men den løsner kun en 4-5 mm og kan dreies noe.

Pumpen må ut pga. stopp i helgen :headbang: der både redningselskap og Falc ble innvolvert .

Og no står både neste helgs tur og ferie i fare , en liten krise kan man si :worry:

Link to post
Share on other sites

Fikk desverre bekreftet at pumpen er defekt og at deler ikke er tilgjengelig :headbang: (Bosch 0460 416 047 / TAMD 41A)

Pumpens rotorhode/stempel sto bom fast og erfaringsmessig lar denne seg ikke løsne. Årsaken skyldes vann i diesel , noe jeg fullstendig hadde utelukket pga.regjøring av tanker , nye slanger,vannutskiller og filtre i fjor .

Har nå sjekket tankene og sugd opp groms fra begge to , rester av dieseldyr fant jeg også , dette er meg uforståelig , vinteren sto tankene full med diesel og Bio Protect 2 innblandet nettop for å unngå dette.

Hva gjør man da ? Ferien står for tur og Volvo skal ha 40.000,- for en ny .

 

En dags arbeid på nettet og ca 20 telefoner til inn og utland ga tilslutt resultat :smiley:

Så mandag er planen å fly til Sverige og plukke opp en brukt , for onsdag MÅ båten være klar for tur.

 

Så folkens , sjekk filtre og vannutskiller jevnlig !! misunner ingen denne erfaringen her.

 

Ellers vil jeg gi MARITIM DIESEL i Bergen ros for kjempegod kundebehandling , fikk akkurat tilbakemelding om at delene kommer til pumpen fra et sted ute i verden .

 

Et trist syn fra en feriklar båt :sad: :sad: :sad:

 

dscn3798.jpg

 

 

dscn3800.jpg

 

 

dscn3801.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vil egentlig bare avslutte denne tråden med å takke REM for en fantastisk god beskrivelse om justering av dieselpumpen til denne maskinen LINK , i tillegg vil jeg nok en gang skryte av MARITIM DIESELi Bergen som lånte meg verktøy til jobben med pumpen , uten dere ville ferien (første) gått i vasken :cryin:

-Og ja , jeg måtte til Søta bror for ny pumpe , på flyplassen møtte jeg en seriøs VP bruktforhandler ( Arild Berntsen telf. 0046 701466448 , som også ga meg tips og råd underveis , flyet landet hjemme kl.20.00 om kvelden , kl.01.30 startet motoren som om ingenting var sjedd :smiley:

 

Og dermed var det bare å pakke sakene å dra.... :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Tar opp denne tråden igjen, da min motor plutselig stoppet på vei hjem fra ferie for et par uker siden.

Den daue på samme måte som når en stopper den, bare at det var med turtall på 3000 å 15knop

 

Motor kunne da ikke startes da starter ikke kunne tørne motor. (å ja det er mer enn nok strøm på batteri)

Har ikke fått tid å se på det før nu, da jeg måtte reise på jobb dagen etter det skjedde.

 

Hadde nettopp tanket opp full tank en time før det skjedde.

 

Ville da ta ut pumpa idag. Men den kommer ikke ut sjøl om en har løsnet de 4 bolter som sitter bak sjøvanns pumpa.

Pumpa er løse å kommer ut litt, men henger igjen på noe. Så planlegger å løfte ut motor neste uke.

 

Men lure på hvordan motor til @nimba oppførte seg når den stoppet. 

 

Min motor er jo total overhalt å har kun kjørt ca 90 timer etter dette.

Ingen alarmer eller no, den bare stoppet. Olje å kjølevann er alt fint. Så mistenker at det kan være vann i diesel, men har ikke sjekket dette ennå.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ankriel skrev 47 minutter siden:

Hvorfor ta ut dieselpumpen når starter ikke klarer å tørne rundt motor ?

Av den grunn som nevnes under. Å blir dumt å ta ut motor å splitte den, om problemet kun er pumpa.

Diesel pumpa er koblet rett på register, så den kan fint låse motor.

Arildo85 skrev 32 minutter siden:

Fordi viss diesel pumpa står fast så klarer du ikkje å tørne motoren heller, eliminere problemet. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...