Jump to content

Tips om reiserute (stopp) Bergen-Kr.Sand?


windystorm

Recommended Posts

Hei, var på sørlandet for første gang i fjor med båt, anbefales! Men med mindre du har planer å ligge utaskjærs hele veien ville jeg glemt den marsjfarten din. Når du kommer til sprangreidkanalen, antar du seiler gjennom her, går det for det meste i snekkefart innaskjærs mellom sund holmer og skjær, mye med fartsbegrensninger!

 

våres tur gikk sotra-risør-sotra 600 n.mil, snittfart ca 12 knop og vi har marsjfart 20-30 knop. Dog skal det sies at snittet i tillegg til glade sørland nok ble dradd godt ned da vi hadde kuling i mot både ned og opp, egersund til lindesnes :diving:

 

Flott tur jeg ser frem til å gjøre igjen, men ikke med kuling på nevnte strekk, var mye vind i fjor.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville stoppet i tananger, egersund, båly(ved utløpet til spangereid), mandal, skjernøya, tregde, olavssundet og sikkert noen plasser til som jeg ikke kommer på i farten:)

 

Er forøvrig enig med searaymond. Jæren er ikke så veldig artig med mye vind. Derav er det greit å ta inn til tananger og vente litt om det skulle bli for galt.

 

God tur

Link to post
Share on other sites

Skal ta samme turen selv i Sommer, og har lagt opp til en kansje litt optimistisk plan :-)

 

Tenker ta turen Bergen - Egersund på direkten, og hvis været er bra, Ta Egersund - Kristiansand dagen etter.

 

Men regner med at det blir endel småstopp underveis, og vi tar det egentlig som det kommer. Vi har også to barn, på hhv. 4 og 1,5 så det viktigste er nok å ta det på deres premisser, og holde seg i havn på dagtid, og ta transportetappene på ettermiddag/kveld.

 

Spiller egentlig ikke så stor rolle for oss. Vi reiser fra Bergen Fredag 8.Juli, og skal må ikke være i Kristiansand før Torsdag 14. Juli. Så vi har god tid, og tar det som det kommer :flag:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Jeg la opp til det samme som utgangspunkt. Bergen-Egersund samme dag. Neste dag Egersund Mandal. Det endte slik;

 

Dag 1: Bergen-Haugesund, dels fordi vi ikke kom avgårde før kl. 18

 

Dag 2: Haugesund-Stavanger, dels fordi vi skulle hente en sykkel ved Maritim Stavanger, da jeg bare fik 1 stk i Bergen. samt at dagen gikk med der og litt vind.

 

Dag 3: Nydelig vær, Stavanger-Egersund, 27 - 30 knop over Jæren :thumbsup: Ble i Egersund til kl 19, da vi skulle videre sørover var det blitt laber bris-Frisk bris fra Sør, rett i mot altså, etter 8 knop fart og klokken gikk mot 22, ble det til land på Hitra.

 

Dag 4: Blåste fortsatt det samme, men for avgårde fra Hitra i lav fart og frisk bris fra sør. Målet var Farsund, da vi rundet Lista kom vinden mer rett imot og det var liten kuling, 3 meter bølger med dels brytende topper, ikke trivelig i det hele tatt, nødhavn i Borshavn på Lista, 8 skarve n.mil fra Farsund. Her ble vi liggende værfaste i 2 dager, buss til farsund for å kjøpe ny tv som tok kvelden på vei ned :rolleyes:

 

Dag 6: Bedre vær og mindre vind, men fortsatt litt gammal sjø, blåste opp i stiv kuling mens vi lå værfaste i Borshavn. Mål mandal, etter ca 4 timer fortøyde vi i "Mandal", helt til vi ble gjort oppmerksom på ett kjøpesenter at vi var i Kristainsand :lol: Jeg hadde glemt å ligge inn avstikker til mandal på kartplotter og for forbi utaskjærs, syntes det tok litt tid den turen ja :blush:

 

Uansett, Sørlandet er herlig, bare en for passert havstrekket på Jæren-Lindesnes, det er ett herk om ikke det er kjempe vær. Vi ville ikke hjem igjen når vi først var kommet til. En ting som jeg merket, var at med kone og barn ombord, okke legg opp til for lange etapper, og det går nesten utelukkende mer tid en tenkt. Vi hadde maksetapper på 5 timer, og det var nok i våres tilfelle, ideelle 2-3 timer. Jeg kalkulerte før reise med optimistiske 20 knop snitt, endte med 12 knop....En oppdager fort når en er på ferie i ukjente strøk med mye innaskjærs kjøring at noe stort mer en snekkefart blir unaturlig, du skal orientere deg, få med deg opplevelser og inntrykk, samt at de fleste steder er det fartsbegrensninger og mye båttrafikk. Om du skal fort fra A-B og det er flatt hav, legg deg utaskjærs og køl på, men da går du glipp av opplevelsene. God tur. PS! Jeg har laget en kortfattet logg fra dag til dag over turen som ligger her inne en plass.

Link to post
Share on other sites

Sørlandet er en reise verd, men for å komme dit fra Bergen må en passere flere strekninger som kan være en stor utfordring for mannskapet. Bjørnefjorden i kuling kan være ille nok, men Sletta og Bømlafjorden i "feil" vindretning kan være svært krevende Boknafjorden likeså. Men den store utfordringen er som regel strekningene fra Tananger til Egersund og fra Egersund til Lista/Farsund. Selv regner jeg meg for "berget" når jeg svinger av til Farsund. Derfra kan man stort sett holde seg innaskjærs til Lillesand (med noen korte unntak). Fra Tananger til Egersund er det omlag 40 nm dvs et par timer i 20 knop om sjøen tillater det. Få og dårlige havner å søke tilflukt i på denne strekningen, her bør en derfor kun legge ut på god værmelding. Fra søndre utløpet ev innseilingen til Egersund er det omlag 40 nm til Farsund, til Listapynten ca 24. Fra Farsund er det en fin tur å gå via Korshavn og til Spangereid kanalen hvor det i østre utløp er drivstoff automat i Båly. Har man stått litt på "høykant" i Nordsjøen er det en vederkvegelse å gå innaskjærs denne turen. Fra Båly kan man gå på innsiden av Hille og videre til Mandal. Ved avreise fra Bergen bør en lett greie Tananger ca 100nm eller enda lenger om været og bunkerssituasjonen tillater. Neste stopp er da enten Egersund eller Farsund. Fra B til F er det ca 180nm og det kan være i meste laget for småfolk. Tananger er en fin ventehavn med kort vei ut i leden og som regel flere likesinnede som venter om sommeren. Egersund er mere by og nesten det samme kan sies om Farsund, Farsund er meget populær ikke minst pga gratis havn inkl avis og rundstykker om morgenen. Mandal har "båtparkometer" og forholdsvis strengt regime, trafikert vei rett ved bryggene. Kristiansand er storbyen på Sørlandet og man kan ta buss til"Dyreparken". Stokken øst for Krs. er fin for familier m. små barn som vil ha strand, desverre som regel overfyllt av båter på fine dager. Mange ganger har det vist seg at det lønner seg å snakke med lokalkjente folk som gjerne kjenner til "perler" som ikke er alment kjent og kanskje derfor ikke er overbefolket i juli måned. Håper at dere får en fin tur med mye sol og varme !

Link to post
Share on other sites

Mål mandal, etter ca 4 timer fortøyde vi i "Mandal", helt til vi ble gjort oppmerksom på ett kjøpesenter at vi var i Kristainsand :lol: Jeg hadde glemt å ligge inn avstikker til mandal på kartplotter og for forbi utaskjærs, syntes det tok litt tid den turen ja :blush:

 

 

Dette må vel være hvad vi i gamle dage kaldte "bagerpose-navigation": Sejle indtil vi kom til en havn, gå ind til bageren for at købe brød og så se på posen hvilken by, vi befandt os i...

Link to post
Share on other sites

Skal en den veien med båt, så må en ikke gå glipp av; Bekkjarvik på Austevoll, Brandasund på Bømlo, Nyleia ned til Røyksund kanalen, gjennom Kulleseidkanalen og videre til Espevær. :thumbsup:

Innom Røvær etter Bømlafjorden blir aldri feil heller!

Da har du fått med noe av den fineste skjærgården i norge!

Er 1000 øyer rund Bømlo, så det er masse å se!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tenkt å ta turen Bergen til Kristiansand i sommer. Planen er å reise fredag 8 juli. Har et barn på 4 år hun er ikke så glad i lande etapper, så jeg er litt usikker på hvordan vi skal legge opp reisen. Har hatt samme tanken som Chrisetl III, men er litt usikker på om det lar seg gjennomføre. Christel III har du tatt denne turen tidligere?

Link to post
Share on other sites

Vi reiser også nedover i sommer, men vi reiser ikke før 16 el.17 juli. Har en gutt på 1 år så vi tenker å ta det rolig nedover. Har en uke til rådighet på turen ned.

Kan gjerne reise ilag med noen viss det er andre som skal ned rundt den datoen :flag_bp:

 

Mvh

Jarl-Espen

Link to post
Share on other sites

Har ikke tatt turen til Kristiansand med båt tidligere, men "seilt" den utallige ganger på Navionics appen på ipoden:-)

 

I og med at vi har så god tid på oss, så lar vi ungene styre tidsplanen. Tenker heller å kjøre inn noen mil etter sengetid hvis det trengs:-)

Det er vel mer eller mindre utaskjærs fra Haugesund til Sørlandet, så det er jo her det blir noen dryge etapper for ungene. Skjærgården mellom Bergen og Haugesund er jo nydelig, og man kan kose seg innimellom holmer og skjær. Eneste åpne stykket er jo Sletta som kan være litt ruskete i dårlig vær.

Strekningen Bergen - Haugesund er jeg lommekjent på, men etter Haugesund er det ukjent farvann for min del.

Det er jo herfra det er litt væravhengig, og greit å ha noen dager i reserve hvis det skulle bli utrivelig vær.

Athene; Det kunne vært kjekt å slå følge nedover. Vi har jo jevngamle jenter, og skal reise samme dag:-)

 

Krysser fingrene for at jeg får ny maskin ombord før den tid... Ellers blir det pakketur til syden istedenfor:-/

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Skal mann på død og liv fra Bergen til Kristiansand på en bestemt dato TA FLY. Skal mann bare dure gjennom sør og vestlandet med blikket på kartplotteren kan jeg ikke forstå at dette er turen verken for dere eller barna. Nei forbered dere godt ta turen i godt vær og bruk litt tid på denne fine turen. Ha aktiviteter til barna underveis og la dem få bli med på turen. Barna klarer lange etapper, men la dem få oppmerksomhet og ikke la dem bli stuet til side for at far skal ta turen sin på det store hav. Stå tidlig opp lag klar frokost til dem som sover. Gå noen timer mens ungene sover. Da slipper du fort unna solgangsbrisen som gir sjø nokk og alltid mitt i trynet.

God tur.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips til rute. Vi reiser ut fredag 8. juli og har god tid (4 uker til disp).

Målet er som nevnt kr.sand, men om været skulle snu seg mot oss så finner vi en havn og tar toget til kaptein sabeltann :thumbsup:

 

Satser på at det er flere som tenker slik som oss og at det er mulig å "henge seg på noen nedover.

Link to post
Share on other sites

Blir rent misunnelig, hadde turen i fjor, og det for første gang. Det vi opplevde når vi kom ut sprangreidkanalen i båly, var at vi bare ville fortsette og fortsette, tror ikke dere føler dere fornøyd med å avsluttet med Kristiansand, sørlandet er knappt begynnt da. Vi nådde til Risør før vi bestemte oss på å snu, angrer nå på at jeg ikke også tok med Kragerø og Jomfruland i samme slengen....

 

Målet vårt var imiddlertid Hvaler og Strømstad, men tiden strakk ikke til, og det blåste gjevnt over....

Link to post
Share on other sites

Etter Spangereid-kanalen bør du jo stoppe her:

 

 

Våre / Udvår

Imsa

Finnøysund

Svinør

Åvik

Lyngsholme

Unnerøy

Snig

Tjømsvågen

Meavraodden

Ramsøya

Hillesund

Nakkøya

Hillevågen

Danseviga

Åskod

Mannevær

Storøy

Hattholmen

Risøy

 

 

....før du svinger innom Mandal. :giggle:

 

 

 

Edit: Eller du kan haste avgårde i "Ferie-tempo" for å "rekke alt", slik at du er helt utslitt når du kommer hjem fra ferie . :seeya:

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi var turen Fitjar - Kristiansand i fjor sommer. Stavanger-flekkefjord-kristiansand-mandal-farsund-haugesund. Gikk grytidlig over jæren i rolig sjø, værfast i flekkefjord i 1 dag, anbefaler å gå fra stavanger til farsund eller mandal i en etappe hvis været er ok.

Kristiansand er veldig fint med masse tilbud for barna. Gjestehavna ligger sentralt samtidig er det mye grøntareal og lite trafikkstøy.

Link to post
Share on other sites

Har gått denne turen mange ganger og det er en fantastisk tur, men bruk litt tid nedover. Som mange nevner er det mange havstrekninger som skal passeres og kan gjøre livet ombord litt vel spennende. Ta høyde for dårlig vær.

Vi går vanligvis Bergen (Os)-Haugesund eller Skudeneshavn, avhengig av når vi kommer oss avgårde. Dieselfylling i Kopervik (rett nord for sentrum og rimelig). Kvitsøy er vel verdt et besøk, kansje for lunchstopp. Videre til Egersund, hvor vi alltid fyller diesel, eller om sjøen er fin luncher vi her før Farsund. Her tar vi velfortjent overnatting, for nå er det verste gjort. Videre Spangereidkanalen, med topping av dieseltanken med rimelig diesel i Båly. Herfra er det noen timer til Kristiansand i stort sett rolig farvann. Rimelig dieselfylling gjør du på Flekkerøya.

Mat er kjekkest å fortære fortøyd i rolige omgivelser, noe som også må legges inn i tidsplanen. Og som også er nevnt, det blir mange strekninger i snekkefart.

God tur og ikke glem å kose dere - det er derfor vi er på sjøen. :flag_bp::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...